Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Verhalend schrijven?

Verhalend schrijven?

3 reacties [Laatste bericht]
1eduard
Laatst aanwezig: 2 dagen 16 uren geleden
Sinds: 6 Nov 2018

Verhalend schrijven?

Nadat ik mijn manuscript naar de uitgever had verzonden, kreeg ik als reactie dat ik meer verhalend moest schrijven i. p. v. de opsomming van feiten.

Wat bedoelen ze daar precies mee?
B. v. d.!

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 3 uren 48 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010

Hoi Eduard,

Welkom! Wat die reactie betreft, dat kan van alles betekeken. Wat de uitgever precies bedoelde hangt af van jouw tekst. Als je je tekst een tijdje niet gezien hebt en terugleest - met deze opmerking van de uitgever in je achterhoofd - kun je ook dan niet zien wat ze bedoelen met een 'opsomming van feiten'? En als je een gepubliceerd boek uit de kast pakt, en je vergelijkt de zinnen daarin met jouw zinnen, zie je dan misschien een verschil dat de uitgever ook zag?

Als je er echt niet uitkomt, kun je altijd een stukje van je tekst op proeflezen plaatsen met deze zelfde vraag erbij. Dan kunnen we waarschijnlijk een beter antwoord geven. Dat kan hier: https://schrijvenonline.org/proeflezen

(Tof van de uitgever, trouwens, dat ze de moeite nemen je specifieke feedback te geven!)

C'est toujours les mêmes qui écrivent...

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 5 uren 2 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
1eduard schreef:

Nadat ik mijn manuscript naar de uitgever had verzonden, kreeg ik als reactie dat ik meer verhalend moest schrijven i. p. v. de opsomming van feiten.

Wat bedoelen ze daar precies mee?
B. v. d.!

We kunnen nooit precies weten wat een ander bedoelt met wat hij zegt, maar het zou kunnen dat de redacteur bedoelt dat je de feiten zou kunnen (moeten) aankleden met ter zake doende details, waardoor personages, omgevingen, gebeurtenissen kleur, inhoud en betekenis krijgen en je daardoor een levendig verhaal krijgt in plaats van een opsomming.

Plaats eens een fragment op Proeflezen, zoals Diana adviseert. Dan wordt je vraag concreet en kunnen de forummers naar je tekst kijken en er feedback op geven. Misschien wordt het voor jou dan ook duidelijker.

Wat is schrijfflow en wat is het resultaat ervan? Lees het hier.

1eduard
Laatst aanwezig: 2 dagen 16 uren geleden
Sinds: 6 Nov 2018

Hartelijk dank voor jullie reacties (Diana en Thérese)!

Ik zal het hoofdstuk: 'Zuid-america' op Proeflezen plaatsen.

MIs het komende nummer van Schrijven Magazine niet!

THEMA: Schrijf die familieroman!

• 9 tips om jouw familieverhaal tot een succes te maken
  • Researchen voor een familieverhaal, hoe doe je dat?
  • 'Het begint met pure fascinatie' - succesvolle non-fictie-schrijvers over hun werkwijze
  • Elke Geurts schreef een roman over haar scheiding
  • Hoe schep je sfeer in verhalen?
  • Schrijf jij de nieuwe Game of thrones?
  • Rosita Steenbeek: 'Tijdens het wandelen vallen dingen op hun plek'
  • Essentieel in het schrijfproces: keuzes maken 
  • Hoe schrijf je een scenario?

Dit nummer ligt omstreeks 14 december in de winkel.

WORD ABONNEE
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!