Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het dagboek van mijn opa omvormen tot boek

Hai, wat tof dat dit bestaat! Goed, laat ik maar gelijk to the point komen. Mijn opa heeft als gepensioneerd boer zijn passie voor schrijven gevonden. Hij houdt sinds 1969 een dagboek bij en schrijft gedichten en liederen. Een hele kunst, al vraag je het mij. Nu is hij eind vorig jaar 90 geworden en zou ik graag iets voor hem willen doen. Zijn jarenlange werk, waar hij stiekem heel trots op is, zou ik om willen toveren tot een boek. De grote vraag is alleen, hoe.. In zijn dagboeken verteld hij vooral wat er gebeurd is in de omgeving of op de boerderij, niet over gevoelens. Zijn gedichten en liederen hebben verschillende onderwerpen. Ze gaan onder andere over polderlandschappen of zijn speciaal voor iemand geschreven. Zelf heb ik geen bijzondere ervaring met schrijven. Dat is ook de reden waarom ik een beroep doe op jullie, ervaren schrijvers. Mochten jullie ideeën hebben over hoe ik dit aan kan pakken, hoor ik het graag! 

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allereerst: een superlief idee. Kun je misschien een personage verzinnen die dezelfde dingen meemaakt en ziet en voelt? Dan kun je uit dat dagboek halen wat je kunt gebruiken en wordt het een verhaal, losjes gebaseerd op wat je opa heeft gemaakt. Of je kijkt ernaar met je moeder of vader. Die zal levendige herinneringen hebben aan veel dingen die hij heeft geschreven. Dan kun je naar het dagboek kijken door de ogen van de volgende generatie. En misschien heb je zelf wel herinneringen aan het laatste deel van zijn dagboek.

Daarmee vermeng je jouw creativiteit en levende herinneringen met wat je opa al geschreven heeft.

Een alternatief is om het allemaal te digitaliseren en in boekvorm te gieten zonder er creatief naar te kijken. Dit is ook een mooie optie, omdat je hem (en je familie!!!) een zeer tastbaar naslagwerk gunt van iemand die ongetwijfeld zeer geliefd is. Als je dit voor iemand wil doen, dan is het niet 'gewoon maar een opa' ;-)

Succes en ik hoop dat je er iets aan hebt!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ik meen uit je post te proeven dat je zelf niet echt wilt gaan schrijven...? En dat hoeft ook helemaal niet als er al gedichten en proza klaarliggen.

Misschien kun je heel praktisch gaan: de teksten bundelen en bij een publish-on-demand (POD)-uitgever laten drukken. PODs zijn bedrijfjes die je betaalt om een boek voor je te laten drukken. Dan kun je, bijvoorbeeld, 1 exemplaar drukken voor je opa, of 25 exemplaren bestellen, om onder familie of vrienden te verdelen (misschien willen ze zelfs wel meebetalen). Sommige PODs vragen je om zelf het werk vorm te geven en drukklaar aan te leveren, andere bieden ook vormgeving en/of redactie aan. Het is dus een beetje de vraag hoe perfect je het eindresultaat wilt maken en hoeveel geld of eigen tijd je ervoor hebt. Ik vermoed dat je de teksten in ieder geval zelf zult moeten digitaliseren, als je opa ze met de hand geschreven heeft.

Tot slot: kijk een klein beetje uit als je op zoek gaat. Er zijn ook PODs die je gouden bergen beloven, je erbij vertellen dat ze 'promotie' zullen doen en van je boek een 'groot succes' zullen maken. Ga liefst met een grote boog om zulke uitgevers heen. Los van dat het niet is wat je zoekt, zijn het meestal ook geen erg betrouwbare partijen.

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf een eigen tekst schrijven en een dagboek erbij verwerken is als nieuwe wijn in oude zakken doen. Ze scheuren en je bent alles kwijt. Blijf dicht bij het origineel door een selectie te maken. Er zijn altijd wel fragmenten die erbovenuit springen: bijzondere gebeurtenissen, spannend, grappig of ontroerend. Die wissel je af met de gedichten en liederen, eventueel ook een selectie ervan (niet alles in zijn geheel willen publiceren, dat kan later altijd nog als je eerste uitgave een groot succes wordt).

Het geheel leid je in met een voorwoord en sluit je eventueel af met een nawoord of epiloog. 

Je zult merken dat dit alleen al een hele klus is, en daarbij moet het ook nog vorm krijgen door een uitgave. Ik werk met bravenewbooks.nl . Weinig poespas en redelijk goede begeleiding, zonder extra kosten behalve de prijs voor het boek zelf. 

Om een idee te krijgen hoe dit procédé werkt, kun je kijken naar de uitgave van het dagboek van mijn vrouw: 'Eilandjes van hoop' door Lucia van Rijn. De eerste tien pagina's zijn gratis in te zien bij bol.com.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij houdt sinds 1969 een dagboek bij en schrijft gedichten en liederen.

Even optellen - 52 jaar schrijven? Dat is niet meer één dagboek. Dat zouden wel eens 52 boeken kunnen zijn. 

Wat je kan doen is uit elk jaar één of meerdere [bijzonder/ontroerend] fragment[en] pakken. Een duidelijk leesbaar handschrift? Dan zou ik die fragmenten/gedichten/liederen kopiëren en chronologisch bundelen in boekvorm. 

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een bijzonder mooi initiatief! 

Misschien ook mooi, om te ontdekken wat de rode draad in zijn leven als boer is. Hoe is hij boer geworden en overeind gebleven? Wat kenmerken zijn brieven of liederen? 

Succes met de leuke uitdaging!