Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

linneair schrijven of kriskras?

Ik zat zo te denken. Ik zit in een punt in mijn verhaal dat ik niet echt weet waar ik naartoe wil/kan. Ondertussen broed het plot verder, maar het verhaal blijft stilstaan. Ik ben bezig mijn verhaal opnieuw te lezen, maar daar zit het probleem niet. Er is een plaats, een gebeurtenis, waar alles op neerkomt en in feite kan ik amper wachten om dat gedeelte te schrijven, met als gevolg dat ik teveel ineens wil. Schrijven jullie soms vooruit? bijvoorbeeld het einde, of gewoon een stukje dat veel verklaart, op voorhand? en een heel stom vraagje, maar goed, is het "broed het verder" of "broedt het verder"? mijn nederlands is nooit zo enorm sterk geweest, hoewel nu ik er meer mee bezig ben het wel vooruit aan het gaan is...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is 'broedt'. Gebruik de 'spellingsmurf' in de tegenwoordige tijd: Ondertussen broedt het plot verder. Ondertussen 'smurft' het plot verder. Je hoort 'stam + t', dus moet je bij broedt ook 'stam + t' gebruiken. Over je vraag: je moet doen wat je zelf het prettigste vindt. Als je aan verschillende delen aan je verhaal werkt, moet je wel af en toe delen herlezen om niet teveel af te wijken van de grote lijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sla inderdaad wel stukken over om aan een leuker/makkelijker stuk te werken ;) Zo had ik het laatste hoofdstuk van het derde deel van mijn trilogie al af voor ik halverwege het eerste was (ik lijk Rowling wel). En ook nu heb ik hoofdstukken die halverwege het verhaal komen. Het is wel makkelijker voor me omdat elk hoofdstuk een afgerond geheel is, maar ook binnen een hoofdstuk heb ik het wel eens gedaan. Enige nadeel is dan dat je in het stuk dat je later schrijft misschien op dingen uitkomt die niet aansluiten op het deel dat je eerst hebt geschreven en dat je dan moet gaan schaven en herschrijven om het kloppend te maken. Terwijl het juist zo'n mooi stuk was...

