Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Flashbacks

Ik heb ooit eens een vraag gesteld over flashbacks maar ik vind het niet meer terug dus : Mijn nieuwste verhaal begin ik met een 'teaser' als inleiding. Het is in feite een stukje op het eindverhaal waarin de hoofdpersoon op het einde iemand het verhaal vertelt dat hem in zijn huidige hoedanigheid gebracht heeft. Een flashbackverhaal dus, dat ik in de tegenwoordige tijd wil brengen. Is dit mogelijk in de TT? Hoe zorg ik er dan voor dat men snapt dat het om een flashback gaat. Welke opties heb ik dan volgens jullie? Letterlijk zeggen dat je even 'terug in de tijd' gaat? Wat nog?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin in het vervolg van Het Monster Van Mama met een proloog. Een voorstukje, verder in de tijd. Flash forward. Na een tijdje ga ik dan 'terug'. Ik zet er gewoon een datum boven, anders wordt het voor mijn verhaal een beetje ingewikkeld.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf een flashback altijd in VT. Zo toon ik aan dat de scène gebeurd is en welke invloed het op de hoofdpersoon heeft. In mijn verhaal wissel ik TT (huidig) met VT (flashbacks).

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een flashback hoeft absoluut niet in VT. Je kunt een flashback ook als een (dag)droom neerzetten. Of bijvoorbeeld in cursief, zodat het duidelijk is dat het buiten de 'gewone' verhaallijn valt. Het voordeel van de flashback in TT doen, is dat het wat meer mysterie opwekt. Je kunt een flashback beginnen door een witregel na een alinea (of je begint een nieuw hoofdstuk, maar als je het 'raadselachtig' wilt houden hoeft dit niet). Schrijf gewoon in TT, bijvoorbeeld in cursief, maar dit hoeft niet. Dan kun je de lezer 'meevoeren' in je flashback. Maak aan het einde van dit intermezzo duidelijk dat het een flashback was. 'Seths harde stem haalt Ilon weer terug naar het hier en nu' 'Joni's gil doet Bart wakker schrikken' 'Maaike staart in de etalageruit. Hoe heeft het zover kunnen komen? Waarom heeft ze dit laten gebeuren.'

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eens een boek geschreven waarin het hele verhaal ook in flashback staat eigenlijk (in tt) In het beginstuk (jouw teaser) is de hoofdpersoon aan het woord die dan besluit het hele verhaal op te schrijven. Daar begint het verhaal/ de flashback. Misschien is dat een idee voor je?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je het beginstukje in TT als proloog opnemen. Dan staat het een beetje buiten de tekst en wordt later duidelijk dat het een flashback is. Dit hoeft toch niet gelijk duidelijk te zijn?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk '10000'. Mijn hele verhaal is een flashback tot op het dramatische eindstuk waarin alles duidelijk geworden is en de afrekening van het verhaal gebeurt. Dus kan ik een proloog ... euch, is een proloog dan wel het juiste woord? Of moet ik het woord epiloog gebruiken?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pro=voor. Epiloog is erna. Ik heb ook een proloog gebruikt in mijn verhalen. In Het Monster was het een dagboekfragmentje. Dat viel ook op. En een dagboekfragmentje als epiloog. Achteraan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om het makkelijk te houden kanje denk ik met flashbacks het beste in 2 tijden werken. Het kan wel opzich in dezelfde tijd, maar het wordt denk ik heel verwarrend. Zelf heb ik een keer een verhaal geschreven dat 50% flashback en 50% tt was... dat heb ik dubbeltijdig geschreven, je moet er je hoofd bij houden als je het leest, maar duidelijk is het wel

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je Twilight van Stephenie Meyer ooit gelezen? Het begint met een stukje dat pas later in het boek echt gebeurt, dat er een moordenaar op haar af komt gelopen enz. enz. Hierdoor wil de lezer verdergaan met het verhaal om te weten te komen hoe het zo gekomen is. Bedoel je zoiets, of zit ik er helemaal naast? :confused: :?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal Ik loop dus vast met de flashback techniek en heb geen idee hoe ik dat op papier moet zetten. wie wil helpen? Dropje