Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Schrijven voor groep 4

Schrijven voor groep 4

2 reacties [Laatste bericht]
SoundsLikeCilly
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 17 Jul 2013

Schrijven voor groep 4

Hallo!

Ik ben een hele tijd niet meer actief geweest op mijn account, maar ik ben er weer.
Dit keer ouder en wijzer en volgens de wet volwassen.
Ik ben studente en voor de mensen die het zich afvragen; ik studeer mediaredactie.
Op school zijn we bezig met het derde en een na laatste project, die ongeveer 10 weken duurt.
Deze periode is het project de Kinderboekenweek, oma & opa, jaren '50.
Ik ben o.a bezig met het schrijven van een verhaal voor groep 4 (dit is een opdracht die we hebben gekregen).
Omdat ik graag een goed verhaal wil schrijven, vraag ik jullie om hulp.
Wat valt jullie op in boeken voor groep 4?
Wat is lastig en wat niet om als 7/8-jarige te begrijpen?
Op welke 'dingen' moet je letten?
Natuurlijk heb ik boeken voor die leeftijdscategorie opgezocht en gelezen, maar ik blijf het toch wel wat lastig vinden.
(In mijn vrije tijd schrijf ik verhalen voor ongeveer 16+, dus dit is wel iets dat niet zo heel makkelijk gaat).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Reacties

Trenke
Laatst aanwezig: 3 jaren 20 weken geleden
Sinds: 26 Okt 2007

Wart vooral belangrijk is bij het schrijven voor groep vier is dat je op het leesniveau schrijft dat zij kunnen lezen. Hebben jullie die regels er ook bij gekregen?

En je moet onderwerpen kiezen die aansluiten bij de doelgroep en je niet alleen aan de beperkingen qua woordsoorten houden, maar ook aan woorden die de kinderen gebruiken.

Ostinato
Laatst aanwezig: 3 dagen 21 uren geleden
Sinds: 12 Jan 2013

Groep 4 leest op niveau AVI M4-E4.

Citaat:

AVI 4

Moeilijkere tweelettergrepige woorden, woorden als ’s avonds, tweelettergrepige woorden die eindigen op –lijk of –ig. Eenvoudige drielettergrepige woorden, of eindigend op –tie of –etje-.