Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe word ik schrijver?

Vandaag is Paul erg rommelig of misschien ligt het aan mij omdat ik nog geen koffie heb gehad. Hij begint te vertellen dat het netwerk in de boekenwereld het belangrijkste werk is. Zeker als je net begonnen bent als schrijver en je zelfs nog geen uitgever hebt. Dan ook is het verstandig om gebruik te maken van het zogenoemde old (and new) boys netwerk. Maak gebruik van je contacten. En zegt hij: 'Vrees niet: we halen wel degelijk ook manuscripten uit de post van mensen die ik nog nooit gespoken heb. Maar het werkt goed als je al iemand kent die iemand bij de uitgeverij kent. Zie het als een sollicitatieronde. Wanneer iemand op kantoor jou voordraagt als een hardwerkend, leuk, sympathiek persoon, zul je eerder worden uitgenodigd voor een gesprek. Vergeet niet dat ook bij een solliciatie geldt dat je de goede vaardigheden in huis moet hebben om het werk uit te voeren. Want je kunt nog zo'n leuk persoon zijn, als je niet kunt schrijven, kun je niet schrijven, en dan zijn we op dat vlak gauw uitgepraat. Bezoek voorleesavonden, signeersessies. literaire festivals en dergelijke. Spreek een auteur die je leuk vindt aan. Heb je hier geen zin in? Schrijf dan gewoon een steengoed boek; dan kun je al dat genetwerk laten zitten.'

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry Mulisch zei: 'Schrijver word je niet. Dat ben je.' Maar dat wil nog niet zeggen dat je direct een goede schrijver bent. Alle vaardigheden kunnen altijd nog verder ontwikkeld worden. Een meester ben je niet zo snel. Mulisch is het wel. Van elkaar kun je veel leren, je kunt elkaar ondersteunen en af en toe de goede richting wijzen. Maar Mulisch zit niet zo maar een-twee-drie in je netwerk. Ikzelf heb daarom bijvoorbeeld heel veel aan Zjors. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En wij hebben veel aan jou, marriejeanne. :) Maar dat stukje van vandaag vond ik ook weer raar: eerst netwerken etc, etc, heel belangrijk. En dan, pats boem: of schrijf een goed boek. Alsof je een slecht boek schrijft als je genoodzaakt bent te netwerken. Ofzoiets. Ik kom er niet uit. :confused:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat stukje van vandaag vond ik ook weer raar: eerst netwerken etc, etc, heel belangrijk. En dan, pats boem: of schrijf een goed boek. Alsof je een slecht boek schrijft als je genoodzaakt bent te netwerken. Ofzoiets. Ik kom er niet uit. :confused:
Denk dat ie bedoelt dat je boek dan niet persé van hele goede kwaliteit hoeft te zijn, dat hij dan sneller te hulp schiet om het beter te maken ofzo (tjonge, wat een helder antwoord :P ). Op zich zit er wel wat in, wat hij zegt (Pluis, ben je op hem geabonneerd ofzo?). Maar schrijver word je niet, dat ben je, dat ben ik met Mulisch eens :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat stukje van vandaag vond ik ook weer raar: eerst netwerken etc, etc, heel belangrijk. En dan, pats boem: of schrijf een goed boek. Alsof je een slecht boek schrijft als je genoodzaakt bent te netwerken. Ofzoiets. Ik kom er niet uit. :confused:
Denk dat ie bedoelt dat je boek dan niet persé van hele goede kwaliteit hoeft te zijn, dat hij dan sneller te hulp schiet om het beter te maken ofzo (tjonge, wat een helder antwoord :P ).
Ik denk eerder andersom. Je kunt goed schrijven, maar je komt toch niet binnen bij een uitgeverij. Dan helpt het als je iemand kent. En als je niet goed schrijft, dan kun je nog wel iemand kennen, het maakt niets uit want je boek wordt er niet beter van. edit: je kan iemand kennen?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit wel iets in. Bij de uitgeverij die mijn manuscript heeft afgewezen, werkt iemand uit mijn straat. Dat heeft geholpen. Ik werd uiteindelijk weliswaar afgewezen (eigenlijk niet ik, maar mijn schrijfsel), maar ik had wel een uitgebreid leesrapport gekregen, aan de hand waarvan ik het verhaal heb aangepast, waarna het door een andere uitgever alsnog is geaccepteerd. (Langezinnenalarm!)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat stukje van vandaag vond ik ook weer raar: eerst netwerken etc, etc, heel belangrijk. En dan, pats boem: of schrijf een goed boek. Alsof je een slecht boek schrijft als je genoodzaakt bent te netwerken. Ofzoiets. Ik kom er niet uit. :confused:
Denk dat ie bedoelt dat je boek dan niet persé van hele goede kwaliteit hoeft te zijn, dat hij dan sneller te hulp schiet om het beter te maken ofzo (tjonge, wat een helder antwoord :P ).
Ik denk eerder andersom. Je kunt goed schrijven, maar je komt toch niet binnen bij een uitgeverij. Dan helpt het als je iemand kent. En als je niet goed schrijft, dan kun je nog wel iemand kennen, het maakt niets uit want je boek wordt er niet beter van.
Ik denk dát juist weer andersom, Sjee: Als je goed kunt schrijven, én je hebt connecties, kan dat handig zijn; maar als je niet goed kunt schrijven én je hebt connecties, dan heb je aan de connecties niet zo veel. Conclusie: je moet goed kunnen schrijven.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, schrijf ik niet hetzelfde? Conclusie: je moet goed kunnen schrijven, connecties hebben en je werk aanbieden bij de juiste uitgever.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar Marriejeanne, er worden toch ook hele slechte boeken uitgegeven. Neem een popstar, ofzo, die schrijft een slecht boek en het wordt uitgegeven omdat ze/hij zo beroemd is. Dan hebben haar/zijn connecties wel zin. En er zijn nog mensen die het lezen ook.
Pluis is gewoon geabonneerd op de Volkskrant. ;)
http://www.davincigroup.cc/joomla//components/com_uddeimm/templates/default/images/emoticon_laughing.gif

