Dialogen

20 reacties [Laatste bericht]
Tja
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Dialogen

Ik ben nogal een dialoogschrijfster. Ik vraag me af hoe irritant lezers het vinden om tien pagina's dialogen te lezen. Als iedereen dat vervelend vindt, dan moet ik de dialogen drastisch inkorten. Ik begrijp best dat mensen zeggen dat het eraan ligt of het iets toevoegt aan het verhaal. Voor mijn gevoel wel. Maar ja, dat ben ik. Daarom wil ik graag weten of het anderen stoort.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Reacties

Ostinato
Laatst aanwezig: 4 uren 5 min geleden
Sinds: 12 Jan 2013

Ik heb net een boek gelezen dat uitsluitend uit dialogen bestaat. Ik vond het intrigerend, maar uiteindelijk toch nogal saai. Van mij mag je er wel wat beschrijving en actie tussendoor doen.

Ontdekker van de Lekkerkerker kerkerkerkerker.
Echter niet de enige.

Tja

Doe ik ook.

bartsnel
Laatst aanwezig: 6 dagen 19 uren geleden
Sinds: 5 Jun 2012

Tja, van wat ik tot nu toe van je gelezen heb, praten jouw personages op een hele "natuurlijke" manier. Het zou mij niet storen.

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Diana Silver
Laatst aanwezig: 2 uren 33 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010

Mijn gevoel zegt dat een boek met hoofdzakelijk dialogen niet compleet zal zijn. Ik hou altijd ontzettend van achtergrond, overdenking of gewoon lekker actie. Maar of je je iets van mijn gevoel aan moet trekken... Nee, want dit is niet gebasseerd op jouw schrijven specifiek. Misschien is een dialoog-verhaal van jouw hand wel precies wat nodig is om mij op andere gedachten te brengen.

Waar waren we gebleven?

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 dag geleden
Sinds: 7 Nov 2010

Ik houd ook van dialogen. Bij dialogen zijn de personages aan het woord en, mits dialoogregie, infodumps, uitleg en onnatuurlijk gepraat achterwege blijven, is de schrijver niet meer aanwezig.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Thomach
Laatst aanwezig: 2 jaren 24 weken geleden
Sinds: 4 Nov 2009

Ik doe het tegenovergestelde. Ik denk dat een evenwicht ideaal zou zijn. Maar hangt dat niet af van je verhaal?

thomaszijnstrip.com

de la in de kast
Laatst aanwezig: 1 jaar 33 weken geleden
Sinds: 14 Sep 2012

Salinger schreef een verhaal met alleen dialogen, geweldig spannend. Volgens mij heet het. een perfecte dag voor bananenvis. De dialoog gaat via de telefoon. Moeder met dochter.
Ik vind dialogen juist prettig, tenminste als ze de personen uitdiepen, in de lijn blijven van het verhaal en de spanning.
Ik denk, zo als meer mensen hier zeggen, het moet in evenwicht zijn.
Of..het verhaal lokt dialogen uit. Bepaalde scenes, vooral tussen twee personen in een bepaalde hoedanigheid, boos, angst, verdriet enz.
het maakt de tekst opener, directer en leest vlot, tenminste als het echt iets toevoegd aan de spanning enz
Een uitspraak in een dialoog, kan meer vertellen dan een beschrijving.

Suma
Laatst aanwezig: 1 dag 3 uren geleden
Sinds: 6 Sep 2007

thumbsup La in de kast, ik ben het met je eens dat een sterke dialoog meer vertelt dan een beschrijving.

Geef woorden aan gedachten.

Tja

In het begin beschrijf ik wel het een en ander. De dialoog duurt ongeveer net zolang als het stuk ervoor.

Johanna B.
Laatst aanwezig: 21 uren 23 min geleden
Sinds: 19 Mrt 2014

Even geleden las ik een boek dat bestond uit een groot dialoog. Wel met verschillende mensen. Ik was geïnteresseerd in het thema van het verhaal. Waarschijnlijk heeft het me mede daardoor geen enkele keer gestoord. Dus als een verhaal goed geschreven is en interessant, vind ik het absoluut niet storend.

Tja

Nu is de vraag ik het goed geschreven heb. Momenteel ben ik aan het 'tellen' en beschrijf een route. Eigenlijk mis ik een dialoog. Je kunt natuurlijk ook wel tegen jezelf praten, maar dat is weer geen dialoog.

bartsnel
Laatst aanwezig: 6 dagen 19 uren geleden
Sinds: 5 Jun 2012

Ik heb onlangs meegedaan aan de Bartleby Snopes Dialogue-only Contest. Daarbij zijn zelfs de dialooglabels verboden. Heel goed als oefening om je karakters herkenbaar te laten praten.

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Roofvogel
Laatst aanwezig: 20 weken 2 dagen geleden
Sinds: 16 Feb 2011

Een verhaal met veel dialogen werkt prima en is mijns inziens beter dan een boek met weinig. Al ben ik wel van mening dat er tekst gebruikt moet worden om de dialogen te ondersteunen. Probeer echter wel de valkuilen te vermijden:

* Laat altijd duidelijk zien wie er aan het woord is.
* Vermijd de zogenoemde "as you know bobs" waarin personages over dingen praten die ze al weten alleen zodat de lezer het ook te horen krijgt. Waarom zou iemand immers een dialoog beginnen als hij al weet dat de ander de informatie al heeft. Zoals je weet...
* Schrijf je dialogen niet te bloemrijk - tenzij je dat ene personage hebt dat nou eenmaal zo praat - want de meeste mensen praten nou eenmaal niet zo.
* Pas op dat niet elk personage hetzelfde klinkt en probeer ze een eigen stem te geven.

Leonardo Pisano
Roofvogel schreef:

Probeer echter wel de valkuilen te vermijden:

In Schrijven Magazine 2014-04 staat een artikel over zes valkuilen bij schrijven van dialogen.

Voor wat het waard is In de weekopdrachten hier op SOL staan leuke voorbeelden van bartsnel (#22) en schrijvenmaar (#23) van scènes die uit vrijwel enkel dialoog zijn opgebouwd. Erg leerzaam om te lezen én om aan die opdrachten mee te doen.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Leonardo Pisano

**verwijderd ivm dubbele post**

Tja

Ik heb dit topic nog even omhoog geschopt.
Hier staan al wat reacties. Maar er is een schrijfwedstrijd
van ca. 12.000 woorden die vooral uit dialogen moet bestaan
en zo weinig mogelijk beschrijvingen. Een beetje om en om
lijkt mij het geschiktst. De nadruk moet echter op dialogen
liggen. Wordt dat niet erg vervelend?
Misschien kan ik maar beter op het boekje van Pisano wachten.

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 34 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010

Welke wedstrijd is dat dan? Lijkt me wel een behoorlijke uitdaging. En de mosterd voor de maaltijd lijkt me inderdaad wel handig om er eens op na te slaan voor een wedstrijd als deze.

Leonardo Pisano

Tja, je bestelling is vandaag verstuurd.

Ik ben, net als Via, wel benieuwd naar die wedstrijd smile Link?

Tja

Vandaag las ik een recensie in de krant over 'De schooldagen van Jezus' van J.M. Coetzee. Daar stond o.a. in dat zijn dialogen zo slecht zijn dat ze vaak iets belachelijks hebben. Wanneer is een dialoog slecht?

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 6 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009

De recensent legt het zelf uit:

Arie Storm schreef:

Er zit geen sprankje leven in, mensen praten bij hem niet met elkaar, ze leggen elkaar voortdurend iets uit.

Bron: Dagblad van het Noorden, 26 augustus 2016

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!