Schrijfstrijders willen meer op papier schrijven
Wat zijn “schrijfstrijders”?
Schrijfstrijders zijn mensen die zich inzetten om leerlingen weer te leren schrijven met de hand, en om minder te steunen op het gebruik van beeldschermen in het onderwijs.
Ze steunen zich op wetenschappelijk onderzoek, en uit eigen ervaring meen ik dat ze gelijk hebben.
Ik heb een paar jaar Japans geleerd, en dat was allemaal online en dus met beeldschermen.
De oefeningen werden uiteindelijk een soort videogame, waarbij je zo snel mogelijk iets herkende en ergens op klikte, maar eenmaal het spelletje voorbij was, bleek ondanks de herhaalde hoge scores dat ik er in de praktijk toch niets van terechtbracht.
Toegegeven, Japans is een moeilijke taal, maar waarom kon ik dan de tekens voor noord, zuid, oost en west niet eens herkennen, laat staan zelf schrijven? Het is niet alsof dergelijke tekens zo’n drempel vormen.
Daarom heb ik later ook een boek gekocht, zodat ik de letters met de hand moest neerzetten.
Dus, ja, de schrijfstrijders hebben gelijk.
Ik heb gisteren contact gelegd met Marc de Bel, een van de ondertekenaars van de open brief van de schrijfstrijders, die stellen: “Als we in ons vooruitgangsenthousiasme de basisvaardigheden niet meer aanreiken, ondermijnen we de ontwikkeling van het concentratie-, ons redeneer- en ons kritisch denkvermogen. Dat zou wel eens tot een algemene fall-out in het denk- en leerproces van onze jongeren kunnen leiden.”
En ze hebben gelijk: de digitalisering is veel te ver doorgeschoten, niet alleen doordat we als mensen vaardigheden beginnen te verliezen – het punt van de schrijfstrijders – maar ook omdat de negatieve milieu-effecten ervan enorm worden onderschat doordat de vervuiling wordt weggemoffeld. Die vervuiling bestaat vooral uit mijnbouw en een enorme afvalberg van afgedankt digitaal materiaal, waar je niets meer mee kunt doen wegens “verouderd”.
Je kunt de open brief die werd verzonden naar schooldirecties, bedrijven en overheden mee ondertekenen op deze website: https://www.schrijfstrijder.be/