Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik-persoon

ik heb twee hoofdpersonen in mijn verhaal. nu is het zo dat ik het fijn vind om in de ik-persoon te schrijven, alleen is dit een probleem omdat als ik in de ik-persoon schrijf, ik alleen maar kan vertellen over 1 van de hoofdpersonen. of in ieder geval het meest over 1 van de hoofdpersonen omdat die andere dan nauwelijks aan bod komt. kan ik dan ook twee ik-personen in mijn verhaal hebben of is dit raar? als ik het goed aanpak door bijvoorbeeld elk hoofdstuk of elke paragraaf af te wisselen met de hoofdpersoon? en hoe kan ik het anders het beste aanpakken? want ik vind in de ik-persoon schrijven toch het fijnst. hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd:s

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pak het boek van Orhan Pamuk - Ik heet Karmozijn er maar bij. Daar zijn alle personages de ik persoon. Over het algemeen ziet iedereen het als heel lastig. Ik denk dat per hoofdstuk van persoon verspringen nog wel te volgen is, maar binnen hoofdstukken lijkt me erg lastig.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zorg dat ze allebei een eigen stem hebben. Ander ritme, vocabulaire, en overduidelijke positie in het verhaal. Dan moet het goed gaan. Maar inderdaad: wissel per afgebakend tekstdeel/hoofdstuk.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En zorg dat het perspectief klopt, zowel fysiek als psychologisch moet je overzien wat de een wel kan weten en zien en de ander niet.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een tip wellicht: zorg dat snel duidelijk is wie de 'ik' is per tekstdeel. Het kan misschien irritatie opwekken als je steeds een stuk moet lezen voordat je door hebt welke ik het is. Maar het idee van twee ikken lijkt me leuke mogelijkheden bieden.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijft Housini niet ook in de ik-vorm? Daar heeft hij elk hoofdstuk een van beide vrouwen aan het woord. per paragraaf lijkt me inderdaad te lastig, te verwarrend. per hoofdstuk kan wel. (Housini had de naam van de persoon boven het hoofdstuk staan, in duizend schitterende zonnen)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of je neemt één ik-persoon en één hij/zij. Als je de personale vertelsituatie neemt kan je dan ook goed de tweede als hoofdpersoon hebben.