Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Welke leeftijdscategorieën, welke onderwerpen?

Welke leeftijdscategorieën, welke onderwerpen?

4 reacties [Laatste bericht]
Mexy
Laatst aanwezig: 3 dagen 9 uren geleden
Sinds: 29 Jan 2019

Welke leeftijdscategorieën, welke onderwerpen?

Hallo,

Ik vroeg me af, op een Young Adult-boek staat meestal een leeftijdscategorie, zoals 12+,13+,14+. Maar welke 'heftige' onderwerpen kun je verwachten bij deze verschillende leeftijdscategorieën? Zoals liefde, seks, tienerzwwangerschap etc. Maar ook bijv. met hoeveel scheldwoorden het is geschreven.
Ik vraag het om zelf een leeftijdscategorie te kiezen voor mijn boek.

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik wil het wel graag weten wink

Mexy

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 4 uren 54 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012

Al deze vragen kan je zelf beantwoorden door een uurtje in de bibliotheek kris/kras te lezen/onderzoeken.

Mexy schreef:

Maar ook bijv. met hoeveel scheldwoorden het is geschreven.

Grappig. Zoveel als je wil! Je kan als je zelf graag scheldwoorden gebruikt, makkelijk 2 scheldwoorden per zin gebruiken. Vooral in dialogen, en zeker de dialogen van een gamer en haar/zijn tegenstanders moeten voor de gemiddelde YA-lezer, doorspekt zijn van zeer grove scheldwoorden. Vergeet niet regelmatig te vermelden dat alles "zwaarkut" is! Tenslotte, vloeken is ongewoon gewoon geworden, zeker voor de hoog opgeleide YA.

Mexy schreef:

Misschien kan je ook opleiding/milieu/geslacht/afkomst betrekken in je keuze.

Misschien helpt dit;
http://www.woutdanny.com/mopjes-scheldwoorden.php

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Harryhol
Laatst aanwezig: 38 min 52 sec geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Mexy schreef:

Hallo,

Ik vroeg me af, op een Young Adult-boek staat meestal een leeftijdscategorie, zoals 12+,13+,14+. Maar welke 'heftige' onderwerpen kun je verwachten bij deze verschillende leeftijdscategorieën? Zoals liefde, seks, tienerzwwangerschap etc. Maar ook bijv. met hoeveel scheldwoorden het is geschreven.

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik wil het wel graag weten wink

Mexy

Ik heb laatst een enorm handige site ontdekt. Blijkbaar is ie nog niet algemeen bekend. Daarom deel ik hem hier met je:

www.google.com

Door daar te zoeken op 'Leeftijdscategorie boeken' kwam ik bijvoorbeeld op deze site:

http://leesbevorderingindeklas.nl/algemeen/indelin...

Shhht. Google is een geheim!

Overigens zijn er geen wettelijke voorschriften voor die leeftijdsaanduiding. Die wordt door de uitgever voorgesteld, in samenwerking met de auteur.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 21 uren 10 min geleden
Sinds: 27 Okt 2013

Sommige schrijvers schrijven van zich af, ze zitten ergens mee in hun maag en zoeken lezers om dat te delen.

Andere schrijvers schrijven naar een doel toe: zij hebben een helder beeld van wat zij willen vertellen en aan wie, en zoeken daar een verhaal en een vorm bij.

Als u als volwassene voor kinderen wilt schrijven, raad ik de eerste aanpak af. Bijvoorbeeld: ouders die hun eigen problemen met hun (jongere) kinderen bespreken bereiken meestal alleen maar dat de kinderen zich ongelukkig of zelfs medeschuldig gaan voelen, wat vaak decennia later nog een moeilijke relaties oplevert, en als de kinderen werkelijk mee kunnen denken in het probleem dat aan de orde gesteld wordt, dan is het een triviaal probleem. Betrek nooit kinderen in uw leefwereld, maar leef u in in hun leefwereld.
Dit is een erg veralgemeniseerde opmerking van een schoolmeester, er zijn heel wat uitzonderingen denkbaar en u geeft geen informatie over uw verhaal: ik claim dus niet dat deze opmerking een harde wet is - maar overweeg het.

Verder vind ik de nadruk op scheldwoorden, sex en geweld leiden tot een negatieve selectie. Ik weet dat het gebruikelijk is, maar dat is bloedeloosheid van keuringscommissies: (bijvoorbeeld) Boells zeer brave "doktor Murkes gesammeltes Schweigen' is beslist geen kinderboek, en je kunt van een boek voor volwassenen niet een goed kinderboek maken door 'zwaarkut' te vervangen door 'goede grutjes'. Overigens neem ik waar dat elfjarige pre-pubertjes aanzienlijk grover in de mond zijn dan vijftienjarige stiekeme rukkertjes.

En het uitgangspunt dat volwassenen meer grof geweld aankunnen dan kinderen, dat lijkt me discutabel. Mijn eigen ervaring: als kind kon ik lachen om de sprookjes van Grimm, om Winnetou en zijn martelpaal, het lucifermeisje van Andersen en de Bijbel - maar pas toen ik op rijpere leeftijd kennis maakte met oorlog, armoede, kindermishandeling en gruwelijke doodstrijden, kreeg ik slapeloze nachen van Jericho, Golgotha en de jongens van Bontekoe.

Ik zie daarom uw vraag liever zo gesteld: "dit (bijgevoegd) is mijn tekst, ik wil daarmee (6/9/11/12/16) jarigen met (wel/geen) ruime leeservaring bereiken. Doe ik het goed? Zo nee, welke (woorden/grammaticale constructies/onderwerpen) zijn niet geschikt voor deze doelgroep?

Harryhol
Laatst aanwezig: 38 min 52 sec geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Citaat:

En het uitgangspunt dat volwassenen meer grof geweld aankunnen dan kinderen, dat lijkt me discutabel.

Dat is niet discutabel. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan en kinderen kunnen schade oplopen door hen bloot te stellen aan dingen waar ze niet aan toe zijn.

Bron: Ik heb acht jaar in de adviescommissie van PEGI en Kijkwijzer gezeten.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
Schrijftips van Murakami? Lees Schrijven Magazine
  • De 9 grootste schrijfvalkuilen – en hoe je ze voorkomt
  • Het geheim van goede personages
  • Tutorial schrijven met al je zintuigen.
  • Schrijftips krijgt van de Japanse grootmeester Haruki Murakami.
  • Jaap Robben over het  geheim van de perfecte zin.
  • Schrijven gelukkig maakt - nu wetenschappelijk bewezen!.
  • Schrijftips van Paolo Giordano (De eenzaamheid van priemgetallen).
  • Bouw je eigen fantasywereld.
  • Show don't tell in non-fictie/

Wie zich vóór maandag 21 januari 16:00 u. heeft aangemeld als abonnee, krijgt dit nummer thuisbezorgd.

MELD JE AAN