Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

D of T?

Hallo, Ik zit met een dilemma. Ik schrijf ergens: recht hebben 'betekent' nog lang niet dat ik mijn recht krijg. De vraag is nu: is betekenen hier een werkwoordsvorm, of is het een begrip? Moet 'betekent' hier in dit verband met een d of met een t?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Verplaatst naar taal en spelling. Research is voor inhoudelijke zaken. 'Het betekent dat..' Wel degelijk een werkwoord. Letter t in dit geval. Betekent is nooit een begrip (zelfstandig naamwoord) overigens. En betekent kan alleen met een d als voltooid deelwoord.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, dank je wel, ook voor het verplaatsen. Waarschijnlijk leer ik het :confused: nooit om in één keer iets bij het juiste onderdeel te plaatsen. Ja, ik ben ook blond ... :o Overigens had ik het goed gespeld maar een eigenwijze dyslecticus wilde me overtuigen dat het met een d moest. Tja, dan ga ik toch aan mezelf twijfelen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma, zet nou eens elke keer het werkwoord 'lopen' in de plaats van het werkwoord waar je over twijfelt. Dan krijg je een nonsenszin, maar je hoort wel wat de uitgang moet zijn. recht hebben 'loopt' nog lang niet dat ik mijn recht krijg. Dus tegenwoordige tijd, dus t.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Zjors. Dit :music: ezelsbruggetje ga ik voortaan boven alle stukken zetten bij het schrijven. Kijken of dat :nod: helpt.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
* Dat vind ik nou zo lastig, door dat 'recht hebben' :denk ik dan dat "betekent"( en in dit zinsverband weet ik het ook weer niet) een vd is. Wat is het hebben dan? Jullie vinden me vast heel dom nu, maar ik begrijp dit echt niet. En Zjors hoe moet ik dat "lopen" in dit verband toepassen? Zovan, denk ik dat "loopt" een vd is ( Dus met een t) ? Neem me ajb serieus met deze vraag. xsg

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
* Dat vind ik nou zo lastig, door dat 'recht hebben' :denk ik dan dat "betekent"( en in dit zinsverband weet ik het ook weer niet) een vd is. Wat is het hebben dan? Jullie vinden me vast heel dom nu, maar ik begrijp dit echt niet. En Zjors hoe moet ik dat "lopen" in dit verband toepassen? Zovan, denk ik dat "loopt" een vd is ( Dus met een t) ? Neem me ajb serieus met deze vraag. xsg
"recht hebben" is in zijn geheel het onderwerp. Hebben is dus geen hulpwerkwoord in deze zin. misschien makkelijker met "gelijk hebben": Er is maar één ding dat ik wil, en dat is gelijk hebben. Gelijk hebben betekent alles voor mij. Vervang "gelijk hebben" maar door het woordje "dit": Dit betekent alles voor mij En de zin van Suma wordt met het woordje "dit" : Dit betekent nog lang niet dat ik mijn recht krijg.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sgoojur kijk naar het voorbeeld dat ik gaf aan Suma. Je zet dus gewoon in haar zin of in jouw zin waar je over twijfelt het werkwoord 'lopen' in de plaats. Dan hoor je het. Hij verdient een pak slaag of Hij verdiend een pak slaag. Zet lopen in de plaats: Hij loopt een pak slaag. Je zegt dan niet: Hij liep een pak slaag. Dus tegenwoordige tijd dus t. Hij heeft een pak slaag verdient. of Hij heeft een pak slaag verdiend. Zet lopen in de plaats. Hij heeft een pak slaag gelopen. Het is dus een voltooid deelwoord en geen tegenwoordige tijd. Vervoeging is verdient/verdiende. Dus bij voltooid deelwoord een d en geen t.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sgoojur kijk naar het voorbeeld dat ik gaf aan Suma. Je zet dus gewoon in haar zin of in jouw zin waar je over twijfelt het werkwoord 'lopen' in de plaats. Dan hoor je het. Hij verdient een pak slaag of Hij verdiend een pak slaag. Zet lopen in de plaats: Hij loopt een pak slaag. Je zegt dan niet: Hij liep een pak slaag. Dus tegenwoordige tijd dus t. Hij heeft een pak slaag verdient. of Hij heeft een pak slaag verdiend. Zet lopen in de plaats. Hij heeft een pak slaag gelopen. Het is dus een voltooid deelwoord en geen tegenwoordige tijd. Vervoeging is verdient/verdiende. Dus bij voltooid deelwoord een d en geen t.
Ja idd. Met het woord bedoelt vind ik het ook zo lastig. Nu denk ik aan loopt, dus in deze zin is het met een T?! Ik begrijp dat als er is bij staat het een v.d is en dus langer maken, maar soms is het ook onduidelijk en dan vermeid ik het woord. ( Nu twijfel ik weer over vermeid, maar denk ik aan loop, "dan loop ik het woord, dus gewoon stam? ) xsg Dank je voor de uitleg.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een voltooid deelwoord bedoel je? Dat is het hier niet. Ik zie het aan de context; "Dat betekent iets" vs "Dat heeft iets betekend" Betekent met een t is hier 3e persoon enkelvoud (hij/dat betekent). In het hele werkwoord "Betekenen" zit geen d, dus komt er in de tegenwoordige tijd geen d achter. Achter het voltooid deelwoord wel, omdat het hele werkwoord min -en: beteken(en) op een N eindigt. Die zit niet in 't kofschip, dus komt er een d. Een handige site voor als je twijfelt bij het vervoegen van woorden: http://www.mijnwoordenboek.nl/ww.php Ik heb deze site al vaak gebroken, het heeft mij goed gehelpt. Ik gebruik bij twijfel altijd "smurfen" "Recht smurfen smurft nog lang niet dat ik mijn recht smurf" Gewoon vaak de Smurfen kijken dus :D

