Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Faction

Dit is wat Wikipedia zegt over Faction: In het algemeen kunnen 2 soorten verhalen onderscheiden worden: Fictie: bevat een verhaal dat zich niet in de realiteit afgespeeld heeft, maar voortkomt uit de fantasie van de auteur (of diens bronnen). Non-fictie: met deze term wordt het tegenovergestelde van fictie bedoeld, er worden informatieve teksten of beelden mee aangeduid, die hoofdzakelijk op de werkelijkheid betrekking hebben. Een mengeling van beide types wordt aangeduid met de term faction (ook wel factfiction of genoemd). Het verhaal is dan gebaseerd op feiten, maar daaromheen worden dingen verzonnen (bijvoorbeeld in de film Titanic). #Wie schrijft er hier faction/factfiction en, benoem je dit ook als jouw genre? #Zo ja, hoe ver verschuif je de grens tussen fact en fiction tijdens het schrijven? #Is het een genre dat aanspreekt? (bij uitgevers, bij lezers, bij schrijvers; niet noodzakelijk in die volgorde) #Geldt het genre alleen voor historische romans en bijvoorbeeld een roman die speelt in de tweede wereldoorlog of zoals bovenstaand voorbeeld over de Titanic, of past een roman waarin persoonlijk 'waargebeurd' wordt verwerkt in een fictief verhaal, naar jullie persoonlijke mening ook in het genre? #En tenslotte: Is er nu echt geen Nederlands woord voor dit genre? 'Faction' vind ik zelf namelijk best een lelijk woord om een genre in het Nederlands te beschrijven.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik schrijf oa faction, al was ik nog niet bekend met de term en ik noem het dus ook niet zo, maar proza, of fictie. Als ik eenmaal genoeg los ben gekomen van ware gevoelens en herinneringen kan ik die grens zover opschuiven als nodig is om een goed verhaal neer te zetten. Soms blijft er slechts een miniem spoor van de realiteit over. De verhouding kan verschillen per alinea. Het is een leerproces (dat nog aan de gang is). Of het aanspreekt hangt denk ik, zoals bij ieder genre, af van het resultaat? Geen idee. Ja, lelijk woord.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van de bekendste schrijvers van faction is Tomas Ross. Wat zijn verhalen interessant maakt, is dat ze actueel zijn en op de actualiteit inspelen. Ross gebruikt zijn fictie om zijn mening over de facts te verkondigen. Zo schreef hij over de moord op Pim Fortuyn in De zesde mei. Daarin is beschreven wat de achtergronden van de dader hadden kunnen zijn. Op die manier kun je met complotten en samenzweringstheoriën spelen, wat mensen razend interessant schijnen te vinden, zeker als het om bekende personen gaat: in veel van het werk van Ross staat de koninklijke familie centraal. Omdat het fictie is, of althans zo wordt gepresenteerd, blijf je grotendeels buiten schot als "klokkenluider".

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik schrijf oa faction, al was ik nog niet bekend met de term en ik noem het dus ook niet zo, maar proza, of fictie. Als ik eenmaal genoeg los ben gekomen van ware gevoelens en herinneringen kan ik die grens zover opschuiven als nodig is om een goed verhaal neer te zetten. Soms blijft er slechts een miniem spoor van de realiteit over. De verhouding kan verschillen per alinea. Het is een leerproces (dat nog aan de gang is). Of het aanspreekt hangt denk ik, zoals bij ieder genre, af van het resultaat? Geen idee. Ja, lelijk woord.
Ik noemde het ook niet zo, maar was op zoek naar een genre om een van mijn verhalen in in te delen. Ben echt niet blij met het woord faction. Het resultaat is niet slecht vind ik dan natuurlijk, mijn eigen meest kritische proeflezer. De realiteit verschilt bij mij ook per alinea trouwens.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van de bekendste schrijvers van faction is Tomas Ross. Wat zijn verhalen interessant maakt, is dat ze actueel zijn en op de actualiteit inspelen. Ross gebruikt zijn fictie om zijn mening over de facts te verkondigen. Zo schreef hij over de moord op Pim Fortuyn in De zesde mei. Daarin is beschreven wat de achtergronden van de dader hadden kunnen zijn. Op die manier kun je met complotten en samenzweringstheoriën spelen, wat mensen razend interessant schijnen te vinden, zeker als het om bekende personen gaat: in veel van het werk van Ross staat de koninklijke familie centraal. Omdat het fictie is, of althans zo wordt gepresenteerd, blijf je grotendeels buiten schot als "klokkenluider".
