Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

interpuncties

heb net van uitgever gehoord dat er wat slordigheden zijn in mijn interpuncties. ik voel mij redelijk onnozel maar : wat bedoelt hij ? bestaan daar standaardregels voor ? help :-(

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk bestaan daar standaardregels voor... Sla eens een boek open. Wedden dat je nergens een spatie voor een vraagteken ziet?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel leuk nalsgwerkje: Eten, vuren en beuken, uitg. Prometheus, door Lynne Truss en Win Daniels. En dan zo nog een stel. Kijk eens bij de schrijfbieb op deze site.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heb net van uitgever gehoord dat er wat slordigheden zijn in mijn interpuncties. ik voel mij redelijk onnozel maar : wat bedoelt hij ? bestaan daar standaardregels voor ?
Tijd om niet langer onnozel te blijven, maar concreet aan de uitgever te vragen om welke slordigheden het gaat. Het kan op zoveel verschillende zaken slaan, daar ben je dagen mee zoek, als je niet gerichter kunt zoeken. Succes.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interpunctie is het gebruik van leestekens in een tekst en ja, daar bestaan zeker standaardregels voor. Wat Zjaan ook al schreef, je kunt op heel veel manieren fouten maken (als ik je beginpost lees, bijvoorbeeld geen spatie voor een dubbele punt of een vraagteken). Ik denk dat het advies van Zjaan ook handig is om na te vragen bij de uitgever om welke fouten het gaat, het kunnen er zo veel zijn op zulke diverse gebieden. Ik heb veel (gehad) aan 'Gids voor de eindredacteur' van Wim Daniëls, daar staan beknopt de regels in. In de Schrijfwijzer van Renkema staat het veel en veel uitgebreider, erg handig als je er nog dieper in wilt duiken. Succes!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Volgens mij kan het woord interpunctie geen meervoud zijn, maar dat is wellicht flauw om te melden.
Een heel leuk nalsgwerkje: Eten, vuren en beuken, uitg. Prometheus, door Lynne Truss en Win Daniels
Is dat de Nederlandse vertaling van het Engelse standaardwerk "A koala eats shoots and leaves"?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heb net van uitgever gehoord dat er wat slordigheden zijn in mijn interpuncties. ik voel mij redelijk onnozel maar : wat bedoelt hij ? bestaan daar standaardregels voor ? help :-(
Als je naar je eigen tekst hierboven kijkt, is makkelijk uit te leggen wat je uitgever bedoeld: 1.) Na een punt begin je met een hoofdletter. (Ik voel.... ipv ik voel...) 2.) De spatie tussen maar en de dubbele punt hoort er niet te staan. (...maar: wat bed.... ipv maar : wat bed...) 3.) Voor het vraagteken hoort geen spatie te staan. (...regels voor? ipv ...regels voor ?) Dat is wat je uitgever bedoeld. Er zijn boekjes voor die alles uitleggen. Succes!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat die uitgever denkt: Maak dat a.u.b. even in orde, want er zitten úren tijd in om al die spaties te verwijderen op de plaatsen waar jij ze gezet hebt - en om overal hoofdletters te plaatsen waar jij ze niet gezet hebt. Als er in je hele manuscript (relatief) net zo veel spaties staan en net zo weinig hoofdletters als in je begintopic, is er geen beginnen aan. Waarom plaats je ze eigenlijk, al die spaties? En waarom schrijf je geen hoofdletter aan het begin van een zin?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt trouwens heel makkelijk al die spaties met zoeken en vervangen 'search en replace' verwijderen. Je moet er alleen op letten dat je de juiste opdracht geeft. Je zoekt naar " . " en vervangt dit door ". " <--De aanhalingsteken gebruik je uiteraard niet. Die dienen hier alleen voor de duidelijkheid, anders had je de spaties niet gezien. Vervolgens doe je hetzelfde met uitroeptekens en vraagtekens. " ! " vervang je door "! " " ? " vervang je door "? " 5 minuten werk. Veel plezier en succes!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoofdletters in principe hetzelfde verhaal, maar duurt langer omdat je van a tot z moet werken. ". a" vervang je door ". A" ". b" vervang je door ". B" Pak er een koffie bij, dit duurt een half uur langer. Veel plezier!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp trouwens werkelijk niet hoe iemand dit soort gewoontes kan ontwikkelen terwijl je constant wordt blootgesteld aan de juiste manier.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Lilly: als je in Vlaanderen woont; surf naar www.nha.be en kijk naar de cursus 'Nederlands foutloos schrijven en spreken'. Je kunt zelfs opleidingscheques aanvragen (dat moet ik ook nog even uitpuzzelen) om de cursus grotendeels mee te betalen. In deze cursus komt stijl, grammatica, spelling en duidelijk schrijven aan bod. Indien je in Nederland woont is LOI of NTI een goed alternatief.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat een cursus 'Nederlands foutloos schrijven en spreken' wel goed is om je schrijfvaardigheden en tekstbegrip te verbeteren, maar als je het bijv. hebt over de spellingregels en je wilt 'taaladvies' dan heb je (naar mijn mening) genoeg aan een boek als 'Schrijfwijzer (compact)'van Jan Renkema.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het even opgezocht. In het register van Schrijfwijzer Compact staat bij interpunctie; zie leestekens. Dan staat er onder leestekens; vraagtekens zie blz 222 Op blz 222 staat er wanneer je een vraagteken gebruikt en voorbeelden van zinnen met een vraagteken erin. Bijvoorbeeld: Jij komt toch ook? Uit dit voorbeeld kun je halen dat je na een zin direct een vraagteken plaatsen. Wat ik bedoel is dat zo'n cursus heel duur is, ik probeer andere wegen aan te boren, om hetzelfde te bereiken. Misschien kan je het beter leren van iemand die ook kennis heeft van hoe je interpunctie/leestekens gebruikt en die het goed uit kan leggen, want je hoeft geen deskundige te zijn om deze kennis te beheersen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilly, Je schrijft: ik voel mij redelijk onnozel maar : wat bedoelt hij ? bestaan daar standaardregels voor ? help :-( maar het moet (volgens mij) zijn: Ik voel mij redelijk onnozel, maar: Wat bedoelt hij? Bestaan daar standaardregels voor? Help! of ik het goed heb met de eerste komma voor de 'maar' en de : weet ik niet, maar bij gebrek aan beter heb ik het wel geprobeerd. Lilly, Zie je het verschil als het gaat om de plaats van de vraagteken tussen de zinnen: "Wat bedoelt hij?" en "wat bedoelt hij ?" En tussen: "Bestaan daar standaardregels voor?" en "bestaan daar standaardregels voor ?"

