Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Spanningopbouw, geheimen weggeven

Spanningopbouw, geheimen weggeven

7 reacties [Laatste bericht]
Koen87
Laatst aanwezig: 3 jaren 33 weken geleden
Sinds: 5 Okt 2014
Berichten: 76

Spanningopbouw, geheimen weggeven

Van de week kwam er een scené bij me op, die ik later wil gaan uitwerken tot een nieuw boek.

Met name komt het in het kort hierop neer;

Een jongen die in een zand groeve werkt ziet op een dag een gewonde man in een onderbroek verschijnen. Wanneer hij de gewonde man meeneemt naar de kantine herkent zijn collega de man. Hij is een grote kroongetuige die volgende week zou getuigen in een grote zaak en onthullingen zou gaan doen die de politieke wereld op hun grondvesten zou doen schudden. (Wat moet ik nog bedenken, alle input is welkom) Wanneer een collega zegt dat ze de politie moeten bellen wilt de man hem bijna aanvliegen. Maar net op dat moment horen ze boven de op en afrit naar de groeve een auto aankomen en hard afremmen. De collega die wilde bellen loopt naar buiten. En terwijl hij zegt 'waarom blijft hij daar boven staan?' wordt hij neergeschoten. Hierna vlucht hij met de HP in de loader. Hij zegt de HP gas te geven wanneer het glas wordt verbrijzeld door een schot. Wanneer ze in volle vaart rijden, drukt de gewonde man zich opeens in de cabine en drukt hard op de rem. Op dat moment spuit zand ongeveer een meter voor hun op. Op de plek waar ze zouden zijn als ze nog in volle vaart hadden doorgereden. Hij legt aan de HP aan dat de schutter zich aanpast aan hun snelheid.

Verder wil ik dat de gewonde man gaandeweg steeds meer geheimen weg geeft en de lezer verbaast blijft. Uiteindelijk slaat hij met de HP op de vlucht en pikken ze ook nog diens vriendin op. De man heeft de hulp nodig van de mossad, de isrealische veiligheidsdienst. Ik was aan het denken om hem een huurmoordenaar of 'mannetje van alles' te maken die in dienst was van geheimzinnige vrijmetselaars die betrokken zijn bij schandalen of politieke moorden met hulp van buitenlandse inlichtingendiensten. Op weg naar een gevangenis dicht bij de rechtbank is het busje van justitie vervoer opeens een bosgebied ingereden. Waar de chauffeurs de man hebben geprobeerd te vermoorden. Zodoende is hij bij de groeve uitgekomen.

Maar mijn vraag is wat zijn goede technieken of tips om geheimen stukje bij stukje weg te geven, en de spanning over het complete verhaal erin te houden? Ik ben bang dat ik te snel te veel weg geef. Als ik bijvoorbeeld het personage een geheim geef, hoe kan ik dat dan versluierd beetje bij beetje weg geven?

Alle tips zijn welkom.

Reacties

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010
Berichten: 2873

Een lastige vraag, want je weet al hoe je je verhaal in elkaar wilt steken. Lezers willen graag kunnen raden, en tegelijkertijd willen ze verrast worden. Dus ook weer oppassen dat je hints niet ervoor zorgen dat het geheim voorspelbaar wordt.
Let ook op de spanningsbogen. Er kan een overkoepelend geheim zijn, dat pas aan het einde van het boek onthuld wordt, maar ook per hoofdstuk, of zelfs per alinea kun je vragen oproepen en (gedeeltelijk) beantwoorden.

Ik zou je aanraden om eens op zoek te gaan naar (spionage)thrillers en die te lezen, om zo de kunst af te kijken bij anderen.

Koen87
Laatst aanwezig: 3 jaren 33 weken geleden
Sinds: 5 Okt 2014
Berichten: 76

Bedankt voor de tip. Ik kom net uit een Clive Barker periode, maar ben nu net begonnen aan de Bourne reeks. Hopelijk steek ik daar wat van op.

