Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een plot

Allemaal goed en wel. Ik kan vanalles verzinnen. Maar ik vind maar geen plot. Ik heb een hoop personages, een leuke setting, maar geen plot. Alles wat ik verzin is letterlijk al gedaan. Ik vind een plot en een paar dagen later besef ik "oh great, ik ben gewoon The Maltese Falcon" aan het afrippen ofzo". Eco mag dan wel gezegd hebben dat elk boek al geschreven is ofzo. Maar toch. Het genre dat ik gedachten heb is misdaad/spionage. Mocht mijn avatar dat al niet weggegeven hebben. Heeft een boek wel een plot nodig? Misschien moet ik gewoon compleet post modern gaan ofzo. (of post postmodern) Ik hou niet eens van het idee van een "plot".

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je hebt een plot nodig. Zonder plot is er geen verhaal. Goed nieuws: alle plots zijn al eens verzonnen. Dat is niet perse iets om je druk om te maken. Er zijn ook een heleboel liefdesverhalen die op elkaar lijken. Zorg dat jouw plot een unieke invalshoek heeft of een interessante wending. Misschien heb je hier iets aan. http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/stapsg… http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/stapsg…

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel plots zijn al geschreven. Het gaat nu om de uitwerking, om de vorm en stijl van het verhaal. Je kan bijvoorbeeld een idee zo verdraaien dat het lijkt alsof het jouw idee is. Of verschillende ideeën uit verschillende boeken samensmeden in één verhaal. Of een plot bedenken, erachter komen dat die al bestaat, en er gewoon mee doorgaan. Heb je bijvoorbeeld een leuk boek, maar wilde je dat die anders was afgelopen? Maak die wending maar eens! Kijken waar je die brengt, om maar even een paar ideeën te noemen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft heeft een boek geen (of bijna geen) plot nodig. Het is alleen wel oneindig veel moeilijker om een boeiend/goed boek te schrijven zonder plot. De eisen die aan de schrijver gesteld worden zijn dan veel hoger. De gemiddelde lezer wil wel per se een plot. Dus een (bijna) plotloos boek zal niet veel lezers aanspreken. Wat ik alleen niet goed begrijp: uw genre is misdaad/spionage. Dat is nu juist een genre voor het grote publiek. Een genre dat min of meer drijft op de plot. Dus als u werkelijk zonder plot wilt schrijven, zou ik een ander genre kiezen. Misschien flauw - het is niet zo bedoeld - maar ik zou hoe dan ook beginnen met schrijven. Als u werkelijk iets te vertellen hebt, zal het boek 'zichzelf schrijven'. (Uw boek bestaat al, alleen moet iemand het nog opschrijven.) Volgens mij is een plot bedenken overigens vrij simpel. Een goed plot bedenken daarentegen is moeilijk. (En ik ken veel zeer goede boeken waarvan de plot niet sterk is.) A wil ...; lukt wel/niet, want ... B wil ...; lukt wel/niet, want ... C wil ...; lukt wel/niet, want ... (Daarna hoeven we alleen nog de relaties tussen, A, B en C enz. vast te stellen.) Iets complexer: A wil p, maar ook q; A kan beide doelen nastreven, maar de kans dat beide lukken is klein. Hoe meer energie A steekt in p, hoe groter de kans dat q mislukt. (En omgekeerd.) Veel succes met schrijven! A.Kroeze

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het plot is de basis van een verhaal. Zonder plot is je verhaal een bestandje met nietszeggende woorden. Natuurlijk kun je zonder van tevoren een structuur te plannen jezelf gelijk in het verhaal storten en wel zien wat er gebeurt. Dit is een methode die vooral in de NaNoWriMo maand veel wordt toegepast. Echter, zelfs dan zul je inzien dat er vanzelf een plot ontstaat. En hoewel alles erg dicht bij elkaar kan liggen of op een ander verhaal kan lijken, een plot is niet het enige onderdeel van een verhaal. Je hebt ook personages. Als je interessante en originele karakters in je verhaal verwerkt, zul je zien dat het ineens veel minder 'nageaapt' lijkt. Ook kun je voor een bijzondere POV kiezen, of een vreemde setting, of een kleine gebeurtenis die het verhaal een hele onverwachte wending geeft. Succes! Mvg, Gab