Dialogen met naamloos personage
Hoi allemaal!
Bij een verhaal waar ik op dit moment aan werk, zit ik enigszins te twijfelen over de manier waarop sommige dialogen zijn geschreven. Het probleem is dat mijn hp geen naam heeft. Wanneer ze dus met iemand praat, kan ik er niet af en toe zei Janneke (of welke naam dan ook) achter zetten, om de eenvoudige reden dat er geen naam is. Dat vraagt dus om kunstgrepen. Wat nu en dan voorkomt (ik probeer het met mate te doen) is bijvoorbeeld het volgende:
‘Wat is er?’, vroeg Sophie.
Ze schudde haar hoofd. ‘Niets.’
‘Waarom blijf je dan staan?’
‘Ik bedacht me opeens iets. Het is niet belangrijk.’
Of:
‘Ik kan het ook niet helpen dat ik alles onthoud’, zei Sophie onverwacht. Ze lag nog steeds op haar rug is het nog groene zomergras en hield haar hand voor haar ogen om ze tegen de zon en de zandige bladeren te beschermen.
‘Ik weet het’, zei ze.
Wat ik hier dus doe, is voor mijn hp een 'ze' gebruiken die strikt gezien terugwijst op Sophie. Ik weet dat het forum niet bedoeld is voor proeflezen en vraag dus ook niet om specifiek commentaar op deze twee voorbeelden; mijn vraag aan jullie is: vinden jullie dat dit in algemene zin gedaan kan worden. Blijft de dialoog begrijpelijk? Of heeft de begrijpelijkheid er helemaal niets mee te maken en moet ik me gewoon aan de regels houden? Ik zou heel graag weten wat jullie mening hierover is, en, als jullie denken dat het niet mag, of jullie alternatieven kunnen bedenken.
Groet,
Avalon
Alles schrijven in het ik
Je kunt ook een omschrijving
Ja, ik denk, net als
Alles in het ik-perspectief
Waarom heeft je personage
Een naam is niets anders dan
Avalon schreef: ... moet ik
Ik begrijp dat jullie deze
Ik vind het wel spannend, een
Een verhaallijn in mijn