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wel, heb net bijna een volledig hoofdstuk af. Nog geen idee welk, maar ik denk dat dit het begin van het einde wordt. Was plezant om te doen om eindelijk dat deel te schrijven waar ik naartoe wil :) maar inderdaad ik herken het probleem... waarschijnlijk ga ik nog veel mogen veranderen... Maar nu heb ik tenminste een duidelijk doel om naartoe te werken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ik schrijf altijd aparte scenes. Die probeer ik dan wat verderop aan elkaar te plakken. En daar ging het dus vroeger altijd fout. Maar nu heb ik het een beetje door hoe het zit. Altijd dit in de gaten houden: past het bij het seizoen, bij de gevoelens van de personages, bij het verhaal e.d. Dus gewoon 'wie wat waar en hoe.' Om het logische verband te houden.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf nooit lineair. Ik kan het echt niet. Iedere dag bekijk ik waarmee ik mee aan de gang wil, wat me op dat moment trekt en roept. Dan begin ik te schrijven. Het zorgt inderdaad wel eens voor problemen, maar het geeft me niet zoveel problemen als wanneer ik wel lineair schrijft. Dan houdt het heel snel op bij mij. Het lukt me echt niet (is ook wel eens een frustratie: ik zou graag van begin tot eind schrijven, duidelijk voor me zien hoe het allemaal in elkaar hoort te zitten, maar helaas...)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet je dan niet heel veel schrappen? Ik heb b.v. het eind van mijn kinderboekje in mijn hoofd. Maar welke weg ik ga bewandelen, weet ik nog niet helemaal. Dat komt tijdens het schrijven. Ik kan me zo voorstellen dat je scheef uitkomt.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, ik schrap vrij veel. Ik heb ook wel enige frustratie dat ik niet gewoon via a naar b naar c naar ... z kan schrijven ;-)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf alles keurig van het begin naar het einde. Anders raak ik echt door de war. Als ik niet weet hoe ik verder moet, dan werk ik tijdelijk aan een ander verhaal.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook van het begin tot het eind, ook al weet ik soms best waar ik uit wil komen. Het verhaal op zich weet ik aan het begin nog helemaal niet, maar dat komt bij het schrijven "vanzelf" in me op. Aan een ander verhaal schrijven doe ik niet. Dat zou ik niet kunnen, geloof ik. Wel ben ik ook bezig een eerdere roman te redigeren, maar dat is een andere discipline dan de eerste versie van een verhaal schrijven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me maar met één verhaal bezig houden en dan ook totaal hè. En het is vaak balen als er dingen zeer onlogisch zijn, ik ben daardoor veel aan het redigeren. Maar het eindresultaat is wel goed doordacht.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hehe dat herken ik volledig. Voor ik aan proof begon (tijdelijke titel van waar ik nu aan werk) was ik bezig met een fantasy-boek. De gedachten rond dat boek spoken nu nog steeds in mijn hoofd en dat is soms verwarrend en frustrerend. Vandaag had ik zo een mooi stuk in mijn hoofd, maar het past niet bij proof. Mocht ik terug aan dat boek beginnen vrees ik dat ik bij het huidig verhaal het spoor helemaal bijster geraak. Maar ik kan me wel voorstellen dat je wat afwisselt en 2 verhalen tegelijk maakt, als het je ligt en je niet in de knoop geraakt. Maar hiervoor moet je al vrij veel ervaring hebben denk ik, of gewoon super slim zijn :)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Logisch kunnen nadenken. Ik ben een grote chaoot. Ik wil alles tegelijk doen. Dat gaat helemaal niet of alles maar half. Ik ben niet zo praktisch ingesteld, verre van.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kriskras, zeer zeker. Ik geloof erin, dat alles op zijn plaats valt als alles geschreven is, want is dat niet de kunst van schrijverschap?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo dicht ik in ieder geval :) kris kras daar een zinneke en hier een woordje en poof opeens staat daar een gedicht voor mn neus. Maar om te schrijven is het niet makkelijk denk ik, maar ja... we zien wel... als de puzzel niet klopt op het einde schrijven we het hoofdstuk wel opnieuw.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Katana Schrijven jullie soms vooruit? bijvoorbeeld het einde, of gewoon een stukje dat veel verklaart, op voorhand?
Vooruit schrijven? Nee. Dat kan ik niet, het ligt er maar net aan hoe ver de ikpersoon al heen is (gek aan het worden is door alle problemen) hoe hij zal reageren. En dat weet ik niet van te voren.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor ik begin maak ik een schema wat er in elk hoofdstuk moet gaan gebeuren. Ik begin bij hoofdstuk 1, en in het begin schrijf ik nog naar 2, 3, 4, enz. Maar hoofdstukjes waar ik op vastloop, of als ik de hoofdpersonen meer heb leren kennen, dan lekker kriskras door elkaar schrijven. Soms heb ik zin, dat ene hoofdstukje uit te schrijven verderop, of een paar dagen alleen het perspectief van één hoofdpersoon uit te schrijven. Het einde, vind ik van mezelf, mag ik eigenlijk pas als laatste schrijven, maar dat lukt niet helemaal. Maar wel als ik al heel ver ben en ik nog maar een paar hoofdstukken heb schrijf ik pas het laatste hoofdstuk.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom weer op hersenhelften uit. Daar heb ik wat mee de laatste tijd. Taal en logica zijn links, creativiteit en kriskras zijn rechts. Mijn ervaring is dat de mooiste dingen uit rechts komen. Dat is lastig voor het logisch denkende en meest geconditioneerde gedeelte van ons brein, maar het levert denk ik de mooiste verhalen op.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hersenhelften, mannen, vrouwen. Praten en denken niet alleen anders. Schrijven doen we dus ook verschillend. Typisch hè.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf niet kris-kras maar grotendeels lineair (anders zou ik hele stukken van het voorgaande kunnen gaan herschrijven, omdat er dan later niks meer van klopt), maar ik schrijf wel eerst een grove versie van het verhaal, omdat ik mezelf anders in een te vroeg stadium vastpin op details, en daardoor het broedende plot (mooie uitdrukking, Katana) blokkeer. Gelukkig is er de 'opmerking invoegen'-functie in Word, waar ik dan ook dankbaar gebruik van maak. Zo kan ik, als het verhaal eenmaal op papier staat en mijn plot uitgebroed, aan de details, het schuren en schilderen, zeg maar, gaan beginnen.