Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe moet je je genre kiezen?

Hoi allemaal! Ik heb inmiddels het rapport teruggekregen van het manuscriptbeoordelingsbureau, (BSN) en ze zijn eigenlijk heel positief, wow!!! (blij, blij) De grootste kanttekening wordt gemaakt bij het 'probleem' dat mijn verhaal (had pas de eerste zeven hoofdstukken ingestuurd) lijkt in te zitten qua genre tussen een literaire roman en een een halfliteraire vrouwenroman. De beoordelaar adviseert me dus eigenlijk een keuze te maken om de kans op uitgeven te vergroten. Ik weet alleen niet goed waar ik dat zelf op moet beoordelen. Mijn stijl van schrijven is redelijk op herkenbaarheid gericht, de manier waarop ik dingen soms verwoord of de gedachten zijn weer literair. Hoe ik het verhaal laat aflopen zou dus tot een bepaald genre kunnen leiden (tragische afloop is eerder literair), maar een echt tragische afloop vind ik weer niet echt bij het verhaal passen. Heb nu dus zo'n gevoel van geen servet en geen tafellaken. Iemand enig idee? Waar kan ik me op richten? Tuurlijk wil ik het allerliefst een mooie literaire roman afleveren, en daar raak ik dus ook wel aan, volgens de beoordelaar, maar ik wil ook in mijn eigen stijl blijven schrijven, want ook die is belangrijk. Alvast bedankt voor de reacties!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet elk literair werk eindigt "tragisch", hoor! Maar wat jouw "probleem" betreft: ik zou de roman gewoon afmaken op jouw manier. Eventueel kun je er later nog wat aan veranderen - of niet. Misschien wordt jouw boek wel een nieuw genre! :P

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf op dezelfde manier als jij, geloof ik. En ik wil zulke verhalen ook graag lezen. Dus als jij het niet ziet zitten, verander het dan maar liever niet.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Hai Greetje, mijn motto, zeker in deze, is: Je eigen gevoel volgen en niet volgens de eisen van een uitgever/beoordelaar schrijven. Als deze uitgever hiet niet is, dan een andere. Ben ik nu te simpel?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara: ja, ik begrijp het eigenlijk ook niet helemaal. Ik denk dat hij bedoelt dat ik te "literair" schrijf voor het grote publiek, maar dat mijn verhaal niet sterk genoeg is voor het selectievere... En dat daardoor het lezerspubliek in beide gevallen zal afhaken. Appel: ha, dan heb ik al één fan! ;-) Minke: nou de vraag is zelfs of ik het kán, een bepaald genre kiezen. Want uiteindelijk kiest iedereen denk ik toh voor de manier die het best bij hem past, en bij mij is dat kennelijk deze combinatie. Maar als de beoordelaar (want het was geen uitgever) inschat dat de kans op uitgeven daardoor kleiner wordt, tja, dat is dan toch ook weer lastig. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Greetje: Misschien is het typisch zo'n advies waar je niets mee kunt. Je krijgt er een fantsatsich gevoel van maar vervolgens tast het - zo te zien - je zelfvertrouwen aan. Je hebt je zeven hoofdstukken naar een beoordelingsbureau gestuurd met een reden. Wat was de reden (voor jezelf uitzoeken, je hoeft hier niet per se op het forum te antwoorden). Wat is het doel van je manuscript? Waarom schreef je het?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de 'halfliteraire vrouwenroman' ligt beter in de markt Verder natuurlijk helemaal geen genres kiezen, maar gewoon jezelf zijn. :) De kritiek laatst op de nieuwe hoos nederlandse misdaadsomans was overigens niet zo blijmakend Ik zelf zou het liefst een pulp fiction schrijver zijn, maar het engels gaat me niet zo goed af. vr.gr.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterker nog, rudolf: je bent je genre. Tenzij je een broodschrijver bent. (En dan toch nog...)