Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Thrillers, fantasy, drama's, enz.

Zit er eigenlijk een verschil in schrijfstijl tussen een thrillerschrijver of een schrijver van fantasy?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfstijl? Ik begrijp niet wat je bedoeld, maar elke schrijver heeft gewoon een andere schrijfstijl, ook al vergelijk je een stuk of tien fantasyboeken over hetzelfde onderwerp, ze zullen allemaal een andere schrijftstijl hebben.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik naar mezelf kijk, zeg ik ja. Ik schrijf mijn drama op een andere manier dan mijn fantasy. Ik denk dat bepaalde genres wel een subtiele verandering in stijl van je eisen. In een fantasyroman kom je niet weg met het amper beschrijven van de omgeving en de geschiedenis, terwijl je dat in een gewone roman wel zou kunnen doen. De verschillen zullen niet enorm zijn, maar wel aanwezig.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van mezelf kan ik het niet zeggen, omdat ik alleen maar thrillers schrijf, maar ik neem aan dat er inderdaad een verschil aanwezig zal zijn. Je moet het op een hele andere manier brengen, denk ik.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er geen verschil in stijl zou zitten, dan zou je jezelf ook niet onder een bepaald genre kunnen scharen. Het lijkt mij dat je bijvoorbeeld de 'droge/oubollige' stijl die bijvoorbeeld in het genre literatuur of non-fictie zou kunnen passen, niet kunt toepassen in een kinderboek in het genre fictie/fantasie.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
**In een fantasyroman kom je niet weg met het amper beschrijven van de omgeving en de geschiedenis, terwijl je dat in een gewone roman wel zou kunnen doen. ** Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het hangt helemaal af van de soort fantasy of het nodig is dergelijke beschrijvingen te gebruiken. Niet in alle fantasyboeken vind je vreemde werelden en ingewikkelde relatiestructuren enz. Het is ook niet per definitie nodig om met bombastische lappen tekst op de proppen te komen om een goed fantasyverhaal neer te zetten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mja, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar over het algemeen bezien kun je toch wel stellen dat mijn bewering zo ongeveer wel klopt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik dus niet :) Ik heb behoorlijk wat fantasyboeken gelezen waarin het anders was. Genoeg om het woord uitzondering als niet van toepassing te beschouwen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees wel enorm veel fantasy en ik moet zeggen dat ik het vooral met Wonderer eens ben. Bijna elk boek (dat ik gelezen heb) van dat genre maakt gebruik van lange beschrijvingen. Ik moet echter wel zeggen dat je daar op den duur ook genoeg van krijgt. Toch is het zoals Sephilla zegt: Iedere schrijver heeft zijn eigen schrijfstijl en die is onafhankelijk van het genre, hoewel de schrijfstijlen binnen een bepaald genre vaak wel meer in elkaars buurt liggen dan wanneer je het met andere genres vergelijkt.