Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samenvoegingen

Aangezien de middelbare school al een tijdje achter me ligt worstel ik met een vraag over de correcte wijze van samenvoegen. Het woord in kwestie gaat over de uren van monteurs. Is het: Monteursuren Monteurs uren Monteur uren Alvast bedankt voor de reacties.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je 'de uren die monteurs tijdens hun werk maken'? Want ik kan eerlijk gezegd geen juiste spelling voor dat woord bedenken. Probeer anders even het woordenboek, maar volgens mij bestaat dat woord niet.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het vermoeden dat het woord monteursuren niet bestaat. Manuren ken ik als aanduiding voor de tijd dat een monteur bezig is (geweest). Als het erom zou gaan om aan te geven hoe lang het duurt om iets te monteren zou je montage uren moeten gebruiken.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou monteursuren niet kunnen bestaan? Volgens mij is het gebruik van een tussen-s hier toegestaan omdat je het woord kunt lezen als uren van de monteur. Aan elkaar geschreven dus, met een s ertussen. Maar goed, mijn middelbare-schooltijd ligt ook in een grijs verleden dus ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het erom zou gaan om aan te geven hoe lang het duurt om iets te monteren zou je montage uren moeten gebruiken.
Welke samenstelling het ook wordt, de twee delen moeten wel altijd aan elkaar worden geschreven - manuren, monteursuren, montagekosten. In het geval van 'montage-uren' met een streepje (vanwege de klinkerbotsing).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou monteursuren niet kunnen bestaan? Volgens mij is het gebruik van een tussen-s hier toegestaan omdat je het woord kunt lezen als uren van de monteur. Aan elkaar geschreven dus, met een s ertussen. Maar goed, mijn middelbare-schooltijd ligt ook in een grijs verleden dus ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.
Mijn spellingscontrole zegt dat dat woord niet bestaat. Mijn middelbare schooltijd ligt niet ver achter me - sterker nog, ik zit er middenin. Tussen s is hier dus fout, streepje ook, trema of apostrof ook... Het bestaat volgens mij gewoon niet. Klaar.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom omzeil je het probleem niet door er 'werkuren' van te maken? Uit de rest van je verhaal zal blijken dat het hier om een monteur gaat die zijn werk doet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet alle samenstellingen die zijn toegestaan staan ook in het woordenboek, dan zou het veel te dik worden. Dan zouden ook schildersuren, timmeruren, enz een plek moeten krijgen. Je moet dan zoeken naar een vergelijkbare afleiding en het conform schrijven. Monteursuren kan dus (conform arbeidsuren) maar is wel een lelijk woord. Manuren is meer gangbaar of werkuren. Hoe je het ook schrijft of welk woord je ook kiest: altijd aan elkaar en in geval van klinkerbotsing een streepje ertussen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het verschil met bijvoorbeeld schildersuren is dat schilder kan slaan op de man (schilder) en het werk dat hij doet, (schilderen). Zo slaat timmeruren op timmeren, maar monteuren is niets. Vandaar dat monteursuren een woord van niets is, als ik zo vrij mag zijn. Monteeruren is ook iets onbestaanbaars, maar dan toch nog beter. Montage-uren zou ik zeggen, of manuren, maar daarmee herhaal ik enkele voorgangers. Sommige woorden moet je niet willen. Jammer voor die woorden, maar je kan nu eenmaal niet alles wat zich aandient, gebruiken.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou monteursuren niet kunnen bestaan? Volgens mij is het gebruik van een tussen-s hier toegestaan omdat je het woord kunt lezen als uren van de monteur. Aan elkaar geschreven dus, met een s ertussen. Maar goed, mijn middelbare-schooltijd ligt ook in een grijs verleden dus ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.
Mijn spellingscontrole zegt dat dat woord niet bestaat. Mijn middelbare schooltijd ligt niet ver achter me - sterker nog, ik zit er middenin. Tussen s is hier dus fout, streepje ook, trema of apostrof ook... Het bestaat volgens mij gewoon niet. Klaar.
De spellingscontrole controleert de spelling, het is geen woordenboek. Ik vroeg waarom het woord niet zou kunnen bestaan. Zelfs indien het woord nog nooit is gebruikt, wat ik onwaarschijnlijk vind, heeft iemand het recht het te gebruiken. Taal staat niet stil. Klaar?