Perspectiefwisselingen
Tijdens een schrijfcursus kreeg ik commentaar op een verhaal van mij omdat ik daarin van perspectief zou wisselen: kon niet, vond de docent.
Nu lees ik het veelgeprezen kinderboek Lampje van Annet Schaap en daarin wordt vrijuit van perspectief gewisseld, ook binnen een kort hoofdstuk en soms zelfs tussen drie personages. Ik heb er geen probleem mee, maar waarom kon het in mijn stuk dan niet? Wie legt het me uit?
Mijn tekst:
“Greg!” siste ze.
Ze keek schuins naar zijn collega’s die met de andere kliko’s bezig waren.
„Hi baby, what’s up?”
„Ja hang nou maar niet de geboren onschuld uit, wat doe je hier en waarom antwoord je niet?”
„Antwoord? Je krijgt toch altijd antwoord van mij? Ik doe alles wat je wil, baby.”
„Ach, hou op met dat gezwets. Mijn sms’jes! Ik heb er wel tien verstuurd sinds zaterdag.” Haar stem begon iets huilerigs te krijgen. „En is dìt jouw werk?”
„Relax,” antwoordde Gregory waarbij hij zijn armen in de lucht gooide en de è-klank lang aanhield. „Dit is mijn bijbaan, schatje. Je weet toch dat ik een rocker ben?”
„Een rocker? Een rukker zul je bedoelen. Ik trap er gotver ook altijd weer in.” Ze draaide haar hoofd woest van hem af en keek opzij. Hij mocht niet zien dat het haar wat deed. Wàt het haar deed.
„Come òn, baby. We hadden fun toch?”
„Hé, Greg! Ga je nog mee of heb je ander ’werk’?” Greg keek om en zag zijn collega’s grinniken.
„Yes, coming!”
Toen hij weer voor zich keek, zag hij dat de vrouw weggerend was. Even later volgde een knal. Greg haalde zijn schouders op.
„Hé Peer. Geef me je sigaret eens!”
Terwijl hij wachtte, ritste hij alvast zijn gulp open.
Alles kan. Maar welke reden
stef7sa schreef: Mijn
Stef7a, Mogelijk bedoelde je
stef7sa schreef: Tijdens een
stef7sa schreef: Tijdens een
stef7sa schreef: „Hi baby,
De vraag was denk ik niet