Perspectief en tijd
Hallo,
Ik heb een vraag over bovenstaande (verrassing, haha).
Perspectief
Mijn verhaal gaat voornamelijk over drie jongeren, waarvan er één, een meisje genaamd Lynn, het hoofd-hoofdkarakter is. Zij staat heel dicht bij mij, en soms heb ik dan ook de neiging om te schrijven vanuit het ik-perspectief. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Ik twijfel namelijk, omdat de andere karakters en hun gedachtes en verklaringen ook heel belangrijk zijn en je hebt vanuit het ik van het meisje geen zicht op de gedachtes enzo van de anderen. Kan ik niet ook ik-perspectief gebruiken bij die belangrijkste hoofdkarakters, dus bij alledrie? Of in ieder geval bij de twee belangrijkste...
Tijd
In Percy Jackson en andere boeken die ik nu even niet kan noemen, wordt er gebruik gemaakt van een spanningsmiddel die ik nu 'Ik wist toen nog niet wat me nu te wachten stond'-noem. Hierdoor is de lezer geprikkeld om verder te lezen, want 'waar bedoelt hij dan'. Daar kun je alleen gebruik van maken als je de verleden tijd gebruikt, of niet? Zo ja, aan de andere kant denk ik dat de tegenwoordige tijd ook veel spanning oproept. Ik maak in mijn verhaal trouwens gebruik van terugverwijzingen en flashbacks. Wat moet ik kiezen?
Dank,
Kylene
Kylene, Over deze twee
Kylene schreef: Kan ik niet
Citaat: Mijn verhaal gaat
Het voordeel van in de VT
Citaat: Als je in TT