Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfboeken.. welke kunnen julie aanraden?

Hoi! Ik heb inmiddels een hele stapel schrijfboeken gelezen, ik vind dat ook erg leuk om te doen en heb er inmiddels veel van geleerd (hoop ik). Zijn er nog schrijfboeken die jullie kunnen aanraden? (even ter info, zodat jullie weten welke ik gelezen heb: Het Prozaboek (B. Jansen, P. Wiersinga) Het geheim van de schrijver (R. Dorrestein) Schrijven voor je plezier (B. Reesinck) Het naakte schrijven (N. Christophe) De wil en de weg (J. Brokken) Schrijven, het begin (P. Wiersinga) Zo schrijf je een verdomd goede roman (J. Frey) The artists' way (J. Cameron) Handboek voor schrijvers (M. Molhuysen) vast nog wel meer maar die weet ik zo niet meer) Alvast bedankt voor de reacties!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap wat je bedoelt, Helga. Ik dacht op een gegeven moment: ik wil blijkbaar een ander soort boek schrijven dan hij bedoelt. Ik denk dat je uit ieder schrijfboek moet halen wat jij waardevol vindt. Ik weet niet meer in welk schrijfboek ik het heb gelezen, maar ergens las ik : de enige regel die je moet onthouden is dat er geen regels bestaan. Uiteindelijk zijn wij de creatieve geesten en wij doen dus ons eigen ding. Maar ja, anderen moeten het dan wel willen lezen. Een mooie tip van Stephen King vond ik daarom dit: schrijf met de deur dicht en herschrijf met de deur open. Het idee is is dus dat je eerst je eigen ding doet en dat je daarna gaat bedenken of je lezer begrijpt wat je wilt zeggen. Die Stephen King is absoluut een aanrader!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil even wat meedelen: "Zo schrijf je een verdomd goede roman" (de Nederlandse versie van How to Write a Damn Good Novel) van J.N. Frey is weer verkrijgbaar (bij bol.com)! Ik heb zelf alleen de Engelse versie gelezen, maar daar dit boek soms voor mij onbegrijpelijke woorden gebruikt, (zoals 'premise'), lijkt het me verstandiger om de Nederlandse versie te lezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fout! Ik probeer altijd te letten op hoe ik de titel en de auteur schrijf, zie ik dit over het hoofd! :o By the way: Ik dacht dat met "premise" zoiets als "bedoeling" of "boodschap" word bedoelt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben inmiddels "Schrijven vanuit je hart" van Natalie Goldberg aan het lezen en probeer zo goed als ik kan de opdrachten te maken. Dit boek is een echte aanrader!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook FS en vond het een inspirerend boek. Toevallig heb ik het vandaag weer tevoorschijn getoverd. Denk dat ik er weer wat stukken uit ga lezen, al is het alleen maar omdat de schrijfster zo gedreven is. Dat steekt aan. En dat is wat ik nodig heb.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had je daar nog naar willen vragen... en dat ga ik ook nog doen ;) De drukte zit me in de weg. Zelf ben ik momenteel bezig met 'Schrijven: Het Begin' van Pim Wiersinga. Een heel nuttig boek!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Premise betekent in dit verband: de kortst mogelijke samenvatting van het verhaal, het verhaal in een notendop, het verhaal samengevat in één zin, zoiets. Een paar voorbeelden: A Christmas Carol: als drie geesten een gierige oude man bezoeken, hervindt hij de ware geest van Kerstmis. Harry Potter: een jongen ontdekt zijn toverkracht en doorloopt een school voor tovenaars. Tootsie: als een acteur geen werk kan vinden, verkleedt hij zich als vrouw en krijgt een rol in een tv-serie maar dan wordt hij verliefd op een van de actrices. Schrijven vanuit je hart raad ik iedereen aan. The Artist's Way is ook niet te versmaden, niet alleen voor schrijvers maar ook voor andere kunstenaars. Misschien wel voor iedereen. Een nieuw Nederlandstalig schrijfboek is Een bestseller schrijven voor dummies van Bas Van Lierde. Deze auteur beschrijft technieken die gebruikelijk zijn (of waren) in de filmwereld. Het boek is niet makkelijk maar wel informatief - als zo'n soort methode je kopje thee is, zeg maar. Niet voor iedereen. Van Lierde begint heel enthousiast te vertellen dat alle verhalen werken volgens zijn systeem. Hij probeert het uit op een verhaal van Kuifje en ja hoor, het werkt. Dan probeert hij de sprookjes van Grimm, pech. Daar werkt het dus niet. Maar als dit je ding is, dan is het je ding :D Niet een boek maar wel een bruikbare methode voor een bepaald type verhalen is de "heldenreis". Kun je koekelen ;) Een stuk makkelijker dan de methode van Van Lierde.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben inmiddels "Schrijven vanuit je hart" van Natalie Goldberg aan het lezen en probeer zo goed als ik kan de opdrachten te maken. Dit boek is een echte aanrader!
Dat is een heel erg inspirerend boek! Als ik even geen zin/inspiratie heb pak ik dat boek er altijd bij. Zelf ik graag nog het boek the artits way hebben, maar ik wil het boek eerst even doorbladen. Maar helaas hebben ze het boek niet bij onze boekwinkel. :(

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zojuist The Way to Write for Children van Joan Aiken gelezen en ik kan het echt aanraden aan andere (beginnende) schrijvers van kinderboeken. De stof die behandeld wordt is oa Wat is de juiste motivatie om te schrijven? (dus niet omdat het makkelijk is of omdat je er veel geld mee kan verdienen) Het kan goed zijn als je zo goed als dagelijks contact hebt met kinderen in de leeftijd van de doelgroep waarvoor je schrijft. Het is handig om eens aan een bibliothecaris/bibliothecaresse te vragen over welke boeken (waar vraag naar is) nog niet over geschreven is. Geef de hoofdpersoon niet alleen goede maar ook slechte eigenschappen. Gebruik geen populaire taal (deze taal overleeft zijn/haar tijd meestal niet), maar maak er liever zelf wat leuks van. Het is raadzaam om een boek/verhaal van 40.000 a 50.000 woorden te schrijven ipv een prentenboek waarbij je zo goed als elk woord op een gouden weegschaaltje moet afwegen. Ook het schrijven van het begin en het eind en het creeëren van karakters komt aan bod evenals humor en het gebruik van een moraal in kinderverhalen. Aan het eind wordt er ook nog een agent geadviseerd, maar ik vraag me af of dat ook in Nederland geldt. NB Dit is wat er staat in het boek, vertaalt in mijn eigen woorden, dus als je een fout ontdekt dan kan ik daar ook weer van leren. Over hoofdstuk 7 Writing for Television kan ik niet zoveel zeggen want die heb ik overgeslagen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna een jaar later en ik trek dit topic er weer eens aan de haren bij. Ik lees momenteel On Writing van Stephen King. heb nog nooit iets van de goede man gelezen, maar heb bewondering voor hoe hij het doet. Wat hij schrijft over het schrijven is niet nieuw, wel openhartig, en zeker niet arrogant. I like the guy, en ik zal eens kijken naar een boek van hem? totally not my genre, maar The Shining en The green mile, vooral die laatste, vond ik goeie films.