Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ander woord voor 'doek'

Zowel synoniemen.net als Word (2000) geven als synomiemen van Doek: Stof en Lap. Maar dat zijn niet het soort woorden dat ik zoek. Doek is te handdoekerig, stof te naaiachtig, lap te modern. Het is een soort doek dat je om je bovenlichaam heenslaat, als een soort t-shirt, zeg maar... weet niet hoe je dat noemt. Iemand ideeën? Ik merk tijdens het schrijven dat dit niet het goede woord is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ninah, nee, geen stola, echt een doek die je zo omwikkelt dat je bovenlichaam zo ongeveer helemaal bedekt is. Bedankt alvast voor de suggesties tot nu toe, ga erover nadenken, antwoord volgt later :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk dat Waus een lange lap stof bedoelt dat je als een jurk om je heen kunt wikkelen. Heet dat dan geen wikkeljurk? Of indraaijurk?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pareo pa·reo (niet: pare·o) de (m.); -’s veelkleurige doek die om het lichaam geslagen kan worden (oorspr. uit Polynesië)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sari is 6 meter lang en het grootste deel sla je om je onderlijf. Ik moet helaas het antwoord op deze vraag schuldig blijven. Een sjerp is het ook niet denk ik.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een Sari sla je niet zomaar om je onderlijf. Daar is een hele methode voor, die je niet zo onder de knie hebt.. Ik denk een omslagdoek of een poncho...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grote sjaal zou mijn eerste keus zijn als het om iets warms gaat; anders pareo. Maar een sjaal draag je altijd van boven en een pareo draag je ook wel om je onderlichaam. Een pareo is ook een soort sjaal, wordt aangeboden als sjaal/shawl. Desnoods: wikkelsjaal, wikkeldoek, omslagdoek, stola.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gevonden op een site over de geschiedenis van kleding: Sinds de mens een lap over het hoofd aantrok om hem - als een poncho– bescherming te laten bieden aan de voor- en achterzijde en hij vervolgens de zijnaden aaneenreeg is er sprake van een hemd.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat valt wel mee, hoor, met die sari, ik heb het jaren geleden ook geleerd en als een onhandige aap als ik het voor elkaar krijgt .... De truc is een veiligheidsspeld gebruiken, dan blijft hij goed zitten, ook als één of andere viezerik er aan trekt! Er zit trouwens toch een onderrok onder, dus laat maar trekken! Zie je weleens in Bollywoodfilms gebeuren, haha!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat valt wel mee, hoor, met die sari, ik heb het jaren geleden ook geleerd en als een onhandige aap als ik het voor elkaar krijgt .... De truc is een veiligheidsspeld gebruiken, dan blijft hij goed zitten, ook als één of andere viezerik er aan trekt! Er zit trouwens toch een onderrok onder, dus laat maar trekken! Zie je weleens in Bollywoodfilms gebeuren, haha!
De kunst is dus om het zonder veiligheidsspeld te doen. @Waus Weet je al wat het gaat worden?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Saralitse, word hier een beetje overspoeld xD Weet nog niet. Bedoelde eigenlijk een soort doek dat je ook over je hoofd kan doen als het te warm wordt - er is een soort woestijnklimaat in mijn boek. Ik denk dat Tja's 'omslagdoek' nog het meest in de richting komt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu je woestijnklimaat noemt, ben ik gaan zoeken in de arabische wereld en kwam de volgende tegen: djellaba (bedoeinen), of: futa http://nl.wikipedia.org/wiki/Djellaba In de zijlijn stond ook 'cape', maar dat past mogelijk minder in je verhaal. Als je zelf wilt zoeken: ik heb gegoogled op 'omslagdoek bedoeinen', dan kun je vooruit. Succes.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Afrika: vlinderhemd Colombia: poncho, ruana. Van deze twee is de poncho (ruana) het simpelst: een rechte lap met een spleet erin waar het hoofd doorheen gaat. Het vlinderhemd is een rechte lap, maar er is een hals met split in gemaakt en de hoeken zijn afgerond en er zijn twee naden in gestikt waardoor het een soort hemd wordt. De vorige twee kledingstukken hebben maar één patroondeel. Een djellaba (Noord-Afrika) is ingewikkelder: daar zitten mouwen in met een spie eronder en verder is er een kapuchon. En dan hebben we natuurlijk nog de kaftan - hoe zat die ook alweer in elkaar?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een djellabah is geen doek, maar een soort jurk, jocoja. Een zekere Nederlandse politicus hoorde ik laatst spreken over kopvodden, :thumbsdown: maar ik denk dat sjaal of pareo het meest in de richting komt van wat je bedoelt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woord: omslagdoek (zelfst. naamw.) Synoniem van omslagdoek: shawl . Synoniem van omslagdoek: sjaal . -------------------------------------------------------------------------------- Het puzzelwoordenboek kent de volgende omschrijvingen: omslagdoek: Kleding omslagdoek: kledingstuk of schoeisel omslagdoek: omslag omslagdoek: shawl omslagdoek: vouwdoek omslagdoek: wollen halsdoek omslagdoek: sjaal omslagdoek: veranderlijk schilderij