Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

van te voren weten: kort of lang verhaal?

Hallo mensen! Ik heb vorige week zondag een verhaal afgemaakt (mijn eerste echt afgemaakte!) en nu ga ik met een nieuwe bezig. Maar... ik weet nog niet of het een lang of kort verhaal gaat worden. Moet ik dat van te voren weten? Want ik heb wel een schema'tje wat er in het begin moet gebeuren, wat in het midden, en hoe het moet eindigen. Maar kan dat wel als ik nog niet weet wáár überhaupt het midden is? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Groetjes.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk moet je dat niet van tevoren weten. Je kunt er verhaallijnen bijverzinnen, of afhalen. Niet te technisch bezig zijn hoor. Laat het creatieve proces maar gebeuren en daarna kun je het technische aspect onder de loep nemen. Het zou jammer zijn dat de creatieve kant minder aandacht krijgt, dat zal het verhaal vast niet ten goede komen. Je gaat toch ook niet denken; "en nu ben ik bij het midden aangekomen". Vanuit dat perspectief schrijft denk ik niemand een verhaal. Groetjess

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een lang verhaal heeft een andere opbouw dan een kort verhaal. De spanningsboog is anders en de uitwerking van het conflict ook. Maar als je gewoon lekker een end weg wilt schrijven, maakt het inderdaad niet zoveel uit.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat is niet nodig. Als voorbeeld haal ik graag A.F.Th. van der Heijden erbij: soms groeien hoofdstukken uit een roman uit tot een hele roman. Je weet dus nooit wat er op je schrijfpad komt!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien er verschil is tussen een kort verhaal en een roman (en niet alleen in lengte) is het wel handig om te weten hoeveel personages je kunt opvoeren, hoeveel ruimte je hebt voor achtergrondinformatie, wat je plaats(en) van handelen moet zijn etc. Dat wil niet zeggen dat het tijdens het schrijven niet kan veranderen, maar het is wel handig om een idee te hebben.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik begon met mijn verhaal (de eerste versie), dacht ik dat het een kort verhaal zou worden. Nu zit ik in de tweede versei op ongeveer de helft, en 113 pagina's. Het herschrijven heeft wel een heleboel werk gegeven, stukken toevoegen, uitslopen, hints naar de toekomst plaatsten ect. Je kunt dus prima beginnen als kort verhaal, maar je moet er wel vanuit gaan dat het herschrijven dan veel langer duurt als het een groot verhaal blijkt te zijn.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij een kort verhaal zal je personage volgens mij een stuk minder ontwikkelingen doormaken. Alles moet in een hele korte tijd en speelt dan ook in een kortere tijd af. Een grote ontwikkeling in iemands karakter vindt zich echter niet plaats in enkele uren, daarvoor heb je volgens mij een lang verhaal voor nodig... Zo kijk ik er persoonlijk in ieder geval tegen aan. Ik krijg in een kort verhaal geen goed personage naar voren die óók nog eens een ontwikkeling ondergaat.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom is het herschrijven ook zoveel werk. Als je begint met het idee een kort verhaal te schrijven, maar het verhaal werkt niet mee, dan moet vrijwel alles aan personage-ontwikkeling later bij het herschrijven. Dat is prima mogelijk, maar veel werk. Ik ben zelfs helemaal opnieuw begonnen, maar nu met de verhaallijn in mijn hoofd.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijven is veel werk maar persoonlijk maak ik het mee dat mijn verhaal zichzelf ontwikkelt zonder ik er op een gegeven moment nog regie over heb :) Dan gaat het gewoon een andere kant op dan ik vooraf heb beoogd. Geen goede techniek, ik weet het. :P

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken het. Het kan overigens wel heel frustrerend zijn als je personages ineens zichzelf weer in de problemen werken. Leren ze nu nooit???! Op het forum van national novel writing was een topic 'zijn er al onverwachtte dingen gebeurd' (oid). Ik had in mijn verhaal meer de vraag of er ook al verwachtte dingen waren gebeurd. Maar goed, dat houd het schrijven wel leuk voor mij. Ik moet er niet aan denken een verhaal al te kennen voor het op papier staat!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal mee eens. Ik voel dat het geen kort verhaal wordt, dus maakt ik het allemaal iets uitgebreider. Meet beschrijving etc.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bij mij werkt is een begin maken, een vage verhaallijn uitzetten, (een soort schrijfkader) en dan verder schrijven. Het leukste is eigenlijk wanneer ik achter het verhaal aanloop. Er gebeurt plotseling iets en ik heb geen idee hoe het afloopt. Het saaiste vind ik het hakken en slopen en bijsturen. Gelukkig heb ik daar mijn vriendin voor. Heb je ook een vriendin die dat kan? Dan kan je telkens voorlezen en overleggen. Ik vind dat heel inspirerend werken, weer anders dan proeflezen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het saaiste vind ik het hakken en slopen en bijsturen. Wat bedoel je daarmee? Ik heb wel een goede vriendin maar die is niet zo kritisch...