Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nijntje-taal werkt niet voor vmbo'er

http://www.trouw.nl/onderwijs/article2022317.ece/… Dit vond ik interessant omdat Zjors (en anderen hier?) ook voor moeilijk lezenden schrijven en misschien dezelfde fouten (gaan) maken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het VMBO zei Nijntje zacht Is dat niet heel erg eng Moet ik daar dan echt naar toe En zijn ze daar niet streng Ze kwamen bij het schoolgebouw Wat vreselijk groot zei Nijn En al die grote mensen hier Dat vind ik vast niet fijn En dan nog al die richtingen waaruit ik kiezen mag Ik snap er nu al niks meer van Al op de eerste dag

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongelooflijk zeg. Ik zou ontzettend gedemotiveerd raken als ik van zulke karige teksten iets zou moeten leren. De tweede tekst is inderdaad veel duidelijker. Een studietekst heeft wel een ander doel dan de tekst in een leesboek en wordt ook anders geschreven.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, Dries, wat geweldig! Je krijgt van mij een dikke konijnenknuffel voor dit schrijfsel. Stuur je 't op naar Trouw?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, jij mag niet meer bij mij op cursus 'schrijven voor kinderen' want dan zou je het al minstens even goed kunnen als de juf :D Micha een hond is een dier, maar een dier is niet per definitie een hond. Ik schrijf inderdaad voor moeilijk lezenden. Maar moeilijk lezenden is niet hetzelfde als vmbo-ers. Sommige moeilijk lezenden zitten op het vmbo. Anderen op havo of vwo (dyslectische en dove kinderen en zo). Moeilijk lezen is niet synoniem met lage intelligentie. Om nu een hele klas tekst 1 voor te schotelen lijkt me dan ook kolder. Zeker met die indeling van de tekst, een zin per regel. Dan oogt de tekst inderdaad als zijnde bestemd voor groep 4 basisschool. En dat demotiveert. Overigens is tekst 2 in mijn ogen ook nog aardig versimpeld. Ja, dat zou ik een typische vmbo-tekst noemen. Maar daar kom je in havo of vwo ook niet ver mee, vrees ik.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dank voor jullie complimenten :) Manyang: ik hoop niet dat ze op het VMBO nog AVI lezen...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het VMBO zei Nijntje zacht Is dat niet heel erg eng Moet ik daar dan echt naar toe En zijn ze daar niet streng Ze kwamen bij het schoolgebouw Wat vreselijk groot zei Nijn En al die grote mensen hier Dat vind ik vast niet fijn En dan nog al die richtingen waaruit ik kiezen mag Ik snap er nu al niks meer van Al op de eerste dag
Mooi hoor Dries,.. maar uuh, mag jij wel je proefleesstukje zomaar ergens plaatsten. ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, dat bedoel ik ook niet. Er was hier enige tijd geleden een discussie over het aanpassen van de AVI regels. Dat de juf in eerste instantie alleen maar boos kan zijn omdat de kinderen blij nog niet kennen. Maar dat je tegelijkertijd ook een voor kinderen volkomen onbegrijpelijke zin kon schrijven die dan wel weer binnen de regels valt. Ik vraag me af of er voor de VMBO boeken een vergelijkbaar systeem bestaat of dat het versimpelen van de taal arbitrair gebeurt.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het VMBO zei Nijntje zacht Is dat niet heel erg eng Moet ik daar dan echt naar toe En zijn ze daar niet streng Ze kwamen bij het schoolgebouw Wat vreselijk groot zei Nijn En al die grote mensen hier Dat vind ik vast niet fijn En dan nog al die richtingen waaruit ik kiezen mag Ik snap er nu al niks meer van Al op de eerste dag
Geweldig, Dries, zei de Geheime Tuin Wat heb je dat leuk gedaan Je krijgt een grote dikke pluim En 't mag hier blijven staan.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, dat bedoel ik ook niet. Er was hier enige tijd geleden een discussie over het aanpassen van de AVI regels. Dat de juf in eerste instantie alleen maar boos kan zijn omdat de kinderen blij nog niet kennen. Maar dat je tegelijkertijd ook een voor kinderen volkomen onbegrijpelijke zin kon schrijven die dan wel weer binnen de regels valt. Ik vraag me af of er voor de VMBO boeken een vergelijkbaar systeem bestaat of dat het versimpelen van de taal arbitrair gebeurt.
Nee, er is niet een eenduidig systeem voor VMBO.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet ik, Zjors, maar ik dacht dat het misschien wel interessant zou zijn en dat sommigen er iets aan zouden hebben.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschikkelijk die teksten. Welke klas van het VMBO krijgt deze teksten? Toen ik in groep drie zat vond ik het al te makkelijk...

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschikkelijk die teksten. Welke klas van het VMBO krijgt deze teksten? Toen ik in groep drie zat vond ik het al te makkelijk...
Waarschijnlijk geldt dit voor de basis-beroeps en kader-beroeps opleiding van het VMBO. Die kinderen krijgen meer praktijk les en het theorie gedeelte wordt soms met ondersteuning gegeven. De theoretische leerweg (vroeger MAVO) van het VMBO krijgt wel moeilijke leerstof. Ik had begrepen dat de 1e klas VMBO theoretisch en de 1e klas HAVO dezelfde boeken krijgen qua leerstof