Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

geaffiteerd?

Als een groep mensen ergens affiniteit mee heeft, en je wilt zeggen dat ze ergens ... van zijn. Kan dat dan? Bijvoorbeeld voor ons als literair geaffiteerde forumleden zou deze vraag zo op te lossen moeten zijn. Misschien een hele domme suggestie, maar na 3 weken praktisch non openoffice.org Writer voor me (dan klinkt 'word voor me' toch beter) ga ik alles wat krom is recht lullen en andersom... alvast bedankt

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand is dus geaffinieerd aan..... Een politieke beweging, een religie, een bepaalde familie,dat soort dingen. Affectie voelen voor een persoon kun je zo niet uitdrukken.Het woord betekent zoiets als 'banden hebbend met'.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ah, vriendelijk bedankt, ik wist het echt niet meer! ik dacht dat geaffineerd iets met dikdoenerij was, maar dat zal weer iets anders zijn.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch niet helemaal. Ik heb het even nagezocht. Men is geaffinieerd met, niet aan. Dus zoiets als;'De geaffecteerd pratende man was gelieerd aan de koninklijke familie en geaffinieerd met het Katholicisme. Ik weet het, geen prijs voor stijl. Maar daar ging het niet om.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens van Dale bestaat dat woord geaffinieerd niet. Wel geaffideerde, wat betekent vertrouwd persoon, vertrouweling.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben geaffinieerd wel tegen gekomen, geaffinieerd met.. dacht ik dat het was. Nu twijfel ik ook.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe later de avond, hoe duffer het mens. Geaffilieerd. Je hebt gelijk , Zjors. Mijn excuses voor de verwarring.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat klopt ook niet, want dat heeft een andere betekenis. Verbonden met, niks met affectie te maken. Waar zijn de neerlandici als je ze nodig hebt?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blijft, volgens van Dale, toch bij affiniteit hebben met, ben ik bang. Of affectie hebben voor. Het mooie woord 'geaffinieerd' blijkt slechts geaffecteerd geleuter te wezen. Geaffecteerd klopt wel, gelukkig. :o Diepe schaamte.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Affiniteit heeft geen werkwoord. Net zo min als stront. Het is een grof voorbeeld, maar die zijn meestal het duidelijkst. Affineren betaat wel maar heeft een totaal andere betekenis.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stront hebben met kan best. Net als affiniteit hebben met. Affineren heb ik niet kunnen vinden in spellingslijst of woordenboek, Affilieren wel. En fineren ook. Als je kan fineren, kun je vast oon affineren. De fineer weer verwijderen. Of het fineerwerk afmaken. Afschilderen kan toch ook? En zo ziften we ,vol affiniteit met onze taal, vrolijk door. Zolang we ons maar niet affilieren met de verkeerde literaire stromingen, of, Kloos verhoede, geaffecteerde taal gaan gebruiken. Dan gaat de affiniteit ten koste van de authenticiteit, en wordt ons werk geaffecteerd en artificeel. AAAAAH. Help! :puke:

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Affiniteit heeft geen werkwoord. Net zo min als stront. Het is een grof voorbeeld, maar die zijn meestal het duidelijkst. Affineren betaat wel maar heeft een totaal andere betekenis.
Stront hebben met kan best. Net als affiniteit hebben met.
Een huisje hebben met kan ook. Maar dat maakt 'huisje' nog geen werkwoord ;).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou toch zeggen: affiniëren. Geaffinieerd met. Als schrijver moet je toch creatief zijn met taal? En het wordt bovendien al gebruikt, al is het dan niet officieel :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou toch zeggen: affiniëren. Geaffinieerd met. Als schrijver moet je toch creatief zijn met taal? En het wordt bovendien al gebruikt, al is het dan niet officieel :)
tja Waus, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het niet om een verhaal gaat, maar om een deel van mijn scriptie *kijkt heel onschuldig*. Daarin verwacht men toch vooral kloppend taalgebruik.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Stront hebben met kan best. Net als affiniteit hebben met. Affineren heb ik niet kunnen vinden in spellingslijst of woordenboek, Affilieren wel. En fineren ook. Als je kan fineren, kun je vast oon affineren. De fineer weer verwijderen. Of het fineerwerk afmaken. Afschilderen kan toch ook? En zo ziften we ,vol affiniteit met onze taal, vrolijk door. Zolang we ons maar niet affilieren met de verkeerde literaire stromingen, of, Kloos verhoede, geaffecteerde taal gaan gebruiken. Dan gaat de affiniteit ten koste van de authenticiteit, en wordt ons werk geaffecteerd en artificeel. AAAAAH. Help! :puke:
*Nominatie voor de hierbij ingestelde SOL award voor het mooiste stukje taalspel van de week*

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dialect dan waarschijnlijk, bij mij in de buurt hoor je het regelmatig. De betekenis is zoiets als ruzie hebben met. Maar mooi Nederlands is het niet, dat moet ik toegeven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stront met iets kan dan weer wel :P Haha, Rutger :D In dat geval zou ik het alsnog gebruiken, of een andere zinsconstructie gebruiken. 'ik vind (iets) leuk om te doen', ofzo.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Waus, ja ik wilde een groep mensen aanduiden waar ik zelf ook toe behoor die een bepaalde verantwoordelijkheid hadden. Ik heb het op gelost met 'van ons als mensen met affiniteit met... moet dan maar worden verwacht dat...' maar ik vind dat twee keer met achter elkaar zo lelijk. Enfin, op een pagina of 60 moet een lelijke zin wel kunnen .