Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

twee verhaallijnen in éen boek,

Hallo allemaal, ik ga aan mijn derde boek beginnen. In dit boek komen twee aparte verhaallijnen en dus twee hoofdpersonages voor. Beiden hebben een gemeenschappelijke 'rode draad'. Mijn vraag is: hoe moet ik dit doen/aanpakken? Maak ik éen boek waarin twee aparte boeken zijn beschreven of hoe kan ik dat het beste maken? Heeft iemand ervaring met twee of meerdere verhaallijnen? Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant ! Daar ben ik ook mee bezig. Een man en zijn vriendin zijn één hoofdstuk samen. Na het beginincident gaan ze elk hun eigen weg. Door de omstandigheden gedwongen kunnen ze geen contact met elkaar hebben. Beiden werken aan de oplossing van het probleem op eigen manier. Einde van het boek weer samen en blijkt de gezamenlijke aanpak tot de oplossing te hebben geleid. Om de 1 tot 3 hoofdstukken is het persoonswisseling. Ik moet er wel bij zeggen dat het een thriller is, misschien werkt dat niet voor jouw type boek. In elke geval succes met schrijven.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben geleerd dat de verhaallijn de rode draad is die door het hele verhaal loopt. Een verhaallijn draait om één centraal probleem of centrale vraag. Met meerdere verhaallijnen heb je dus ook meerdere rode draden. Die meerdere verhaallijnen, met ieder hun eigen rode draad, kunnen elkaar kruisen en/of overlappen. Aan het einde moet de boel wel samenvallen. Ik maak gebruik van Venn diagrammen. door middel van overlappende cirkels bepaal ik de overeenkomsten, verschillen en relaties tussen de verhaallijnen en rode draden. Overeenkomsten worden aangegeven met de overlappende gedeelten van de cirkels, terwijl verschillen worden aangegeven met de niet-overlappende gedeelten van de cirkels. Succes!

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, ik ga aan mijn derde boek beginnen. In dit boek komen twee aparte verhaallijnen en dus twee hoofdpersonages voor. Beiden hebben een gemeenschappelijke 'rode draad'. Mijn vraag is: hoe moet ik dit doen/aanpakken? Maak ik éen boek waarin twee aparte boeken zijn beschreven of hoe kan ik dat het beste maken? Heeft iemand ervaring met twee of meerdere verhaallijnen? Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Zonder verdere context valt hier weinig over te zeggen. Wat verbindt de twee verhaallijnen? Is er een gezamenlijk begin of einde? Spelen de twee verhaallijnen zich op hetzelfde moment af? Zo zijn er tal van vragen te bedenken, die bepalend zijn voor de eventuele antwoorden. Zelf ben ik momenteel bezig met een verhaal met twee hoofdpersonen, die na een individueel eigen hoofdstuk samen komen en min of meer dezelfde verhaallijn delen. Het verhaal wordt geschreven vanuit eerste persoon, wat inhoudt dat je afwisselend door de ogen van de ene persoon, daarna door de ogen van de andere persoon het verhaal beleeft. Op een enkele uitzondering na, wordt ieder hoofdstuk van HP gewisseld.

