OudFriese Wettekst (14e eeuw)
Wie zegt dat wetteksten droog en saai zijn?
Ik wilde jullie in ieder geval deze wettekst niet onthouden. Het betreft het Oud-Friese landrecht (Londriucht) waarin drie uitzonderingen [noodzaken] bepaald worden waarin een moeder het erfdeel van haar vaderloze kind mag aanspreken.
De derde noodzaak is: Als het kind spiernaakt is of zonder huis, en de donkere, nevelige en snoeikoude winter en de lange duistere nacht bedekken het erf; als iedereen naar eigen huis en haard gaat en in zijn warme hoekje [kruipt], en zelfs het wildste dier bescherming zoekt in de bergen en in de holle boom opdat het zijn leven mag behouden; als dan huilt en schreidt het minderjarig kind, en het beweent zijn naakte leden en zijn dakloosheid en zijn vader, die hem zou moeten beschermen tegen honger en de nevelkoude winter, en dat hij ligt opgesloten zo diep en zo donker met vier spijkers onder de eik en bedenkt onder aarde – dan mag de moeder haar kinds erfenis belenen en verkopen, omdat het haar taak en plicht is dat het kind, zolang het minderjarig is, niet omkomt van vorst of honger of in gevangenschap.
Uit: Het Fivelingoer en Oldampster Landregt
Wauw, wat een zin Ik vind
Mooi he, Waus. Hier is de
Waaruit ik leer dat: Je
Prachtig voorbeeld van je