Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laatste boek van trilogie

Hoi iedereen!

Ik heb een ongewone vraag, maar ach, ik stel ze gewoon!

Enkele jaren geleden kreeg ik het idee om een heuse trilogie te schrijven, het verhaal van een meisje dat doorheen de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog uitgroeit tot een sterke vrouw. Ik schreef de volledige verhaallijn uit en had onmiddellijk zin om het laatste deel van de trilogie als eerste uit te schrijven. Dit verliep vanzelf, maar iedereen begrijpt dat een trilogie in de eerste plaats een eerste en tweede deel nodig heeft. Dus borg ik het laatste deel, een volledig afgewerkt manuscript, op in een ladekast. Daar bleef het een paar jaar liggen.

Vorige week rommelde ik wat door de ladekast en besloot ik het manuscript nog eens te lezen. Al zeg ik het zelf, ik vind het een geslaagd project. Ondertussen is er echter één en ander gebeurd, waardoor ik niet denk dat ik ooit nog de moed of zin zou hebben om deel één en twee van de trilogie uit te schrijven.

Gevolg: in mijn hoofd klopt alles wat in deel drie gebeurt, omdat ik de volledige verhaallijn in mijn hoofd heb. Maar ik kan het, zoals het nu is, niet publiceren, omdat iedere andere lezer de context van het geheel mist en dus vanaf de eerste bladzijden het spoor al bijster geraakt...

Tips?

Lid sinds

7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Een gebrek aan motivatie komt bij iedereen wel eens voor. Probeer elke dag minstens tien minuten te schrijven. 
Heb je daarna geen zin meer? Dan stop de voor die dag. 
Heb je nog wel zin? 
Ga lekker door!

Succes,
Douwe

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, alles wat ik daar bij gebrek aan info over te zeggen heb, klinkt vanzelfsprekend. 

Een eventueel plan van aanpak:

- vat de verhaallijn die je bedacht heb samen, tot aan het begin van je laatste deel

- schrap alles wat niet noodzakelijk is: bedenk welke episodes je over kunt slaan, of samen kunt vatten in een paar zinnen, of desnoods alinea's

- vertaal die noodzakelijke lijn in een zo weinig mogelijk aantal noodzakelijke scenes ( al 3x noodzakelijk, lol), eventueel verbonden door samenvattende en/of verbindende stukjes tekst, en bepaal hoeveel hoofdstukken je daarvoor nodig hebt.

- begin met het schrijven van het eerste toegevoegde hoofdstuk aan het bestaande manuscript, of begin met het schrijven van één extra deel, of begin gewoon met schrijven en zie maar waar het je brengt.

N.B. Je kunt ook één boek uitbrengen dat bestaat uit meerdere delen.

 

Toevoeging achteraf: het is geweldig efficiënt om eerst het einde van een verhaal te schrijven en vervolgens terug te werken naar het begin. Gefeliciteerd met je werkwijze!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toevoeging achteraf nummer 2: zo vergaat het me vaker, ik reageer spontaan, en dan komt er even later nog van alles bovendrijven.

Lezers begrijpen meer dan schrijvers vaak denken. Een alternatief kan zijn om ontwikkelingen voorafgaand aan deel 3 goeddeels te suggereren, resulterend in een 'staccato' verhaallijn.

Denk bijvoorbeeld aan pagina's op diverse momenten uit een dagboek gescheurd. Of aan 'snapshots' uit het leven van je hp. Voorafgaand aan de meer vloeiende verhaallijn van je huidige laatste deel. Tussenpozen afhankelijk van je tijdlijn: bijvoorbeeld een dag uit het leven van je hp op 10 mei 1940, of 15 mei 1940, vervolgens 15 mei 1941, 15 mei 1942, etc. Veranderingen verantwoordelijk voor de verschillen tussen deze pagina's kunnen lezers veelal zelf bedenken, zeker ook omdat de context van de oorlog en de bezetting bekend is. Dit kan een intrigerende inleiding vormen tot je huidige manuscript. Veel is mogelijk, bedenk een format waar jij warm voor loopt. Bij mij blijven de ideeën stromen: wissel bijvoorbeeld de dagboek pagina's, of de 'snapshots', af met krantenkoppen of artikeltjes op de betreffende dagen. 

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Maar ik kan het, zoals het nu is, niet publiceren, omdat iedere andere lezer de context van het geheel mist en dus vanaf de eerste bladzijden het spoor al bijster geraakt...

Kun je misschien - voorbeeldgewijs, dus niet feitelijk - kort vertellen wat de lezer mist in de twee voorgaande delen, waardoor hij deel drie niet zal kunnen volgen?

In gesimplificeerde vorm: bijvoorbeeld in deel 1 krijgt de protagonist een hond, in deel 2 redt de hond de antagonist, die heel veel op zijn geweten heeft t.a.v. de protagonist van de verdrinkingsdood en in deel 3 worden de protagonist en antagonist vrienden. Deel 3 zou de lezer niet kunnen meebeleven zonder te weten van de vijandschap tussen de twee personages.

Moeten we aan zoiets denken?

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

In plaats van nog twee boeken te schrijven, deel 1 en 2, Kort deze twee eerste delen zodanig in dat je maar bijvoorbeeld 20 pagina's moet toevoegen in het begin. Heb dit zelfs al eens gezien, een soort van opsomming waarna pas het verhaal begint. Breidt dit uit tot 20 of 40 pagina's, geschreven als een tekst, geen opsomming. Je gaat veel moeten opgeven, ga onmiddellijk tot de kern.

Wel lastig allemaal natuurlijk.