Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

1 minuut verhaaltjes. Zelfde of verschillende personages?

Hallo schrijvers,

Al veel gelezen maar nog niet eerder iets gepost.
BoyandGirl staat voor mijn zoon en ikzelf. Samen zijn we een boek aan het schrijven. Samen bedenken we het onderwerp, ik schrijf en teken, hij leest.
Doelgroep 6 tot 9/12 jaar.

Het boek gaat over onze hobby en als je daar mee begint (zoals mijn zoon sinds een paar maanden), hoor je veel technieken en termen te leren. Om een heel lang verhaal, heel kort te houden, er wordt (onbewust) te veel overgeslagen, half uitgelegd of vergeten. 
Mam, waarom schrijf je niet een boek. Zodoende...
Het wordt dus een lees en leer boek.

Korte verhaaltjes waarin elke keer weer een nieuw avontuur wordt beleefd, zoals Jip en Janneke.
Op de linker bladzijde een kort verhaaltje. Gewoon gezellig lezen (of voorgelezen)
De rechter bladzijde is in een soort woordenboek stijl. Bepaalde woorden uit het verhaaltje staan hier dikgedrukt met een korte uitleg eronder. 

Elk verhaaltje heeft een ander onderwerp, maar speelt zich wel telkens op en rondom de zelfde club locatie af.
Het zijn dus 25 losse verhaaltjes over 25 onderwerpen, maar ook met 25 verschillende hoofdrolspelertjes.
In verhaaltje 1 gaat het bijvoorbeeld over Lotje, in verhaaltje 2 maakt Jochem van alles mee, in verhaaltje 3 beleven Vera en Fien weer een avontuur, enzovoort.
Als zij allemaal verschillende avonturen gaan mee maken, wordt het dan op een gegeven moment niet veel te druk op de club/in het hoofd?

Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan ik met een gerust hart voor elk verhaaltje een ander personage gebruiken, of is het beter om één hoofdrolspeler voor alle verhalen te kiezen? En waarom?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Kan ik met een gerust hart voor elk verhaaltje een ander personage gebruiken, of is het beter om één hoofdrolspeler voor alle verhalen te kiezen? En waarom?

Het hangt van de onderwerpen af; je schrijft over 'een hobby'.
Welke hobby is dat, die zo veel ongekende termen en technieken kent, dat ze stuk voor stuk uitgelegd en verklaard moeten worden?

Zelf zou ik denk ik kiezen voor één personage.
Waarom?
Je schrijft vanuit je zoon; hij is ook één personage.
Als je voor elk onderwerp een ander personage kiest wordt het dubbele informatie voor de jonge lezertjes (wie is Lotje, wie is Jochem, wie is Vera, wie is Fien?) Dan wordt het voor de jonge lezer moeilijk om zich met het personage en diens hobby te identificeren.

Daarnaast heb je met één personage de ruimte en mogelijkheid om in elk onderwerp een verhaalconflict(je) te verweven; dat zal het boek spannender maken.

Als je dat met meerdere personages doet - 25 personages, 25 onderwerpen - wordt het vermoedelijk te complex voor de doelgroep.

Misschien kun je ook een kleine groep personages bedenken. Stel dat de hobby een sport is die in teamverband wordt gespeeld, dan kun je misschien per personage een onderwerp met bijpassend conflict(je) uitwerken, wellicht zelfs als rode draad, waarmee je de hobby wat speelser kunt weergeven, en met wat meer dynamiek dan vanuit één personage.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. :-)