"Harde" fantasy
Ik ben benieuwd of er meerderen zijn die dit ervaren.
Veel fantasyboeken die op de markt komen spelen naar mijn mening in een "harde" wereld, soms vervallen na een oorlog, vol corruptie, armoede en gevaar. Hoofd- of bijpersonages zijn soms moordenaars of andere lieden die ik liever niet tegen zou willen komen. Er wordt veel bloed vergoten, niets wordt geschuwd, en mensen slachten elkaar af in plaats van tegen "het kwaad" te vechten.
Dat heeft natuurlijk een goede kant: minder clichés, gebalanceerde personages, en in zo'n harde wereld vallen natuurlijk genoeg moeilijkheden voor de hoofdpersoon te bedenken. Boeken krijgen zo een meer "volwassen" tintje en worden meer realistisch.
Op z'n tijd leuk om te lezen, maar de reden waarom ik fantasy begon te lezen was omdat ik het heerlijk vond om weg te dromen in een andere wereld. Er waren wezens waarvan ik kon wensen dat ze echt waren, landschappen en steden waar ik in rond zou willen dwalen om avonturen te beleven en personages waarover ik graag fantaseerde dat ze mijn vrienden waren. Heerlijk om te ontsnappen aan onze eigen "harde" wereld. En natuurlijk, om het realistisch te houden kan het niet zo zwart-wit zijn, en ik houd ook niet van te weinig diepgang en ik wil ook een spannende wereld, maar moet het allemaal daarom zo nadrukkelijk dystopisch? Komt het door Game of Thrones? Vinden we dat we met z'n allen maar eens iets meer volwassen moeten worden en dat de tijd van wegdromen in boeken voorbij is. Want in de wereld van Game of Thrones zou ik niet willen leven. In Tolkiens wereld wel, hoewel daar ook genoeg spanning in te vinden is. Ja, misschien wat zwart-wit, maar is het zo erg?
Wat zijn jullie meningen hierover? Merken jullie het ook? Of is er niets veranderd? Lezen jullie liever over werelden om in weg te dromen of harde werelden? Is het belangrijk dat een volwassen fantasyverhaal ook "volwassen" onderwerpen behandelt, zoals realistisch bloedvergieten, verkrachtingen, machtsmisbruik, enzovoorts? Is dat nodig om een overtuigende wereld neer te zetten? En is het ook leuk om constant over dat soort werelden te lezen? (Misschien, ik weet niet, zien we onze eigen wereld dan rooskleuriger?)
Ik snap wat je bedoelt, er
Ik vind het vermakelijk om te
Ik weet niet precies of het
Wat Ostinato zei. Vooral een
Ah, ik ben dus niet de enige
Ik denk dat uitgeverijen ook
Hi Suicune, Niet mijn smaak
Persoonlijk vind ik een mix