Meerdere ik-vertellers?
Hallo,
Vandaag tijdens mijn schrijfsessie besloot ik eens om in ik-persoon te schrijven. Ik had namelijk wat moeite om de stem van mijn hoofdpersonage te vinden, en door de ik-persoon ben ik gedwongen diep in het hoofd van het personage te duiken en kan ik het personage beter commentaar laten geven op de gebeurtenissen. Het pakte erg goed uit. Zo goed zelfs, dat ik denk dat de ik-vertelstijl het beste is voor dit personage en haar verhaal. Zodra ik ging proberen om alle "iks" in "zij" te veranderen (dus zonder voor de rest iets aan te passen), verloor het aan kracht.
Mijn probleem is dat dit het tweede deel is van een serie. In het eerste deel zijn twee andere hoofdpersonen aan het woord. Als ik het tweede deel schrijf in de ik-vorm, lijkt het me logisch om het eerste deel ook in ik-vorm te schrijven. Maar dan krijg je wel meerdere ik-vertellers.
Volgens mij zijn er maar heel weinig boeken die daar succesvol mee werken, en misschien is daar wel een reden voor. Ik kan me voorstellen dat het verwarrend kan zijn. Voor de duidelijkheid: ik ben wel van plan om boven ieder stuk wanneer een ander personage aan het woord komt, de naam van dat personage te zetten. Ook wissel ik niet te vaak en te snel van perspectief.
Dus:
-Is het een goed idee om meerdere ik-vertellers te gebruiken? (In het eerste deel zijn dit er drie, in het tweede deel zijn het er twee.) Waarom wel of niet?
-Waar moet ik op letten als ik dit wil doen?
-Kennen jullie een goed boek waarin dit wordt gedaan?
Je kunt wel meerdere ik
Suicune, Heel moeilijk - ik
Suicune schreef: Kennen
Natuurlijk kan dat. Ik heb
Suicune schreef: -Is het een
Een vriendin van me heeft een
Natuurlijk kan dat Toevallig
Dat kan prima en als jij
Ik las net De Dode Kamer van
Mijn aandacht werd getrokken
Ik heb ook al enkele keren