Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

dialoog onderbroken met beschrijving: hoe?

Dit is een probleem waar ik vaak mee worstel. Hoe moet je een beschrijving en een dialoog stilistisch aanpakken? Alles in mijn voorbeeld is vanuit het perspectief van één personage. Graag ook een woordje uitleg over het waarom? Is het: Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af. ‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie.’ Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht. of Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af. ‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie.’ Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht. of Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af. ‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie.’ Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eigen vuistregel (maar ik ben niet echt een expert ofzo) is dat ik elk personage een nieuwe regel geef. De [return] geeft bij mij aan dat het onderwerp veranderd. jouw 3e optie geeft mij (daardoor) het idee dat degene die het zegt niet Yasha is. Persoonlijk zou ik voor je 1e optie gaan.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eigen vuistregel (maar ik ben niet echt een expert ofzo) is dat ik elk personage een nieuwe regel geef. De [return] geeft bij mij aan dat het onderwerp veranderd. jouw 3e optie geeft mij (daardoor) het idee dat degene die het zegt niet Yasha is. Persoonlijk zou ik voor je 1e optie gaan.
Ik probeer die regel ook te hanteren, maar in dergelijke gevallen als mijn voorbeeld, lijkt de gesproken zin daardoor (in mijn opinie) te verzuipen. De tweede optie voelt veel natuurlijker aan, maar daar ben ik natuurlijk niets mee als dit fout blijkt te zijn.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thundernimf, een nieuwe alinea kan best als je een langere pauze wil. Deze kan bijvoorbeeld functioneel zijn als je een natuurlijke pauze wil hebben om de dialoog te vertragen, bijvoorbeeld als reactie op een verrassende onthulling. Hier is het fragment te kort voor een oordeel wat beter zou werken. Er zijn ook aanhangers van het principe dat een dialoog altijd in een nieuwe alinea moet beginnen. Ik ben daar geen aanhanger van, want soms is lichaamstaal heel belangrijk om te duiden hoe iets wordt gezegd. Ik ben het met Likaiar eens dat een nieuwe alinea een andere spreker impliceert (Sommige mensen noemen dat de Wimbledonregel: wisseling van alinea betekent dat de bal over het net is gegaan). Je kunt dat in betreffende gevallen oplossen door een dialooglabel in te lassen, tenzij volstrekt duidelijk is wie dat zegt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het geloof ik zo doen: Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af. ‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie,’ zei hij. Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht. Optie 1 zou kunnen, maar dan valt de gesproken zin bijna weg. Daarom zou ik de optie hierboven verkiezen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het geloof ik zo doen: Yasha voelde barsten opkomen in zijn zelfbeheersing. Gevaarlijk. Waarom had ze zo’n vat op hem? Amper kind af. ‘Ik maak me geen zorgen over mijn reputatie,’ zei hij. Zelfs in zijn eigen oren klonk dat onoprecht. Optie 1 zou kunnen, maar dan valt de gesproken zin bijna weg. Daarom zou ik de optie hierboven verkiezen.
Dat is ook mijn inzicht. Daarom dat ik me afvroeg of daar een regel voor bestaat.