Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dialogen

Ik ben nogal een dialoogschrijfster. Ik vraag me af hoe irritant lezers het vinden om tien pagina's dialogen te lezen. Als iedereen dat vervelend vindt, dan moet ik de dialogen drastisch inkorten. Ik begrijp best dat mensen zeggen dat het eraan ligt of het iets toevoegt aan het verhaal. Voor mijn gevoel wel. Maar ja, dat ben ik. Daarom wil ik graag weten of het anderen stoort.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net een boek gelezen dat uitsluitend uit dialogen bestaat. Ik vond het intrigerend, maar uiteindelijk toch nogal saai. Van mij mag je er wel wat beschrijving en actie tussendoor doen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, van wat ik tot nu toe van je gelezen heb, praten jouw personages op een hele "natuurlijke" manier. Het zou mij niet storen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn gevoel zegt dat een boek met hoofdzakelijk dialogen niet compleet zal zijn. Ik hou altijd ontzettend van achtergrond, overdenking of gewoon lekker actie. Maar of je je iets van mijn gevoel aan moet trekken... Nee, want dit is niet gebasseerd op jouw schrijven specifiek. Misschien is een dialoog-verhaal van jouw hand wel precies wat nodig is om mij op andere gedachten te brengen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd ook van dialogen. Bij dialogen zijn de personages aan het woord en, mits dialoogregie, infodumps, uitleg en onnatuurlijk gepraat achterwege blijven, is de schrijver niet meer aanwezig.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het tegenovergestelde. Ik denk dat een evenwicht ideaal zou zijn. Maar hangt dat niet af van je verhaal?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Salinger schreef een verhaal met alleen dialogen, geweldig spannend. Volgens mij heet het. een perfecte dag voor bananenvis. De dialoog gaat via de telefoon. Moeder met dochter. Ik vind dialogen juist prettig, tenminste als ze de personen uitdiepen, in de lijn blijven van het verhaal en de spanning. Ik denk, zo als meer mensen hier zeggen, het moet in evenwicht zijn. Of..het verhaal lokt dialogen uit. Bepaalde scenes, vooral tussen twee personen in een bepaalde hoedanigheid, boos, angst, verdriet enz. het maakt de tekst opener, directer en leest vlot, tenminste als het echt iets toevoegd aan de spanning enz Een uitspraak in een dialoog, kan meer vertellen dan een beschrijving.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: La in de kast, ik ben het met je eens dat een sterke dialoog meer vertelt dan een beschrijving.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In het begin beschrijf ik wel het een en ander. De dialoog duurt ongeveer net zolang als het stuk ervoor.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Even geleden las ik een boek dat bestond uit een groot dialoog. Wel met verschillende mensen. Ik was geïnteresseerd in het thema van het verhaal. Waarschijnlijk heeft het me mede daardoor geen enkele keer gestoord. Dus als een verhaal goed geschreven is en interessant, vind ik het absoluut niet storend.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nu is de vraag ik het goed geschreven heb. Momenteel ben ik aan het 'tellen' en beschrijf een route. Eigenlijk mis ik een dialoog. Je kunt natuurlijk ook wel tegen jezelf praten, maar dat is weer geen dialoog.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb onlangs meegedaan aan de Bartleby Snopes Dialogue-only Contest. Daarbij zijn zelfs de dialooglabels verboden. Heel goed als oefening om je karakters herkenbaar te laten praten.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal met veel dialogen werkt prima en is mijns inziens beter dan een boek met weinig. Al ben ik wel van mening dat er tekst gebruikt moet worden om de dialogen te ondersteunen. Probeer echter wel de valkuilen te vermijden: * Laat altijd duidelijk zien wie er aan het woord is. * Vermijd de zogenoemde "as you know bobs" waarin personages over dingen praten die ze al weten alleen zodat de lezer het ook te horen krijgt. Waarom zou iemand immers een dialoog beginnen als hij al weet dat de ander de informatie al heeft. Zoals je weet... * Schrijf je dialogen niet te bloemrijk - tenzij je dat ene personage hebt dat nou eenmaal zo praat - want de meeste mensen praten nou eenmaal niet zo. * Pas op dat niet elk personage hetzelfde klinkt en probeer ze een eigen stem te geven.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer echter wel de valkuilen te vermijden:
In Schrijven Magazine 2014-04 staat een artikel over zes valkuilen bij schrijven van dialogen. Voor wat het waard is In de weekopdrachten hier op SOL staan leuke voorbeelden van bartsnel (#22) en schrijvenmaar (#23) van scènes die uit vrijwel enkel dialoog zijn opgebouwd. Erg leerzaam om te lezen én om aan die opdrachten mee te doen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb dit topic nog even omhoog geschopt. Hier staan al wat reacties. Maar er is een schrijfwedstrijd van ca. 12.000 woorden die vooral uit dialogen moet bestaan en zo weinig mogelijk beschrijvingen. Een beetje om en om lijkt mij het geschiktst. De nadruk moet echter op dialogen liggen. Wordt dat niet erg vervelend? Misschien kan ik maar beter op het boekje van Pisano wachten.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke wedstrijd is dat dan? Lijkt me wel een behoorlijke uitdaging. En de mosterd voor de maaltijd lijkt me inderdaad wel handig om er eens op na te slaan voor een wedstrijd als deze.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vandaag las ik een recensie in de krant over 'De schooldagen van Jezus' van J.M. Coetzee. Daar stond o.a. in dat zijn dialogen zo slecht zijn dat ze vaak iets belachelijks hebben. Wanneer is een dialoog slecht?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De recensent legt het zelf uit:
Er zit geen sprankje leven in, mensen praten bij hem niet met elkaar, ze leggen elkaar voortdurend iets uit.
Bron: Dagblad van het Noorden, 26 augustus 2016