Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thema

Dit kon ik niet vinden bij 'Zoeken', sorry als het er al wel staat. Hoe kom je achter het thema van je verhaal, als het al af is in de ruwe versie, en klaar voor de herschrijf, en je geen idee hebt wat het thema is? Mijn verhaal gaat over een ontvoering. De beste vriend van de ontvoerde gaat hem achterna en bevrijdt hem uiteindelijk. Het is een kinderboek, 8/10+ ofzo denk ik.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja goede vraag :) Misschien jeugd thriller? Of spanning? Alhoewel een moord wel erg zwaar is voor die leeftijd denk ik dan....mmm kan je het niet onder 14-16 jarige proberen te herschrijven? Is maar een idee hoor.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij bent snel! Ik had de beginpost nog aangepast :P Thriller of spanning zijn meer genres. Dit verhaal voor 14-16-jarigen gaat niet lukken, dat wordt een te grote kluif.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Whaha. De hoofdpersoon heeft een grotere herseninhoud dan wie dan ook, ik had het ook aan hem kunnen vragen, die kan tenminste antwoorden :P

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het thema is natuurlijk "anders zijn" en daardoor anders (met minder respect) behandeld worden. Zoveel thema's zijn er eigenlijk niet. De meeste boeken gaan wel over hetzelfde. Jezelf accepteren, jezelf ontplooien, jezelf ontdekken, eigenlijk komt het meestal op dat soort dingen neer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Jose :) Micha, dat kan natuurlijk ook. Klopt misschien/eigenlijk nog wel meer dan Ontvoering. Dank je.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal gaat over een ontvoering. De beste vriend van de ontvoerde gaat hem achterna en bevrijdt hem uiteindelijk. .
Of wellicht (echte) vriendschap; hoe ver ga je voor elkaar.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ik het zie, het onderwerp van je boek is ontvoering, je gebruikt dat onderwerp om de waarde van iets anders aan te tonen, en dat is dan je thema. Dat is het mooie van schrijven, jij bent de baas. Kies welke je wilt dat het is, en dan zal je zien dat je in je tekst stiekeme verschuivingen gaat maken waardoor thema en verhaal dichterbij elkaar komen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gut, ik maar denken dat je thema, leidmotief, handeling en conflict vaststelt voor je gaat schrijven, (tenminste dat willen de cursussen en schrijfboeken me aanleren)zodat ik steeds kan controleren of mijn verhaal nog wel zegt wat ik zeggen wil. Ceridwen zegt het al duidelijk. De ontvoering is het boodschappenkarretje voor je thema, je boodschap. Achteraf moet je je denk ik afvragen: wat vertelt het verhaal me buiten de ontvoering? Als dat niets is, mankeert het thema misschien aan je verhaal. Dan is het alleen een spannend verhaal zonder diepgang en loopt het daarom misschien vast. Of je hebt teveel boodschappen verwerkt en moet je een punt centraal stellen en als rode draad door je verhaal en karaktertekening laten lopen.(Kies dan het punt dat jij het belangrijkste vindt. Als je alles wilt vertellen en alles even belangrijk maakt mis je vaak een lijn, wordt het verhaal warrig.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
in navolging van mijn respectabele voorgangers zou ik willen benadrukken dat inderdaad het onderwerp 'ontvoering' is en als de hoofdpersoon de beste vriend is die niet opgeeft en steeds doorzet zou dat iets over het thema kunnen zeggen...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, deze vraag lijkt zo makkelijk; in eerste instantie zou je 'ontvoering' als thema noemen. Maar dan wordt die vriendschap erbij gesleept ...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pluis, je hebt helemaal gelijk. Toch is die vriendschap belangrijk voor de ontknoping. Het thema vind ik nu Ontvoering, dat is de kapstok waar Vriendschap en Anders Zijn aan hangen. Alleen die laatste twee zijn maar zijspoor-thema's... denk ik :P Haha, Marja, het kan ook totaal anders :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lukt dat echt? Ontvoering is echt NIET het thema, het is je onderwerp of de drager van je thema. (Sla er eens een schrijfboek op na.) 'De gevolgen van een ontvoering op vriendschap ' zou een thema kunnen zijn. Bij mij dringt de vraag: Wordt er nog iets aan literatuur gedaan op de middelbare school? De begrippen thema, leidmotief enz. zijn toch vaste waarden in de literatuur? (Ik voel me ineens heel oud. Of had ik het heel erg getroffen nmet de leraren Nederlands?) Wordt er nog geleerd een analyse van een boek of film te maken? Of is dat nu voorbehouden aan Schrijfboeken en cursussen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je in het kort moet vertellen waar je boek over gaat, in een woord, wat zeg je dan? Dat is je onderwerp. Wat is de hoofdgedachte van je boek, welke boodschap, welke les zo je wilt, is je belangrijkste? Dat is je thema. Het werkt het beste als je het thema van te voren vaststelt, eigenlijk nog voor je het onderwerp vaststelt. Hoewel het vaak andersom gaat ´ik wil een boek over auto´s schrijven´, in plaats van ´ik wil beschrijven hoe een auto de sociale status van een man kan beinvloedden.´ Dat thema, die sociale status en wat voor effect die auto daarop heeft, dat houdt je in je achterhoofd, terwijl je een mooi verhaal schrijft over het onderwerp, een man die zijn auto steeds inruilt voor een net iets luxere versie. Ik vind het lastig om het te beschrijven terwijl ik het wel heel helder voel :confused: Deze link kan helpen. http://www.e-klas.net/ns/nlvadelit1.htm, en deze http://www.boekentaal.info/id95.htm

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Waus, je bent er mee bezig, lees ik. Wat Marja zegt, het onderwerp is de ontvoering, het thema is vriendschap, anders zijn (inderdaad, Micha's thema :wink:) loyaliteit. A kiest voor M, ondanks zijn anders zijn. Als je hun allebei hier en daar wat gedachten aan laat besteden, waarom kiest A voor M en M laat denken hoe hij het waardeert dat A zo voor hem kiest, krijgt je verhaal meteen meer diepgang. Jaja, ik kwam hier weer eens even buurten op de vrijdagavond.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik kijk naar de boekenlijst die mn zus moet lezen op de pabo (dus allemaal kinderboeken) dan worden ze ook onderverdeeld in thema's. Deze thema's dragen dan vaak de naam wat het boek in één woord of een paar woorden samenvat. Ontvoering kan dus heel goed als thema gebruikt worden. Spanning gaat inderdaad te breed worden wat meer op een genre o.i.d. uitkomt. Je hebt bijv. ook: bendevorming, diefstal, klein geweld, roofmoord etc. Volgens mij is een thema heel specifiek. Het moet wel een naam kunnen krijgen waar meerdere boeken op aan kunnen sluiten.