Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Perspectief wisseling

Perspectief wisseling

15 reacties [Laatste bericht]
RoyK.
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 24 Jul 2018
Berichten: 93

Perspectief wisseling

Hallo allemaal,

Begin dit jaar is mijn fantasyboek uitgekomen. Dit schreef ik in een meervoudige personaal perspectief (tt). Hierin was het overduidelijk dat ik drie protagonisten had, doordat ik direct iedereen voorstelden in mijn hoofdstukken.

Nu ben ik bezig met een thriller. Dit is geschreven in het ik-perspectief (vt). Ik heb de eerste hoofdstukken geschreven en ik wil eigenlijk een hoofdstuk toevoegen door de ogen van de antagonist. Persoonlijk vind ik het altijd lastig als een schrijver naar vijf hoofdstukken plots een hoofdstuk ertussen gooit van een antagonist. Hebben jullie tips hoe ik dit overduidelijk kan maken?

Hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,
RoyK.

Stel vragen aan een ander - Leer van een ander - Bedankt de ander

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 10 uren 2 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5791

RoyK.

Je kunt dat hoofdstuk over de antagonist naar mijn smaak het beste in de 3e persoon schijven en je beperken tot die antagonist, dus alleen info aan de lezer geven die de antagonist ook kan weten. Op die manier maak je een duidelijk onderscheid met de ik-persoon. (Lastig wordt het als die antagonist de ik ontmoet, probeer dat te vermijden.)

RoyK.
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 24 Jul 2018
Berichten: 93

Jan,

Bedankt voor je reactie. Een ontmoeting zou ik ook niet willen doen. Het is puur ter informatie dat de protagonist hem op de hielen zit. Met natuurlijk de beweegredenen waarom hij het haar extra zwaar gaat maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet hoe ik dat hoofdstuk moet starten. Ik wil niet in de clichés vallen.

''In zijn kantoor zat (antagonist), na te denken over zijn plannen. Hij voelde de heette adem van (protagonist). Als hij niets deed viel zijn organisatie als een kaartenhuis in elkaar.''

Is dit te cliché naar jouw idee?

Stel vragen aan een ander - Leer van een ander - Bedankt de ander

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 4 uren 19 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5812
RoyK. schreef:

Ik heb de eerste hoofdstukken geschreven en ik wil eigenlijk een hoofdstuk toevoegen door de ogen van de antagonist.

Belangrijk is het antwoord op de vraag: waarom wil je dat?

Een goed verhaal, wat is het en hoe schrijf je er een? Lees het hier.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 10 uren 2 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5791

RoyK.

Citaat:

'In zijn kantoor zat (antagonist), na te denken over zijn plannen. Hij voelde de heette adem van (protagonist). Als hij niets deed viel zijn organisatie als een kaartenhuis in elkaar.''

Is dit te cliché naar jouw idee?

Je vraagt het. Mijn antwoord: ja, omdat je clichés gebruikt. Kantoor als decor en de vaste uitdrukkingen 'heette adem' en 'als een kaartenhuis in elkaar valllen.'
Schrijf zaken en gedachten die specifiek zijn voor de antagonist. Schrijf geen zinnen/zinsdelen die je eerder las.

RoyK.
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 24 Jul 2018
Berichten: 93
Thérèse schreef:
RoyK. schreef:

Ik heb de eerste hoofdstukken geschreven en ik wil eigenlijk een hoofdstuk toevoegen door de ogen van de antagonist.

Belangrijk is het antwoord op de vraag: waarom wil je dat?

In hoofdstuk 5 komt mijn HP erachter dat ze gedrogeerd werd door de antagonist. (Ze was dus tot hoofdstuk 5 een onbetrouwbare verteller..) Nu ze dit weet vormt ze een gevaar. Ik wil de spanning opvoeren door hem diverse plannen te laten opzetten. Zo hoop ik de lezer te laten twijfelen wat hij nu echt gaat doen en hen in het ongewisse te laten.

Stel vragen aan een ander - Leer van een ander - Bedankt de ander

RoyK.
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 24 Jul 2018
Berichten: 93
janpmeijers schreef:

RoyK.

Citaat:

'In zijn kantoor zat (antagonist), na te denken over zijn plannen. Hij voelde de heette adem van (protagonist). Als hij niets deed viel zijn organisatie als een kaartenhuis in elkaar.''

Is dit te cliché naar jouw idee?

Je vraagt het. Mijn antwoord: ja, omdat je clichés gebruikt. Kantoor als decor en de vaste uitdrukkingen 'heette adem' en 'als een kaartenhuis in elkaar valllen.'
Schrijf zaken en gedachten die specifiek zijn voor de antagonist. Schrijf geen zinnen/zinsdelen die je eerder las.

Goede tip! Ik ga er eens overdenken. Bedankt voor je tip v.w.b. de 3e persoonsperspectief!

Stel vragen aan een ander - Leer van een ander - Bedankt de ander

Harryhol
Laatst aanwezig: 46 min 32 sec geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1781

Als je erachter komt dat je je verhaal niet kan vertellen in de ik-vorm, moet je het niet schrijven in de ik-vorm.

De ik-vorm is heel beperkend in wat je wel en niet kan laten zien. Dat is zowel de kracht (het komt voor de lezer heel dichtbij) als de moeilijkheid.

Als je verhaal het nodig heeft om een nieuw perspectief te tonen, betekent dat dus dat je je hele verhaal in de derde persoon moet schrijven.

Moet? Nou ja, je moet niks. Jouw keuze. Maar als het gaat om een verhaal dat voor anderen leuk is om te lezen? Ja, moet.