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Standaardregels: - Zinnen die door een karakter gezegd worden, beginnen en eindigen met een ". Dus bijvoorbeeld: Anna zei: "Je moet je niet zo aanstellen." - Elke zin beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt. - Namen en plaatsen met een hoofdletter schrijven. - Geen spaties tussen een woord en een leesteken. - Gebruik nooit meerdere uitroeptekens of vraagtekens achter een zin. - Niet elke zin op een nieuwe regel beginnen, laat je enter met rust. Dit is alles wat ik nu, ter plekke, kan bedenken.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoofdletters in principe hetzelfde verhaal, maar duurt langer omdat je van a tot z moet werken. ". a" vervang je door ". A" ". b" vervang je door ". B" Pak er een koffie bij, dit duurt een half uur langer. Veel plezier!
dit kan je beter niet doen dan wordt alles in hoofdletters geschreven

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
SORRY FOUTJE

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent je ervan bewust youris dat je reageert op iets dat in januari vorig jaar gezegd is?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent je ervan bewust youris dat je reageert op iets dat in januari vorig jaar gezegd is?
Dat weet ik, maar het is een waarschuwing voor als iemand dit nu nog leest

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoofdletters in principe hetzelfde verhaal, maar duurt langer omdat je van a tot z moet werken. ". a" vervang je door ". A" ". b" vervang je door ". B" Pak er een koffie bij, dit duurt een half uur langer. Veel plezier!
dit kan je beter niet doen dan wordt alles in hoofdletters geschreven
Dat is niet waar, Youris. Als je goed kijkt, dan zie je tussen de aanhalingstekens hierboven ook een . (punt) staan. Door dit precies zo in te voeren in 'zoek en vervang', kan je ervoor zorgen dat alle zinnen met een hoofdletter beginnen (tenminste als er een zin voor staat die op een punt eindigt). Goede tip dus :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoofdletters in principe hetzelfde verhaal, maar duurt langer omdat je van a tot z moet werken. ". a" vervang je door ". A" ". b" vervang je door ". B" Pak er een koffie bij, dit duurt een half uur langer. Veel plezier!
dit kan je beter niet doen dan wordt alles in hoofdletters geschreven
Dat is niet waar, Youris. Als je goed kijkt, dan zie je tussen de aanhalingstekens hierboven ook een . (punt) staan. Door dit precies zo in te voeren in 'zoek en vervang', kan je ervoor zorgen dat alle zinnen met een hoofdletter beginnen (tenminste als er een zin voor staat die op een punt eindigt). Goede tip dus :thumbsup:
oja, je heb inderdaad gelijk. daar dacht ik nog niet aan. mijn excuses voor mijn fout

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
SORRY FOUTJE
Ik nam aan dat je zelf al had ontdekt dat je zat te raaskallen maar toen las ik je laatste post en nou twijfel ik weer. Als je punt - spatie - letter vervangt door punt - spatie - Kapitaal verandert echt niet je hele tekst, natuurlijk! (Je gaat alleen ongelooflijk de mist in wanneer je ergens per ongeluk 2 spaties hebt staan, dat is een heel ander verhaal. Waarom zo iemand niet meteen aanwent om de shift even te gebruiken, vraag ik me dan weer af?)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dit kan je beter niet doen dan wordt alles in hoofdletters geschreven
Oh, bedoel je zo:
SORRY FOUTJE

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Zjaan! Ik doe door omstandigheden nogal lang over het typen van een post, ik zit met linkerhand in een brace. Toen ik aan mijn relaas (#24) begon (wat dus een herhaling werd van wat jij al had geplaatst) stond jouw opmerking (#22) er nog niet.