Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Koppeltje als hoofdpersoon

30 augustus 2024 - 0:19

Beste mensen,

Voor een nieuw boek, denk ik eraan om de hoofdpersoon een koppeltje te maken. Laten we zeggen, beide van rond de 23 jaar. Waarbij ze allebei gelijkwaardige hoofdpersonen zijn en niet hij of zij belangrijker is. Laten we zeggen, zoals de ouder serie de Wrekers met John Steed en Emma Peel.

Mijn vraag is of dat een beetje kan, of dat ik me daar ontzettend in de problemen breng dat het toch beter is om 1 echt de hoofdpersoon te maken.

Zijn er valkuilen? Kan ik steeds perspectief wisselen tussen die twee? Andere opmerkingen?

Lucas

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
30 augustus 2024 - 14:37

Even wat tegenvraagjes om tot helderheid te komen:

Vanuit wiens perspectief en beleving ga je het verhaal schrijven?

Hoe ga je de eenheid van plaats, tijd en handeling structureren met twee hoofdpersonages? Zijn ze alle twee steeds op hetzelfde moment op dezelfde plaats? Zo niet, hoe switch je dan?

Hebben ze dezelfde of tegengestelde doelen?

Zit bij allebei hetzelfde verhaalconflict? Zo niet, welk conflict is leidend?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2024 - 0:14

Hoi Thérèse,

Bedankt voor je antwoord. Ik zit er nu aan te denken om bij elk hoofdstuk steeds te wisselen. Dit om de lezer wat structuur te geven. Ze zijn niet altijd op dezelfde locatie. Ze zijn beide in hetzelfde verhaal, maar er is maar beperkt conflict tussen de twee.

 

Lucas

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2024 - 11:43

Simpel gesteld: ja, een boek kan twee of meer protagonisten hebben. Het kan de schrijver problemen geven, die mogelijk niet onoverkomelijk zijn.

Complicerende factor voor een discussie over dit onderwerp: een belangrijk hoofdpersoon is niet per definitie een protagonist.

Een aardig Engelstalig artikel over dit onderwerp:

https://thewritepractice.com/protagonist/

 

Onderwerpen met overeenkomstige vragen zijn op dit forum meerdere malen besproken:

Discussies:

https://schrijvenonline.org/forum/het-schrijfproces/stijl-en-techniek/152327

https://schrijvenonline.org/forum/het-schrijfproces/stijl-en-techniek/117331

https://schrijvenonline.org/forum/het-schrijfproces/stijl-en-techniek/147185

Artikelen:

https://schrijvenonline.org/tips/hoeveel-hoofdpersonages-mag-je-hebben

https://schrijvenonline.org/tips/hoe-verwerk-je-meerdere-perspectieven-in-je-verhaal

 

Met een beetje zoeken in het Engels vind je een overdaad aan artikelen en meningen, bijvoorbeeld:

https://thescriptlab.com/blogs/16373-how-to-write-a-story-with-more-than-one-protagonist/

https://www.helpingwritersbecomeauthors.com/how-to-structure-stories-with-multiple-main-characters/

https://fictionary.co/journal/dual-protagonists/

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=more+than+two+protoganists

https://www.kelleyeditorial.com/blog/single-vs-multiple-protagonists

 

Verder zijn discussies te vinden op diverse andere forums, zoals op reddit:

https://www.reddit.com/r/FanFiction/comments/11e2cf5/when_it_comes_to_writing_stories_with_multiple/

 

https://www.reddit.com/r/writing/comments/2ixxeo/multiple_protagonists_is_that_a_good_idea/

Overigens, er zijn ook artikelen te vinden in het Nederlands. Die waar ik zo vlug op stuitte vond ik te beperkt van visie, te algemeen, of niet helder genoeg. Bijvoorbeeld met termen als ‘de held van je verhaal’ als het over een protagonist gaat, zonder recht te doen aan het onderscheid tussen een held en een protagonist.

Succes ermee!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 augustus 2024 - 18:06

Bedankt voor je uitzoekwerk. Zo te zien was ik een beetje lui :-)

Met het lezen van een paar van de links, kom ik de volgende tips:

- Zorg dat de personen niet hetzelfde zijn.

- Ze hebben een gezamelijk doel, maar niet dezelfde methoden en acties.

- Zorg dat ze ongeveer even veel beschreven worden.

Lucas

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 September 2024 - 3:35

 

Lucas,

Ik onderschrijf alleen je eerste conclusie. Die ik zelf specifieker zou omschrijven: zorg er voor dat je hoofpersonages verschillend praten, denken, voelen, reageren, en handelen. Met de aantekening dat bepaalde overeenkomsten desondanks kunnen bestaan. Personages kunnen elkaar bijvoorbeeld vinden in die overeenkomsten. (overigens ook in de verschillen 😊)

Je tweede punt betreft een categorie van verhalen. Meerdere protagonisten die verschillende doelen nastreven komen ook voor.

Je derde punt weet ik nog zo net niet. Ik denk bijvoorbeeld aan A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin. Om weg te blijven bij de vraag wie nu wel of niet voor een protagonist door kan gaan: aan de vele hoofdpersonen met een eigen perspectief wordt in de vijf gepubliceerde delen lang niet evenveel tekst besteed. Afgezien van een paar (misschien onvermijdelijke) puntjes van kritiek, beschouw ik die serie als een meesterwerk.

Ik ben wars van regeltjes die schrijvers slaafs op dienen te volgen. Ik beschouw schrijfregels hoogstens als punten die overweging verdienen. Wat mij betreft staat het een auteur vrij om elk schrijfdogma te overtreden. Het is vaak wel verstandig om daar zwaarwegende redenen voor te hebben. Zeker als je streeft naar de goedkeuring van professionele redacteuren.

Zelf neem ik graag kennis van de mening van schrijvers, coaches, agenten, en redacteuren, zonder alles voor waar aan te nemen. Het helpt mij om mijn eigen mening te vormen, die idealiter mijn leidraad is tijdens mijn schrijfarbeid. Uiteindelijk ben ik natuurlijk net als ieder ander beïnvloedbaar, en doe ik soms ook maar wat.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
1 September 2024 - 11:24

Lucas, je schrijft:

[...] er is maar beperkt conflict tussen de twee.

Het ging me niet om het conflict tussen de twee personages, maar om het centrale verhaalconflict: waar draait het verhaal om, wat moet bereikt worden, bestreden, opgelost?

Kun je daar de beide personages voor inzetten c.q. heb je de beide personages ervoor nodig? Benaderen ze alle twee het centrale verhaalconflict op hun eigen manier? Of werken ze samen het verhaalconflict uit, en vormen ze zo één plot?

Want als dat zo is, heb je dan wel twee hoofdpersonages nodig? Kan zijn, hoor, we kennen het plot niet. Vraag: wat voegt het tweede personage toe als echt hoofdpersonage? Staat hij op zichzelf? Of is hij meer een hulp, een aangever of zelfs een tegenstrever? In dat geval is hij meer een deuteragonist.

En als het níet zo is - als dus beide personages het centrale verhaalconflict op geheel eigen wijze benaderen - creëer je een gelaagd verhaal, mogelijk meer character-driven dan plot-driven. Dat kan prachtig uitwerken als het je lukt om de psychologie van beide personages diep en geloofwaardig uit te werken.