Tomas Ross is inderdaad de naam die steeds opduikt in combinatie met het woord faction, als ik de zoek criteria in google zet op Nederlands. In Amerika is het blijkbaar een populair genre. Ik denk in Nederland ook, maar dat die romans misschien dan vallen onder andere genres?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn thriller De Redders van de Wereld kan worden beschouwd als faction. Veel wereldse feiten, en zoals Schli zegt heb ik aan deze mijn eigen draai gegeven. Ik zou alleen niet zo ver willen gaan om het complottheorie te noemen. Eigenlijk is het meer non-fiction dan fiction.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn thriller De Redders van de Wereld kan worden beschouwd als faction. Veel wereldse feiten, en zoals Schli zegt heb ik aan deze mijn eigen draai gegeven. Ik zou alleen niet zo ver willen gaan om het complottheorie te noemen. Eigenlijk is het meer non-fiction dan fiction.
Moeilijk he, om iets in een genre te plaatsen. Cross-over is ook een optie, maar dat vind ik dan weer zo moeizaam overkomen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeilijk he, om iets in een genre te plaatsen.
Second that! Ik probeerde laatste een fantasy-subgenre te pinpointen voor mijn verhaal, maar heb de hoop inmiddels opgegeven. (duizendmaal off-topic excuses) ---- Maar, wat schrijf jij dan precies? Speelt jouw verhaal in het nu of vroeger? Historische romans, om je vraag je beantwoorden, zijn een genre op zich. Faction is een recent opgedoken genre, waaronder historische romans niet vallen. Zoals ik het begrepen heb, is faction een nieuw fenomeen dat tot onderwerp voornamelijk de hedendaagse maatschappij heeft.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeilijk he, om iets in een genre te plaatsen.
Second that! Ik probeerde laatste een fantasy-subgenre te pinpointen voor mijn verhaal, maar heb de hoop inmiddels opgegeven. (duizendmaal off-topic excuses) ---- Maar, wat schrijf jij dan precies? Speelt jouw verhaal in het nu of vroeger? Historische romans, om je vraag je beantwoorden, zijn een genre op zich. Faction is een recent opgedoken genre, waaronder historische romans niet vallen. Zoals ik het begrepen heb, is faction een nieuw fenomeen dat tot onderwerp voornamelijk de hedendaagse maatschappij heeft.
Hoi Diana, subgenres, ook al zoiets... En dan nog de cross-overs tussen de subgenres. : - S Het speelt redelijk recent, heeft een thema en een duidelijke rode draad. Het leest als fictie, met humor om te lachen, maar is wel gebaseerd op eigen ervaringen in een hedendaagse maatschappij (dus dat past dan wel weer) met een vrij specifiek onderwerp. De personen en locaties die in het verhaal voorkomen zijn allemaal gebaseerd op ware personen, natuurlijk onder een andere naam. In principe is het dus een mix van: Fictie, dat wat ik zelf bedacht heb, Fact, waar gebeurd. Maar het waargebeurd, is mijn eigen ervaring en die van anderen in mijn omgeving. Mijn twijfel is: Zijn het dan wel facts? Omdat het mijn facts zijn bedoel ik. Ik kan natuurlijk het hele gedoe omzeilen en het verhaal scharen onder het kopje humor. Maar dat dekt denk ik toch de lading niet.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De roman (in stadium vergevorderd wording) speelt in redelijk recent nu, heeft een thema en zelfs ook nog een duidelijke rode draad. Het leest als fictie, zit vol met humor om te lachen, maar is wel gebaseerd op mijn eigen ervaringen in een hedendaagse maatschappij (dus dat past dan wel weer) met een vrij specifiek onderwerp. De personen en locaties die in het verhaal voorkomen zijn allemaal gebaseerd op ware personen, natuurlijk onder een andere naam. In principe is het dus een mix van: Fictie, dat wat ik zelf bedacht heb, Fact, waar gebeurd. Maar het waargebeurd, is mijn eigen ervaring en die van anderen in mijn omgeving, gezien door mijn ogen. Mijn twijfel is: Zijn het dan wel facts? Omdat het mijn facts zijn bedoel ik. Ik kan natuurlijk het hele gedoe omzeilen en het verhaal scharen onder het kopje humor. Maar dat dekt denk ik toch de lading niet.
Bij faction denk ik vaak aan een bekende gebeurtenis, de dood van Pim Fortuijn, 9/11 etc. waar de schrijver (m/v) dan een verhaal omheen spint met fictieve karakters. Bij jou gaat het meer om eigen ervaringen, dus voor mij is het dan geen faction.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij faction denk ik vaak aan een bekende gebeurtenis, de dood van Pim Fortuijn, 9/11 etc. waar de schrijver (m/v) dan een verhaal omheen spint met fictieve karakters. Bij jou gaat het meer om eigen ervaringen, dus voor mij is het dan geen faction.