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Don, Jan en Imke, dank voor jullie reactie. Imke, het zijn twee verhaallijnen en dus twee hoofdpersonages. Beiden delen ze dezelfde verhaallijn apart van elkaar. De ene HP leeft langer dan de andere, maar hun levenloop is hetzelfde. Imke, kun je nu wat meer vertellen? Kan ik ook elk hoofdstuk gewoon wisselen van hoofdpersonage? Pff best moeilijk.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Don, Jan en Imke, dank voor jullie reactie. Imke, het zijn twee verhaallijnen en dus twee hoofdpersonages. Beiden delen ze dezelfde verhaallijn apart van elkaar. De ene HP leeft langer dan de andere, maar hun levenloop is hetzelfde. Imke, kun je nu wat meer vertellen? Kan ik ook elk hoofdstuk gewoon wisselen van hoofdpersonage? Pff best moeilijk.
Dit is nog steeds weinig info om specifiek te kunnen zijn. Het wordt soms gedaan in boeken dat je 2 hoofdpersonen volgt. Meestal wordt er dan afgewisseld tussen beiden en wordt hun naam gebruikt als titel van het hoofdstuk. Zolang binnen het boek er één rode draad is en er dus overlap is tussen de 2 personen, kan het zeker om 2 hoofdpersonen af te wisselen. De vraag die je jezelf moet stellen is dit: is het een meerwaarde dat ze allebei aan bod komen binnen 1 boek? Heet mijn ene boek/verhaal dat nodig? Of zou je evengoed 2 aparte boeken kunnen schrijven die je los van elkaar kan lezen?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb zelfs vier verhaallijnen. staan op het eerste gezicht allemaal los van elkaar. totdat je natuurlijk het einde nadert... zaak is wel dat de lezer de verhaallijnen van de verschillende personen goed uit elkaar kan blijven houden. enige duidelijkheid hierin is dan ook geboden. wat hierboven al geschreven is, het gaat allemaal om die ene rode draad. iedereen mag haar/zijn eigen leven leiden, dat lijkt me geen probleem, maar houd in je achterhoofd dat ze uiteindelijk samen moeten komen en dat de verhaallijnen opbouwend zijn naar dat einde.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan prima in 1 boek! Ik ben ook bezig met een boek met verschillende verhaallijnen. 3, en daarbij 5 hoofdpersonen. Ik denk wel dat het belangrijk is om 1) te zorgen dat die verhaallijnen iets met elkaar te maken hebben en elkaar beïnvloeden en 2) dat ze allebei interessant zijn en goed uitgewerkt worden. Kun je bijvoorbeeld het verhaal ook vertellen als je 1 verhaallijn weglaat? Dan moet je dat misschien doen. Maar kan dat niet, omdat ze echt met elkaar verweven zijn, dan zijn ze dus inderdaad allebei belangrijk. Lees bijvoorbeeld eens de boeken van Game of Thrones; dat zijn heel veel verschillende personages en verhaallijnen, maar ze hebben allemaal invloed op elkaar en zijn heel erg met elkaar verweven. Alle personages zijn heel sterk uitgewerkt en zijn interessant om te lezen. Mij helpt het altijd heel erg om 'af te kijken' bij goeie schrijvers!

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan prima in 1 boek! Ik ben ook bezig met een boek met verschillende verhaallijnen. 3, en daarbij 5 hoofdpersonen. Ik denk wel dat het belangrijk is om 1) te zorgen dat die verhaallijnen iets met elkaar te maken hebben en elkaar beïnvloeden en 2) dat ze allebei interessant zijn en goed uitgewerkt worden. Kun je bijvoorbeeld het verhaal ook vertellen als je 1 verhaallijn weglaat? Dan moet je dat misschien doen. Maar kan dat niet, omdat ze echt met elkaar verweven zijn, dan zijn ze dus inderdaad allebei belangrijk. Lees bijvoorbeeld eens de boeken van Game of Thrones; dat zijn heel veel verschillende personages en verhaallijnen, maar ze hebben allemaal invloed op elkaar en zijn heel erg met elkaar verweven. Alle personages zijn heel sterk uitgewerkt en zijn interessant om te lezen. Mij helpt het altijd heel erg om 'af te kijken' bij goeie schrijvers!
Dank je wel Robin voor je reactie en tip! En.... ik heb net jouw youtubekanaal bekeken over boek schrijven in 4 stappen. Heel goed en herkenbaar. Je bent volgens mij ook een duiendpoot! Hier mijn youtubekanaal: *** (wegens forumregels verwijderd door beheer) ***. Jouw tip van Scrivener is nieuw voor mij en ik ga hem ook eens bekijken voor mijn derde boek.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Robin voor je reactie en tip! En.... ik heb net jouw youtubekanaal bekeken over boek schrijven in 4 stappen. Heel goed en herkenbaar. Je bent volgens mij ook een duiendpoot! Hier mijn youtubekanaal: *** (wegens forumregels verwijderd door beheer) ***. Jouw tip van Scrivener is nieuw voor mij en ik ga hem ook eens bekijken voor mijn derde boek.
Fijn dat je er wat aan had! Ook aan de video :-) En ja, ik vind scrivener wel erg handig, misschien zal ik daar ook nog eens een tutorial over maken :-) Schrijf ze!