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Waus, dat is de uitzondering die de regel bevestigt. Als je rijk (of arm) en beroemd bent, hoef je niet te kunnen schrijven. Je hebt al iets anders gedaan waardoor je in the picture kwam. Dat boekschrijven is dan een bijkomstigheid, waar een ander zich mee vermoeit.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat er een handjevol mensen enkele conclusies kunnen trekken, rechtvaardigt voor mij Pluisebols reactie van 11:25 uur. :P

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je goed schrijft dan kom je vroeg of laat echt wel ergens binnen. Daar heb je niet per se connecties voor nodig. Ik had binnen een week 2 uitgevers die mijn boeken uit wilden geven. Ik kende ze echt niet van tevoren en ken daar verder ook geen mensen die me vooruit konden helpen. Nou, niet helemaal waar, de proeflezer van de ene kende mijn werk. maar dan nog moet je het zelf waarmaken. Als ze mijn verhaal niets vinden, wordt het echt niet uitgegeven omdat iemand me kent. Zeker tegenwoordig niet meer. Er moet wel geld verdiend worden door die uitgever. Kan me ook altijd nodeloos opwinden over die popster. Alleen omdat ze een BP-er is wordt er een boek van haar uitgegeven. Net als die dame van de ontplofte egels. Een bekende man kan dan meehelpen, maar heb je dan ook echt iets nieuws te vertellen? Of verkoop je alleen vanwege die naam? tja, ze wordt nog steeds uitgegeven en gelezen, dus er zal wel iets inzitten wat interessant is, maar had ze het ook zonder die man van haar gered.....

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat er een handjevol mensen enkele conclusies kunnen trekken, rechtvaardigt voor mij Pluisebols reactie van 11:25 uur. :P
Voor mij ook :) Op naar de volgende Volkskrant waar Sebes in staat.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hij krijgt tenminste volop aandacht. Kan me de tijd nog herinneren dat iedereen hem hier het liefst zag vertrekken...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan ook zijn dat een journalist het boek van Paul Sebes inkort, stukjes samenstelt en deze naar de eindredacteur stuurt. Dus misschien was Paul zelf niet rommelig, maar een journalist.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ze schrijven en kletsen over hem, dus hij bestaat. Of het nu goed of slecht is. geef hem niet al die credits :rolleyes:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Paul Sebes' stukjes verschijnen in het stukje 'Vrijplaats' op de Voorkant. Andere dingen die daar verschenen (Ollekebollekes van Drs. P waren hiervoor) gaven niet de indruk verkort te zijn. Dus ik vermoed niet dat deze stukjes dat wel zijn. Hoeveel woorden zo'n stukje telt, is natuurlijk een ander verhaal.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou ik niet weten, MJ, ik ken z'n boek niet. Het is er - maar da's een beetje een open deur - wel op gebasseerd.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga provisie vragen aan Paul. Tenslotte ben ik hem aardig aan het promoten! :D
Het is dat je het zelf zegt, maar ik vraag mij onderhand af wat je ermee wilt bereiken...

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een enorme netwerkklungel. Hopen dus maar dat ik een steengoed boek schrijf. :)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga provisie vragen aan Paul. Tenslotte ben ik hem aardig aan het promoten! :D
Het is dat je het zelf zegt, maar ik vraag mij onderhand af wat je ermee wilt bereiken...
Discussie! Vind je deze reacties niet leuk?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een BN'er krijgt zijn boek niet zozeer gepubliceerd vanwege zijn connecties, maar vanwege zijn bekendheid. En omgekeerd is het dus lastiger als je geen BN'er bent. Of zoals een redactrice van een uitgeverij mij ooit uitlegde: 'Jij bent marketingtechnisch gezien een nobody.' (Ik heb er geen complex aan overgehouden, hoor.)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Jij bent marketingtechnisch gezien een nobody.' *Barf* Zo iemand kijkt dus niet eens naar je verhaal. Ik zou meteen weglopen bij d'r. Marketingtechnisch op de korte termijn bedoelt ze waarschijnlijk. De waan van de dag is niet op jou gericht. Die redactrice heeft geen ene fuck verstand van het vak en moet meteen uitgerangeerd worden (tenzij ze er op uit is om geld te verdienen, maar dat is niet de aard van het vak). Daan