Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Flashback

Hallo, Voor een verhaal dat ik aan het schrijven ben wil ik een flashback gebruiken. Maar hoe doe ik dat? Gebruik ik dan de alwetende verteller, of schrijf ik nog steeds vanuit het ik-perspectief, maar gewoon in de verleden tijd? Groeten Nick

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit eens een boek gelezen waar de flashbacks in de verleden tijd stonden en het nu in de tegenwoordige tijd. Het hele boek was vanuit het ik-perspectief geschreven. Voor een flashback gebruikte ze wel een nieuw hoofdstuk. Zelf gebruik ik voor langere verhalen altijd vt omdat je zo ook de achtergrond kan inkleuren, voor een kort verhaal hou ik het meestal op tt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de uitleg en toelichting. Heb het opgezocht, behoorlijk wat over geschreven al inderdaad. Ben er uit! Schrijf in de VT, en cursief gedrukt. Is dat trouwens niet overdreven?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt eraan wat je zelf het mooiste vindt. Allebei kan, maar ook alleen VT. Alleen cursief zou ik niet doen, te verwarrend.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het het beiden gedaan, ziet er goed uit en is duidelijk, bedankt Waus. Wel heb ik nu een nieuwe vraag. Gebruik ik aanhalingstekens in een flashback, om door een ander gesproken woorden aan te halen?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk, waarom niet? Overigens, als je een beetje zorgvuldig met je woorden omgaat, kun je een flashback in- en uitleiden zonder kunstgrepen te doen als cursief.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beter? Het ligt eraan hoe de flashbacks in het verhaal verweven zijn. Zijn het echt op zichzelf staande stukken? Een heel nieuw hoofdstuk, zelfs? Of loopt het verhaal eromheen door en is het meer een hoofdpersoon die terugdenkt aan iets dat gebeurd is? Dat maakt verschil.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De hoofdpersoon denkt terug aan een situatie die in de TT aan de orde is. Het is geen nieuw hoofdstuk, maar een manier om te beschrijven wat er gebeurd is.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beetje de goede woorden kiezen, bijvoorbeeld iets als "Met een glimlach dacht Kees terug aan toen hij nog jong en onschuldig was".

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt een perspectief niet weglaten... Als de ik-persoon ergens aan denkt, is dat het perspectief. Als je het personale perspectief gebruikt, zul je daar verder in moeten.