De alwetende verteller - gebruiken of niet?
Goedemorgen!
Onlangs heb ik al een stukje in proeflezen geplaatst. Daar kwam duidelijk naar voren dat ik een probleem heb met de alwetende verteller. Verkeerd gebruik (door elkaar gebruiken van hij/zij perspectief en alwetende verteller) en saai gebruik (lange beschrijving).
Nu ben ik me in de alwetende verteller aan het verdiepen. Hij intrigeert me en is inmiddels mijn persoonlijke kwelgeest geworden.
Vandaar twee vragen hier op het forum. Ik hoop niet te algemeen:
1. Wie heeft hier ervaring met de alwetende verteller? Zowel schrijf als lees ervaring.
2. Zou je een boek lezen vanuit dat perspectief?
In de woorden van Frans Stüger bij zijn boek over perspectief:
'Hedendaagse lezers willen geen vertellerinstantie die je aan het handje meeneemt en alles weet, maar jou ondertussen als lezer manipuleert.' Deel je deze mening? Ik denk dat ik sowieso zijn cursus ga volgen of boek ga kopen, lijkt me erg nuttig.
Als ik kijk ik naar boeken als 'De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje' of de boeken van Stieg Larsson, zijn het toch succesvolle boeken in het auctoriale perspectief.
Nu geef ik toe dat ik op dit moment nog de capaciteiten mis om met mijn schrijven ook maar één van die twee te benaderen, maar wat niet is kan nog komen, denk ik altijd maar.
LeonvanD, je vragen: 1. Wie
Citaat: (...) kwam duidelijk
Oorlogswinter, goed