Spanningopbouw, geheimen weggeven
Van de week kwam er een scené bij me op, die ik later wil gaan uitwerken tot een nieuw boek.
Met name komt het in het kort hierop neer;
Een jongen die in een zand groeve werkt ziet op een dag een gewonde man in een onderbroek verschijnen. Wanneer hij de gewonde man meeneemt naar de kantine herkent zijn collega de man. Hij is een grote kroongetuige die volgende week zou getuigen in een grote zaak en onthullingen zou gaan doen die de politieke wereld op hun grondvesten zou doen schudden. (Wat moet ik nog bedenken, alle input is welkom) Wanneer een collega zegt dat ze de politie moeten bellen wilt de man hem bijna aanvliegen. Maar net op dat moment horen ze boven de op en afrit naar de groeve een auto aankomen en hard afremmen. De collega die wilde bellen loopt naar buiten. En terwijl hij zegt 'waarom blijft hij daar boven staan?' wordt hij neergeschoten. Hierna vlucht hij met de HP in de loader. Hij zegt de HP gas te geven wanneer het glas wordt verbrijzeld door een schot. Wanneer ze in volle vaart rijden, drukt de gewonde man zich opeens in de cabine en drukt hard op de rem. Op dat moment spuit zand ongeveer een meter voor hun op. Op de plek waar ze zouden zijn als ze nog in volle vaart hadden doorgereden. Hij legt aan de HP aan dat de schutter zich aanpast aan hun snelheid.
Verder wil ik dat de gewonde man gaandeweg steeds meer geheimen weg geeft en de lezer verbaast blijft. Uiteindelijk slaat hij met de HP op de vlucht en pikken ze ook nog diens vriendin op. De man heeft de hulp nodig van de mossad, de isrealische veiligheidsdienst. Ik was aan het denken om hem een huurmoordenaar of 'mannetje van alles' te maken die in dienst was van geheimzinnige vrijmetselaars die betrokken zijn bij schandalen of politieke moorden met hulp van buitenlandse inlichtingendiensten. Op weg naar een gevangenis dicht bij de rechtbank is het busje van justitie vervoer opeens een bosgebied ingereden. Waar de chauffeurs de man hebben geprobeerd te vermoorden. Zodoende is hij bij de groeve uitgekomen.
Maar mijn vraag is wat zijn goede technieken of tips om geheimen stukje bij stukje weg te geven, en de spanning over het complete verhaal erin te houden? Ik ben bang dat ik te snel te veel weg geef. Als ik bijvoorbeeld het personage een geheim geef, hoe kan ik dat dan versluierd beetje bij beetje weg geven?
Alle tips zijn welkom.
Een lastige vraag, want je
Bedankt voor de tip. Ik kom
Bedankt voor de tip. Ik kom
Het leven zelf geeft genoeg
Citaat: Hij is een grote
Therese, nee dit gaat alleen
Koen schreef: Stel ik maak