Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

spelregels kortverhaal

Vorig jaar deed ik mee aan een kortverhaalwedstrijd. De jury had veel kritiek (zonder specifiek te vermelden op welke ingezonden verhalen) op het feit dat de meeste kortverhalen niet voldeden aan de regels voor kortverhalen. Weten jullie of er inderdaad spelregels bestaan voor het schrijven van kortverhalen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van de dingen die ik ooit geleerd heb ik dat in een kort verhaal een ( niet meerdere dus ) gebeurtenis centraal staat. Je hebt een hoofdrolspeler, de antagonist. En eventueel een tegenspeler de protagonist. Je hebt een begin, een midden stuk en het plot. Zodra je met meerdere scenes gaat werken is het geen kort verhaal meer of kom ik nu te kort door de bocht.... ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, en je draait ook protagonist en antagonist om ;) Een kort verhaal draait om 1 gebeurtenis idd, én de aanloop naar die gebeurtenis afhankelijk van hoeveel woorden een wedstrijd bijv vraagt. Meer dan 1 scene mag dus wel, maar het moet om die gebeurtenis en drie paar personen draaien. Werk dat ook goed uit met sfeeropbouw en dan zit je snel aan veel woorden (dialogen, ed)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle regels die je zou kunnen geven, zoals de regels die Gerty geeft, zijn maximaal tips, nooit wetten. Neem dit verhaal van Borges. Het is een van de meest beroemde korte verhalen van de 20e eeuw, maar het heeft niets van de structuur die Gerty noemt. Als je korte verhalen wilt schrijven moet je gewoon korte verhalen gaan lezen, en dan meteen ook maar van de allerbesten: Turgenev, Chekhov, Hemingway, Borges, om er een paar te noemen. (Als je liever Nederlandse literatuur leest: ik meen dat Joost Zwagerman recent een hele dikke bloemlezing met korte verhalen heeft samengesteld.)