Koppeltje als hoofdpersoon
Beste mensen,
Voor een nieuw boek, denk ik eraan om de hoofdpersoon een koppeltje te maken. Laten we zeggen, beide van rond de 23 jaar. Waarbij ze allebei gelijkwaardige hoofdpersonen zijn en niet hij of zij belangrijker is. Laten we zeggen, zoals de ouder serie de Wrekers met John Steed en Emma Peel.
Mijn vraag is of dat een beetje kan, of dat ik me daar ontzettend in de problemen breng dat het toch beter is om 1 echt de hoofdpersoon te maken.
Zijn er valkuilen? Kan ik steeds perspectief wisselen tussen die twee? Andere opmerkingen?
Lucas
Even wat tegenvraagjes om…
Even wat tegenvraagjes om tot helderheid te komen:
Vanuit wiens perspectief en beleving ga je het verhaal schrijven?
Hoe ga je de eenheid van plaats, tijd en handeling structureren met twee hoofdpersonages? Zijn ze alle twee steeds op hetzelfde moment op dezelfde plaats? Zo niet, hoe switch je dan?
Hebben ze dezelfde of tegengestelde doelen?
Zit bij allebei hetzelfde verhaalconflict? Zo niet, welk conflict is leidend?
Hoi Thérèse, Bedankt voor…
Hoi Thérèse,
Bedankt voor je antwoord. Ik zit er nu aan te denken om bij elk hoofdstuk steeds te wisselen. Dit om de lezer wat structuur te geven. Ze zijn niet altijd op dezelfde locatie. Ze zijn beide in hetzelfde verhaal, maar er is maar beperkt conflict tussen de twee.
Lucas
Simpel gesteld: ja, een…
Ik heb verzocht mijn acount te verwijderen. In afwachting daarvan verwijder ik alvast alle berichten die ik terug kan vinden.
Bedankt voor je uitzoekwerk…
Bedankt voor je uitzoekwerk. Zo te zien was ik een beetje lui :-)
Met het lezen van een paar van de links, kom ik de volgende tips:
- Zorg dat de personen niet hetzelfde zijn.
- Ze hebben een gezamelijk doel, maar niet dezelfde methoden en acties.
- Zorg dat ze ongeveer even veel beschreven worden.
Lucas
Lucas, Ik onderschrijf…
Ik heb verzocht mijn acount te verwijderen. In afwachting daarvan verwijder ik alvast alle berichten die ik terug kan vinden.
Lucas, je schrijft: (quote)[…
Lucas, je schrijft:
[...] er is maar beperkt conflict tussen de twee.
Het ging me niet om het conflict tussen de twee personages, maar om het centrale verhaalconflict: waar draait het verhaal om, wat moet bereikt worden, bestreden, opgelost?
Kun je daar de beide personages voor inzetten c.q. heb je de beide personages ervoor nodig? Benaderen ze alle twee het centrale verhaalconflict op hun eigen manier? Of werken ze samen het verhaalconflict uit, en vormen ze zo één plot?
Want als dat zo is, heb je dan wel twee hoofdpersonages nodig? Kan zijn, hoor, we kennen het plot niet. Vraag: wat voegt het tweede personage toe als echt hoofdpersonage? Staat hij op zichzelf? Of is hij meer een hulp, een aangever of zelfs een tegenstrever? In dat geval is hij meer een deuteragonist.
En als het níet zo is - als dus beide personages het centrale verhaalconflict op geheel eigen wijze benaderen - creëer je een gelaagd verhaal, mogelijk meer character-driven dan plot-driven. Dat kan prachtig uitwerken als het je lukt om de psychologie van beide personages diep en geloofwaardig uit te werken.