Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nieuw woord introduceren

Ik wil een nieuw woord in de Nederlandse taal introduceren. Welke instantie dien ik hiervoor aan te schrijven? Met vriendelijke groeten, Jacco Groeneveld

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Volgens mij hangt het er vanaf wat je doel ermee is, en waar het mee samenhangt. Er verschijnen met de regelmaat van de klok nieuwe woorden. Als het een begrip is dat een wetenschappelijke lading dekt, moet je eens googlen op octrooien. Wil je een merknaam vastleggen, kun je naar een notaris gaan. Maar gewoon een nieuw woord ... nieuwe woorden vallen als rijpe peren van de boom (soms). Vanochtend vond ik nog het woord freizel - je weet wel, daar kan ik echt van genieten, want het had meteen ook een bijvoeglijke vorm: freizelig. En er ontstond een type door: de freizelfiguur. Sommigen rapen zo'n woord op, anderen laten het liggen. Wat wil je met je nieuwe woord?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik vaak genoeg zeg dat ik uitgehuisd ben en anderen nemen het over, is het een nieuw woord.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet het woord gebruiken en zorgen dat de rest van Nederland het ook doet, dan neemt van Dale het vanzelf op in zijn woordenboek.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Nederlandse taal is van iedereen, je kunt gewoon toevoegen wat je wilt. Of het wordt overgenomen door anderen is de vraag: je zult het zelf veel moeten gebruiken. Opname in woordenboeken etc. is niet iets dat je kunt afdwingen, het gebeurt alleen als het woord vaak wordt gebruikt en in de reguliere gedrukte media verschijnt (kranten, tijdschriften).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
frabbelen = freubelen en babbelen zwokken = te langzaam lopen dorsteling = eerste klant in cafe zomaar even ter kennismaking. Wie geeft er ook een stel?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erfkoorts = Ziekelijke opwinding over nalatenschap Korstegrootje = Opoe met helende schaafwonden Rimpelhoede = Alert zijn op ouderdomsverschijnselen Groepsverachting = Gezamenlijk met minachting bejegenen Masturbine = Iemand die met grote regelmaat energie ontleent aan zelfbevrediging etc

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind nieuwe woorden geweldig. De betekenis er van haal ik uit de klank, een grondwoord (betekenis) maar ook zoals in de voorbeelden van Asberg, de originele combinatie. De uitdrukking : 'Ik heb er geen woorden voor' hoor je zo vaak. Ik heb maar één woordje : 'ganzedonsigtranerig' (over sneeuw )

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
OH wat een mooi woord , chrisleavers, mmmm ik proef het en het smaakt goed, warmte van de koude sneeuw proef ik erin ganzedonsigtranerig, mmmm