En ... Daar ben ik dus eigenlijk wel blij mee, dank je Archeryangel. Al zit ik nu dus weer zonder genre. Frappant dat twee posts Pim Fortuyn noemen, het kan toch niet zo zijn dat er geen andere faction boeken in het Nederlands geschreven zijn?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij faction denk ik vaak aan een bekende gebeurtenis, de dood van Pim Fortuijn, 9/11 etc. waar de schrijver (m/v) dan een verhaal omheen spint met fictieve karakters. Bij jou gaat het meer om eigen ervaringen, dus voor mij is het dan geen faction.
En ... Daar ben ik dus eigenlijk wel blij mee, dank je Archeryangel. Al zit ik nu dus weer zonder genre. Frappant dat twee posts Pim Fortuyn noemen, het kan toch niet zo zijn dat er geen andere faction boeken in het Nederlands geschreven zijn?
Ben het eens met Archangel. Een heftige gebeurtenis die "iedereen" weet. 9/11 gebruik ik als aanleiding voor een complot. Je kunt ook denken aan de dood van Osama BL: die was al dood vóór 9/11. Of de kernramp van Fukushima. Of de muur van Israel en de tunnels. Of priraten van Somalië. Of de overdracht van het Panamakanaal (van USA aan Panama) in 2015 >> denk aan de strategische consequenties voor de USA (flexibilitiet van de vloot). Nou ja, te veel om op te noemen. Tot nu toe ben ik dus een factionwriter, ha! Nu nog auteur worden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Frappant dat twee posts Pim Fortuyn noemen, het kan toch niet zo zijn dat er geen andere faction boeken in het Nederlands geschreven zijn?
Ik denk dat het wel ongeveer zo is: zo veel faction bestaat er (nog) niet, of het is niet bekend genoeg. Ik weet van de Franse schrijver Emanuel Schmid dat hij een verhaal heeft geschreven over het leven van Hitler, wat groterdeels op fictie berust. Dat zou ik faction noemen. Verhalen over je eigen ervaringen en vrienden, zoals jij schrijft, zijn inderdaad fictie, geen faction. Binnen literaire fictie zijn dan weer heel veel soorten te bedenken, waarvan een lijst op wikipedia te vinden is (al weet ik niet of die volledig is en twijfel ik ook een beetje aan de juistheid van enkele genoemde soorten), maar toch, misschien staat er een omschrijving bij waaraan jouw verhaal voldoet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Avonturenroman (zie 'genres')

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij faction denk ik vaak aan een bekende gebeurtenis, de dood van Pim Fortuijn, 9/11 etc. waar de schrijver (m/v) dan een verhaal omheen spint met fictieve karakters. Bij jou gaat het meer om eigen ervaringen, dus voor mij is het dan geen faction.
En ... Daar ben ik dus eigenlijk wel blij mee, dank je Archeryangel. Al zit ik nu dus weer zonder genre. Frappant dat twee posts Pim Fortuyn noemen, het kan toch niet zo zijn dat er geen andere faction boeken in het Nederlands geschreven zijn?
Een boek van Tomas Ross dat ik heb gelezen is 'Strijders van de regenboog', waar het feit van het zinken van een schip van Greenpeace wordt gebruikt, maar dit was een aantal jaar geleden al dat ik het had gelezen. Ik weet ook niet in hoeverre die gebeurtenis nu nog bij mensen bekend is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kort geleden is weer een nieuw boek van Tomas Ross verschenen: Onze vrouw in Tripoli. Over de mislukte Nederlandse reddingactie met een helikopter op het strand in Libië (en natuurlijk vooral over de vermeende achtergronden daarvan). Omdat Mabel Wisse Smit in het boek een belangrijke rol speelt is het uitkomen van het boek na het ongeluk van Maurits een half jaar uitgesteld. Faction verhalen draaien veelal om een bekende gebeurtenis waarover relatief veel feiten beschikbaar zijn, maar waarbij de gaten door de auteur met fictieve gegevens worden ingevuld. Dat is iets anders dan een verhaal dat is gebaseerd / samengesteld uit op eigen ervaringen. Dat is mijns inziens 'gewoon' fictie, zelfs als het autobiografisch is. Maar de grens tussen fictie en faction is natuurlijk geen scherpe lijn, maar een vaag, grijs gebied.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kort geleden is weer een nieuw boek van Tomas Ross verschenen: Onze vrouw in Tripoli. Over de mislukte Nederlandse reddingactie met een helikopter op het strand in Libië (en natuurlijk vooral over de vermeende achtergronden daarvan). Omdat Mabel Wisse Smit in het boek een belangrijke rol speelt is het uitkomen van het boek na het ongeluk van Maurits een half jaar uitgesteld. Faction verhalen draaien veelal om een bekende gebeurtenis waarover relatief veel feiten beschikbaar zijn, maar waarbij de gaten door de auteur met fictieve gegevens worden ingevuld. Dat is iets anders dan een verhaal dat is gebaseerd / samengesteld uit op eigen ervaringen. Dat is mijns inziens 'gewoon' fictie, zelfs als het autobiografisch is. Maar de grens tussen fictie en faction is natuurlijk geen scherpe lijn, maar een vaag, grijs gebied.