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
GM Ik smurf eens naar die site van jou. Blijft smurftechnisch lastig. heb de regels nooit geautoriseerd en er al mijn hele leven last van! bedankt voor je uitleg, maar hoe goed bedoeld (of t) die vat ik dan weer niet. "Dat betekent iets" vs "Dat heeft iets betekend" Betekent met een t is hier 3e persoon enkelvoud (hij/dat betekent). In het hele werkwoord "Betekenen" zit geen d, dus komt er in de tegenwoordige tijd geen d achter. Mis enkele aansluitingen geloof ik. Bij een voltooid deelwoord maak ik altijd gewoon langer, dan klopt het toch ook.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik vind het ook wel lastig om uit te leggen moet ik bekennen. Zeker zo op het forum. "Betekenen" is ook een extra lastig woord, omdat het als voltooid deelwoord geen "gebetekend" is. Dus het lijkt al op een voltooid deelwoord. Zoals met wel meer werkwoorden die met "ge" of "be" beginnen. "Er gebeurt iets" wordt bijvoorbeeld geen "Er gesmurft iets" maar "Er smurft iets" Het blijft lastig om zo even vlug uit te leggen... smurf eens naar die site inderdaad. En succes. *Edit: Deze vond ik ook nog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Smurfenregel

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom zou een cursusje Nederlandse grammatica zo'n aardige aanvulling zijn voor het SOL-academie-assortiment. Wij leerden dat vroeger op school... ;)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hihihi. School dat was de periode waarin ik dromerig uit het raam keek en plottheorieën bedacht. Nee, Sekhy, ik ben gewoon een wiskundemens. Als ik er tijd voor heb, ga ik zeker en dergelijke cursus volgen. Jij hebt volgens mij een hele tas gevuld met cursussen. Wist al dat je deze opmerking ging maken, voordat jij het zelf wist! xsg

