Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Korte fantasyverhalen schrijven

Lieve mensen, ik heb een probleem dat me al een tijd dwarszit. Het lukt mij niet om een kort fantasyverhaal te schrijven. De crux zit 'm erin dat fantasy in mijn hoofd altijd groot en uitgebreid wordt, het gaat als vanzelf. Hoe kun je dan in pakweg 2500 woorden een verhaal schrijven waarin de fantastische elementen een rol spelen? Ik kan op zich wel een kort verhaal verzinnen, maar deze gaan dan over persoonlijke dingen of korte gebeurtenissen. Dit omdat dat soort dingen de enige zijn die ik afdoende zou kunnen uitwerken in zo weinig woorden. Fantasy-elementen voegen daar dan geen waarde aan toe: mijn korte verhaal-ideën zijn vaak al 'af' zonder enige vorm van bovennatuurlijke rompslomp. Mijn vraag dus: Op welke manier is een kort verhaal te schrijven waarin fantasy een nuttige rol speelt? Zijn er hier mensen die dit doen? Mensen die de sleutel in handen hebben?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die sleutel heeft niemand in handen. Zo werkt het niet. Je zult die zelf moeten vinden. Je probleem is helder. Waarschijnlijk heb je al heel wat fantasy gelezen en dan kom je al gauw bij van die dikke pillen uit, zoals de series van Martin, Hobb, Williams, Goodkind, Feist. Jordan etc. De beste manier om in je hoofd wat kortere en overzichtelijker ideeën tot leven te wekken ljkt mij om eerst eens wat korte verhalen van anderen te lezen. Stephen King heeft veel korte verhalen geschreven, Neil Gaiman ook. Van de de wat oudere schrijvers die ook verhalenbundels uitbrachten, schiet me in eerste instantie de naam van Urula LeGuin te binnen. De Fantasy Strijd Brugge is op dit moment de enige Nederlandstalige wedstrijd voor korte fantasyverhalen, met een woordmaximum van 1500 woorden. Je hebt ook de Paul Harland Prijs en Fantastels. Bij die wedstrijden mag je ook langere verhalen, tot 10 à 12.000 woorden insturen. Om voorbeelden te lezen van korte Nederlandstalige fantasyverhalen, zou je het beste de laatste wedstrijdbundel van de Fantasy Strijd Brugge aan kunnen schaffen. Daar tref je helemaal op het eind ook mijn laatste (korte) fantasyverhaal aan. :) PS: Plus die van nog een stuk of zes Sollers, want er zijn hier meer fantasyliefhebbers. Wil je zien wie dat zoal zijn, klik dan de link naar de SOL-draad van die wedstrijd aan: http://schrijvenonline.org/forum/111503?page=20

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar moet je dan ook een kort verhaal schrijven? Soms ligt het je beter om een kort verhaal te schrijven en een andere keer past een lang verhaal beter bij je. Zeker als je anders teveel weg moet laten. Wil je toch een kort fantasy verhaal schrijven, introduceer dan in het begin al het fantasyelement. Bij een langer verhaal kun je daar eerst een aanloop voornemen, bij een kort verhaal is dat lastig.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, dit probleem ken ik. Ik ken het heel goed. Ik krijg ook niet snel een kort fantasyverhaal voor elkaar, maar dat komt meestal door mijn enthousiastme om allerlei fantastische elementen erin te proppen of verhaallijnen te episch te maken. De kunst is om dat juist niet te doen, lijkt me. Je kiest één setting en een aantal elementen, niet teveel, en daar wijk je niet van af. Die verwerkt je in het verhaal. Natuurlijk gebruik je minder personages en minder plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Beperk je bij één tot drie gebeurtenissen (dat ligt eraan hoe belangrijk/lang ze zijn) bij echt korte verhalen van rond de 1.000 woorden. Dat kunnen er iets meer zijn bij 2.500 woorden. Je wilt dus graag veel vertellen, en dat kan, maar vertel dan veel over één onderwerp met een paar fantastische elementen. Een verhaal wordt niet geweldig door de hoeveelheid elementen, maar door de kwaliteit ervan, de originaliteit. Hetzelfde geldt voor de plaats en personages. Ik denk dat Calenzia ook gelijk heeft. De aanloop/inleiding moet niet te lang zijn, je hebt nou eenmaal weinig woorden. Richt je op het middenstuk en de gebeurtenis(sen) daarin, haal geen extra elementen erbij, en sluit af met een onverwacht slot of een plotselinge wending of een open einde of iets anders, dat is aan jou. Maar ook korte fantasyverhalen hebben een inleiding, middenstuk en slot. Neem ik aan. Je kunt ook een soort "snapshot" beschrijven, alsof je korte verhaal deel uitmaakt van een langer verhaal, maar de kans bestaat dat dit niet zo begrijpelijk is voor de lezer en dat er alsnog teveel elementen in zitten. En ook hier moet het verhaal een begin en eind hebben, een los fragment is geen verhaal.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je korte fantasy-verhalen van anderen lezen. Er zijn nog wel meer bundels dan die Hay bedoelt. Kijk ook eens in de bibliotheek. Ga eens kijken op de sites van de Nederlandse genreschrijvers, veel bieden een of meer korte verhalen gratis aan. Van veel tijdschriften zijn nog oude exemplaren te bestellen.