Zijn er experimenten te vinden waarin dat gewisseld wordt? Yup. Kafka op het Strand van Murakami heeft een deel van het verhaal in ik-vorm en andere delen in derde persoon. Dat is een meesterwerk en het breekt op veel fronten met tradities. Het is een uitzondering, en uitzonderingen zijn geen goed voorbeeld.

Want wat ik in je vraag lees, doet me vermoeden dat jouw wens om een nieuw perspectief te introduceren niet voortkomt uit de drang tot experimenteren maar omdat je de lezer bepaalde informatie wil geven voor het opbouwen van suspense.

En dan blijkt dat dan twee opties hebt: oftewel zoek een andere manier om die informatie aan de lezer te geven zonder de ik-vorm te breken, ofwel schrijf het niet in de ik-vorm.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 4 uren 19 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5812

Ik moet Harryhol gelijk geven. Óf je schrijft vanuit een ik-personage óf vanuit een hij/zij perspectief (personaal perspectief).

Het laatste is het meest voor de hand liggend wanneer je je verhaal vanuit meerdere personages wilt vertellen.

Je kunt het echter ook opbouwen uit twee ik-perspectieven (of zelfs meer). Dat kan diepe(re) spanning opleveren. Maak dan wel duidelijk wie wie is en wie aan het woord is.

Een goed verhaal, wat is het en hoe schrijf je er een? Lees het hier.

Harryhol
Laatst aanwezig: 46 min 32 sec geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1781
Thérèse schreef:

Je kunt het echter ook opbouwen uit twee ik-perspectieven (of zelfs meer). Dat kan diepe(re) spanning opleveren. Maak dan wel duidelijk wie wie is en wie aan het woord is.

Maar dan alleen als de meerdere ikken gelijkwaardige rollen hebben. Als het enkel om uitstapjes gaat dan is het alleen maar verwarrend.

RoyK.
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 24 Jul 2018
Berichten: 93

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb bewust een ik-perspectief gekozen. Aangezien ik mezelf zie als een startend schrijver vind ik het belangrijk om te ervaren wat het beste bij mij past.Het leek mij interessant om nu één hoofdstuk toe te voegen om even een ''uitstapje'' te maken en de spanning op te voeren (Lezer weet al wat er komen gaat voordat het HP overkomt). Mijn idee is om dit later in het boek minimaal nog eens te doen voor de ontknoping van het plot.

Jullie argumenten laten me twijfelen. Enerzijds vind ik het belangrijk dat het duidelijk is voor de lezer wie nu de ''ik'' in het verhaal is. Daarom vind ik Jan's idee erg fijn. HarryHol laat me daarin ook weer twijfelen om juist het uitstapje naar de antagonist niet te gaan gebruiken.

Ik weet niet meer welk boek het is, maar heb ooit gelezen dat de auteur met een meervoudig personaal perspectief zijn HP als titel gebruikte. Wat vinden jullie van een dergelijke oplossing? Wellicht is het in een ik perspectief met uitstapje naar antagonist een beetje te...

Hoor graag jullie mening smile

Stel vragen aan een ander - Leer van een ander - Bedankt de ander

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 4 uren 19 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5812

Als het enkel om uitstapjes gaat, heeft de schrijver een probleem met de structuur van zijn verhaal, en dan moet hij daar eens goed naar kijken.

Een goed verhaal, wat is het en hoe schrijf je er een? Lees het hier.

Harryhol
Laatst aanwezig: 46 min 32 sec geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1781
RoyK. schreef:

Jullie argumenten laten me twijfelen. Enerzijds vind ik het belangrijk dat het duidelijk is voor de lezer wie nu de ''ik'' in het verhaal is. Daarom vind ik Jan's idee erg fijn. HarryHol laat me daarin ook weer twijfelen om juist het uitstapje naar de antagonist niet te gaan gebruiken.

De vraag is of dat uitstapje noodzakelijk is.

Wat je beschrijft is suspense: "Henk wist niet dat de moordenaar het gif al in zijn drankje had gedaan."

Dat kan je niet doen in de ik-vorm.

Suspense is immers: de lezer weet iets wat de hoofdpersoon niet weet.

Maar! Je kunt wel gebruik maken van foreshadowing. De 'ik' vertelt immers het verhaal aan de lezer!

"Op dat moment wist ik nog niet dat het oppakken van het glas een enorme vergissing zou zijn..."

Door het vervolgens in het midden te laten wat die vergissing is, tot je die echt laat zien, heb je toch suspense.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 10 uren 2 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5791

ter info, Murakami over de 3e persoon: eerste quote:

https://www.theguardian.com/books/booksblog/2014/a...

L.d.J
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 24 Mei 2017
Berichten: 42
RoyK. schreef:

Hij voelde de heette adem van (protagonist).

heette adem?
heette? eek

RoyK.
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 24 Jul 2018
Berichten: 93
L.d.J schreef:
RoyK. schreef:

Hij voelde de heette adem van (protagonist).

heette adem?
heette? eek

thumbsup

Stel vragen aan een ander - Leer van een ander - Bedankt de ander

Schrijftips van Murakami? Lees Schrijven Magazine
  • De 9 grootste schrijfvalkuilen – en hoe je ze voorkomt
  • Het geheim van goede personages
  • Tutorial schrijven met al je zintuigen.
  • Schrijftips krijgt van de Japanse grootmeester Haruki Murakami.
  • Jaap Robben over het  geheim van de perfecte zin.
  • Schrijven gelukkig maakt - nu wetenschappelijk bewezen!.
  • Schrijftips van Paolo Giordano (De eenzaamheid van priemgetallen).
  • Bouw je eigen fantasywereld.
  • Show don't tell in non-fictie/

Wie zich vóór maandag 21 januari 16:00 u. heeft aangemeld als abonnee, krijgt dit nummer thuisbezorgd.

MELD JE AAN
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!