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij leerden dat vroeger op school... ;)
Ik leerde het ook en ik doe het nu zonder na te denken. Als ik ga denken, bij twijfel bv, ga ik de fout in. Net zoals vandaag. We zijn met mijn boek bezig, een PDF maken. Plotseling zegt mijn man: ik heb nog een fout gezien. Als door een wesp gestoken, en ik ben allergisch voor wespen dus dat betekent nogal iets, reageer ik met: HÈ? Waar? Wat dan? Met het bewuste woord als voorbeeld. Nou, ik :lol: Tuweivul dan want ik wil geen fouten hebben, hoewel die er echt nog wel in staan.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja in het café hebben we het er ook al over dus..Ik was nooit een ster in Nederlands! Het kan niet zo zijn dat ik levenslang iets niet autoriseer. Hier twee reacties lees en nooit meer de mist inga! Natuurlijk ben ik blij met deze tips, maar dat lost niet meteen het probleem op. Dat is een mix van spelling en grammatica en gevoel hiervoor. Voorbeeld: Tegen iemand met dyslectie kun je ook niet zeggen: 'Zo en nu lezen. Ik heb het toch uitgelegd. Jij wilt niet lezen hè? Je vindt het wel prima dat je het niet kan.' Achter deze post zit een mens. Ik bedoel jullie intenties zijn goed, maar ik ben niet van steen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor wie het echt niet kan onthouden ziin er handige taalkaarten, waarop je elk werkwoord of elk ander spellingsprobleem kunt terug vinden. Een is speciaal ontwikkeld voor dyslecten, maar voor ieder ander handig om naast de computer te hebben liggen. De regels staan er op uitgelegd en je kunt de juiste spelling vinden. Taalkaart: barcode: 8717775610014(global ID products, ism dyslectiefonds) Of de grotere: Nederlandse spelling In kaartgebracht ISBN 9066756144 (uit.Walvaboek)Is er voor meerdere talen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, ik heb kennelijk iets :ninja: bijna goed gedaan. Dries, als je het wilt weghalen, doe het maar. het was hier even uitproberen nadat ik me bij 'even kletsen' een sukkel voelde.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
het is vermijden. Dus inderdaad de stam. 1e persoon enkelvoud. TT. Maar met een lange ij.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Achter deze post zit een mens. Ik bedoel jullie intenties zijn goed, maar ik ben niet van steen.
En daarom word je op weg geholpen. En op een manier die bij dit forum hoort. Een schrijversforum. Waarmee ik niet zeg dat er geen ruimte is voor emoties, persoonlijke bekentenissen en bijbehorende problematiek. Maar echt, dit forum is voor mensen die willen schrijven en ieder van ons zit op een andere plek in die loopbaan. Dat maakt het zo interessant om met elkaar in gesprek te raken. Jij wil ook schrijven, dat is duidelijk. Dus ben je hier op je plek. Maar trek je niet alles zo persoonlijk aan of doe alsof je wordt aangevallen. Dat is niet zo. En ook al is de taal niet je sterkste kant, je kunt wel leren dat je eerst je post doorleest voordat je op verzenden klikt. Ik bedoel het goed. Zeg ik er maar voor de zekerheid bij.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik bedoel het ook goed, sgoojur. Ik wil je helpen en niet aanvallen, misschien wel een beetje confronteren met het feit dat ik denk dat je meer moeite zou kunnen doen. En dat dat vervelend is, en dat jij daar meer tijd en energie in moet steken dan een ander dat besef ik wel. Maar als je wilt leren schrijven is dat je lot. Ploeteren moet je dan.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achter deze post zit een mens. Ik bedoel jullie intenties zijn goed, maar ik ben niet van steen.
En daarom word je op weg geholpen. En op een manier die bij dit forum hoort. Een schrijversforum. Waarmee ik niet zeg dat er geen ruimte is voor emoties, persoonlijke bekentenissen en bijbehorende problematiek. Maar echt, dit forum is voor mensen die willen schrijven en ieder van ons zit op een andere plek in die loopbaan. Dat maakt het zo interessant om met elkaar in gesprek te raken. Jij wil ook schrijven, dat is duidelijk. Dus ben je hier op je plek. Maar trek je niet alles zo persoonlijk aan of doe alsof je wordt aangevallen. Dat is niet zo. En ook al is de taal niet je sterkste kant, je kunt wel leren dat je eerst je post doorleest voordat je op verzenden klikt. Ik bedoel het goed. Zeg ik er maar voor de zekerheid bij.
Assepas deze reactie waardeer ik zeer! Dankjewel! ( Ik lees mijn posts wel door en doe als mijn internet het toelaat altijd abc check, maar vreemd genoeg ligt deze er wel eens uit) xsg Zo nu weer verder! Nb: Zjors bedankt! Kan niet twee X quoten en dan blijf ik posten. Draag mijn lot zoals het komt. xsg

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vraagje: Als een persoon vraagt 'Vindt je?' is dit dan zo goed geschreven (met dt) kan iemand mij uitleggen hoe ik dat zeker kan weten?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vraagje: Als een persoon vraagt 'Vindt je?' is dit dan zo goed geschreven (met dt) kan iemand mij uitleggen hoe ik dat zeker kan weten?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vervang het door 'lach' of 'kijk' of ieder ander ww waarbij je het wel hoort. dus nee, is niet goed, want je zegt ook niet 'kijkt jij' Andersom wel, wanneer 'jij' vóór het ww staat. Jij kijkt jij vindt In 2de instantie: Sorry, Wolfje. Soms begin ik te reageren, ga ik dán nog eens lezen wat erboven staat, en dan krijg je dus dit soort dingen. Het spijt me, ik zal de volgende keer nog even checken of iemand inmiddels al gereageerd heeft!