Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » dialoog onderbroken met beschrijving: hoe?

dialoog onderbroken met beschrijving: hoe?

5 reacties [Laatste bericht]
Thundernimf
Laatst aanwezig: 2 jaren 41 weken geleden
Sinds: 4 Mrt 2011
Berichten: 231

dialoog onderbroken met beschrijving: hoe?

Dit is een probleem waar ik vaak mee worstel. Hoe moet je een beschrijving en een dialoog stilistisch aanpakken? Alles in mijn voorbeeld is vanuit het perspectief van één personage. Graag ook een woordje uitleg over het waarom?

Is het:

Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af. ‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie.’ Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht.

of

Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af.
‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie.’ Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht.

of

Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af.
‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie.’
Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht.

Reacties

Likaiar
Laatst aanwezig: 2 jaren 2 weken geleden
Sinds: 23 Aug 2013
Berichten: 416

Mijn eigen vuistregel (maar ik ben niet echt een expert ofzo) is dat ik elk personage een nieuwe regel geef. De [return] geeft bij mij aan dat het onderwerp veranderd.
jouw 3e optie geeft mij (daardoor) het idee dat degene die het zegt niet Yasha is.
Persoonlijk zou ik voor je 1e optie gaan.

Thundernimf
Laatst aanwezig: 2 jaren 41 weken geleden
Sinds: 4 Mrt 2011
Berichten: 231
Likaiar schreef:

Mijn eigen vuistregel (maar ik ben niet echt een expert ofzo) is dat ik elk personage een nieuwe regel geef. De [return] geeft bij mij aan dat het onderwerp veranderd.
jouw 3e optie geeft mij (daardoor) het idee dat degene die het zegt niet Yasha is.
Persoonlijk zou ik voor je 1e optie gaan.

Ik probeer die regel ook te hanteren, maar in dergelijke gevallen als mijn voorbeeld, lijkt de gesproken zin daardoor (in mijn opinie) te verzuipen. De tweede optie voelt veel natuurlijker aan, maar daar ben ik natuurlijk niets mee als dit fout blijkt te zijn.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 week geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Thundernimf, een nieuwe alinea kan best als je een langere pauze wil. Deze kan bijvoorbeeld functioneel zijn als je een natuurlijke pauze wil hebben om de dialoog te vertragen, bijvoorbeeld als reactie op een verrassende onthulling. Hier is het fragment te kort voor een oordeel wat beter zou werken.
Er zijn ook aanhangers van het principe dat een dialoog altijd in een nieuwe alinea moet beginnen. Ik ben daar geen aanhanger van, want soms is lichaamstaal heel belangrijk om te duiden hoe iets wordt gezegd.

Ik ben het met Likaiar eens dat een nieuwe alinea een andere spreker impliceert (Sommige mensen noemen dat de Wimbledonregel: wisseling van alinea betekent dat de bal over het net is gegaan). Je kunt dat in betreffende gevallen oplossen door een dialooglabel in te lassen, tenzij volstrekt duidelijk is wie dat zegt.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

marlies
Laatst aanwezig: 16 weken 2 dagen geleden
Sinds: 23 Feb 2006
Berichten: 1668

Ik zou het geloof ik zo doen:

Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af.
‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie,’ zei hij. Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht.

Optie 1 zou kunnen, maar dan valt de gesproken zin bijna weg. Daarom zou ik de optie hierboven verkiezen.

Thundernimf
Laatst aanwezig: 2 jaren 41 weken geleden
Sinds: 4 Mrt 2011
Berichten: 231
marlies schreef:

Ik zou het geloof ik zo doen:

Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af.
‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie,’ zei hij. Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht.

Optie 1 zou kunnen, maar dan valt de gesproken zin bijna weg. Daarom zou ik de optie hierboven verkiezen.

Dat is ook mijn inzicht. Daarom dat ik me afvroeg of daar een regel voor bestaat.

  • Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.

Word abonnee