Inderdaad een vaag grijs gebied. Ik vraag me nu af, in welk genre deel je dan persoonlijke ervaringen in een algemene grote historische gebeurtenis in? Zoals bijvoorbeeld het dagboek van Anne Frank. Is dat een egodocument? Eigenlijk voldoet het ook aan de beschrijving van faction. Feiten, een historische gebeurtenis, vermengd met persoonlijke ervaringen. Hierboven wordt door Wikipedia het titanic verhaal ook geclassificeerd als faction.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het dagboek van Anne Frank is inderdaad een egodocument (vol persoonlijke ervaringen die ook feitelijk echt gebeurd zijn), maar het verschil met faction (zoals het verhaal van de Titanic) is en blijft gradueel; naarmate er minder controleerbare feiten in het verhaal worden gebruikt, worden die aangevuld met meer fictieve elementen. Een andere kenmerkend verschil is het oogmerk van de schrijver. Egodocumenten zijn (veelal) niet primair geschreven om als 'verhaal' te dienen, terwijl dat over het algemeen wel het doel van factionschrijver is.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een vaag grijs gebied. Ik vraag me nu af, in welk genre deel je dan persoonlijke ervaringen in een algemene grote historische gebeurtenis in? Zoals bijvoorbeeld het dagboek van Anne Frank. Is dat een egodocument? Eigenlijk voldoet het ook aan de beschrijving van faction. Feiten, een historische gebeurtenis, vermengd met persoonlijke ervaringen. Hierboven wordt door Wikipedia het titanic verhaal ook geclassificeerd als faction.
Er is een verschil tussen het verhaal van Anne Frank en de Titanic. Anne Frank was een dagboek wat is gevonden na de Tweede WO. Het is meer een autobiografisch verhaal tegen de achtergrond van een grote historische gebeurtenis. De Titanic, in zijn tijd het grootste en modernste schip, is echt gezonken door een ijsberg. Dat een groot deel van de mensen, voornamelijke derde klas, het niet overleefde is ook bekend. Het liefdesverhaal, Leonardo DiCaprio en Kate Winslet, is verzonnen door James Cameron voor de film.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een vaag grijs gebied. Ik vraag me nu af, in welk genre deel je dan persoonlijke ervaringen in een algemene grote historische gebeurtenis in? Zoals bijvoorbeeld het dagboek van Anne Frank. Is dat een egodocument? Eigenlijk voldoet het ook aan de beschrijving van faction. Feiten, een historische gebeurtenis, vermengd met persoonlijke ervaringen. Hierboven wordt door Wikipedia het titanic verhaal ook geclassificeerd als faction.
Er is een verschil tussen het verhaal van Anne Frank en de Titanic. Anne Frank was een dagboek wat is gevonden na de Tweede WO. Het is meer een autobiografisch verhaal tegen de achtergrond van een grote historische gebeurtenis. De Titanic, in zijn tijd het grootste en modernste schip, is echt gezonken door een ijsberg. Dat een groot deel van de mensen, voornamelijke derde klas, het niet overleefde is ook bekend. Het liefdesverhaal, Leonardo DiCaprio en Kate Winslet, is verzonnen door James Cameron voor de film.
Dat er een verschil is, dat lijkt me duidelijk. Ik weet niet of het dagboek van Anne Frank wel een autobiografisch verhaal is, het is door haar niet met die bedoeling geschreven. Zij hield een dagboek bij. Het werd zo waardevol door de historische gebeurtenis, de tweede wereldoorlog.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk onderwerp. Ik denk inderdaad dat ik faction geschreven heb :-)
Een factionista zonder het te weten : - )

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb iets geschreven dat ze vaak Onzin noemen. Misschien dat men mij ooit daar om zullen roemen. Tot die dag schrijf ik Glimlach Pulp. Vaak schrijfsels van een mensch met een gebroken hart. Zou dit Fact-Fiction zijn? Miss Y