Koen87
Laatst aanwezig: 3 jaren 33 weken geleden
Sinds: 5 Okt 2014
Berichten: 76

Bedankt voor de tip. Ik kom net uit een Clive Barker periode, maar ben nu net begonnen aan de Bourne reeks. Hopelijk steek ik daar wat van op.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 week geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Het leven zelf geeft genoeg ideeën: liegen, halve waarheden, ontkenningen, ontwijkende antwoorden, A, B en C weten alle drie iets wat slechts in combinatie zin geeft, etc.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 58 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5952
Citaat:

Hij is een grote kroongetuige die volgende week zou getuigen in een grote zaak en onthullingen zou gaan doen die de politieke wereld op hun grondvesten zou doen schudden. (Wat moet ik nog bedenken, alle input is welkom)

Ik heb het idee dat je het hele verhaal nog niet goed in de steigers hebt staan. Je zou in dit stadium al moeten weten welke onthulling die grote kroongetuige gaat doen. Het is immers niet zomaar een getuige, maar een grote kroongetuige. En het gaat niet om zomaar onthullingen, maar om grote: die de politieke wereld op haar grondvesten doet schudden.

Dit gaat om sleutelfiguren en -momenten.

Je kunt geen spanning opbouwen en geheimen weggeven als je zelf niet eerst zelf alles weet van het verhaal.

In een ander topic las ik dat je de eerste 50 pagina's van je roman hebt afgeschreven. Als je vraag om dezelfde roman gaat, vrees ik dat je ergens enorm gaat vastlopen.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

Koen87
Laatst aanwezig: 3 jaren 33 weken geleden
Sinds: 5 Okt 2014
Berichten: 76

Therese, nee dit gaat alleen over een korte scene die in me opkwam en die ik later tot een nieuw boek wil uitwerken. Het gebeuren over een kroongetuige was gewoon een volgende gedachte die ik idd nog niet verder uitgewerkt heb.

Maar de vraag was dus inderdaad meer als volgt. Stel ik maak van de HP dus inderdaad een grote kroongetuige. Hoe kan ik dan het beste langzaam die informatie onthullen zonder het grote geheel weg te geven, en voldoende over te houden om de spanning erin te krijgen.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 7 uren 34 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4986
Koen schreef:

Stel ik maak van de HP dus inderdaad een grote kroongetuige. Hoe kan ik dan het beste langzaam die informatie onthullen zonder het grote geheel weg te geven, en voldoende over te houden om de spanning erin te krijgen.

Je beantwoordt de vraag eigenlijk al in het antwoord. Je moet de informatie beetje bij beetje prijsgeven zonder het grote geheel weg te geven om de spanning erin te houden.

Door dialogen; nieuwe personages die met nieuwe inzichten/informatie op de proppen komen; vergeelde krantenberichten aan de muur van een vermoorde kantinejuffrouw; geheimzinnige dreig-e-mails; notarissen die contact met de hoofdpersoon opnemen...

Hoe precies; welke beetjes informatie wanneer en op welke manier, dat ligt geheel aan de precieze invulling van het verhaal. Je vraag is nog niet te beantwoorden voordat je weet waar je het precies over hebt: wat weet die kroongetuige, wat wordt de rol van je hoofdpersoon in het proces dat volgt, wie worden zijn vijanden en wat willen die bereiken?

Als je al die dingen bedacht hebt, dan kun je de informatiestructuur van je verhaal in elkaar gaan zetten. En de vraag die je jezelf daarbij dan het beste kunt stellen is: wat weet de lezer nu, en welke vragen worden daardoor opgeroepen? En bij het volgende stukje informatie, denk je: wat weet de lzer nú, welke vragen zijn beantwoord en welke nieuwe vragen worden opgeroepen?

Hou dat goed bij in je eigen verhaal. Analyseer ook boeken die je leest en stel jezelf deze vragen, en achterhaal hoe en wanneer de schrijver nieuwe informatie prijsgeeft.

Waar waren we gebleven?

  • Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee