Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe schrijf je een goed sciencefiction verhaal.

Om te beginnen ben je een dromer en heb je de wilskracht om een prestatie te leveren. Een dik boek schrijven doe je immers niet zo maar even. Stel, je hebt een prachtig idee. Je neemt een blok papier en zet je gedachten neer. 'Zo, nu schrijven maar', denk je zo. Niets is minder waar. Je mag dan wel een prachtig verhaal/idee hebben, best denk je ook na over een boodschap dat je fantasieverhaal bij de lezer nalaat. De beste boeken, films, moet je even op letten, brengen altijd een boodschap na. De films van Disney bijvoorbeeld maar... Als je dan die boodschap kunt verwrken in je verhaal, sta je al ergens. Een ander punt zijn of is sterke personage/s. Een figuur met karakter, een humorist, iemand die het telkens beter weet is zeker aan te raden. Wat mij opvalt is dat vele auteurs een personage crieren waarvan de karaktertrekken, een smaensmelting is van mensen uit zijn/haar omgeving. Meestal zijn dat de mensen die uitspringen uit de omgeving van de auteur. Zo. Een volgende stap is nadenken over hoe ik mijn verhaal schrijf. Schrijf ik het in de toekomst, verledentijd, hededaagsetijd. Het gemakkelijkste om schrijven is de verleden tijd. Al vind ik het persoonlijk leuker te schrijven over een story in de toekomst. Het fantaseren, gekopelt aan hedendaagse wetenschap is een poosje erg in trek geweest. Voeg daaraan een tikkeltje humor in een boek voor kinderen van 12 tot 16 en je hebt een bestaand concept. Nog goed om aan te denken is op voorhand weten of je gewoon schrijven gaat, en ondertussen fantaseert, of schrijven met uitkomsten in het begin die ontplooien naar het einde toe. Omgekeerd gaat echter ook. Als je over deze stappen gaat nadenken, en je hebt de wilskracht om gedurende een lange periode voor je computer te zitten, dan kom je al heel ver. Let echter wel dat alles in je fantasieverhaal klopt. Als je bvb op pagina tien van je boek spreekt over Axel die 20jaar is, dan kan hij op pagina 14 geen 25 jaar zijn. Of je moet ervoor zorgen dat door het één of ander fictiegedoe, de leeftijd te accepteren valt. Ook kan een blauwe smurf plots geen rode smurf zijn. Als er mensen zijn die graag wat inspiratie opdoen dan kunnen die mij persoonlijk contacteren via mijn website *link verwijderd*. Wat ook leuk en tegenwoordig in trek is, is een goede website. Een website die kwa context bij je boek aansluit, een eigen boektrailer die daarbij past, contactgegevens en informatie over de autereur. En eens je verhaal helemaal klaar is, en je hebt de helse verbeteringsklus achter de rug, laat het dan even lezen door je familie, vrienden en dichte kring. Er komen altijd foutjes aan het licht, je hoort meteen de reacties over je concept, en kan zelf dan oordelen of je klaar bent een uitgeverij te contacteren. Uiteraard kan je je verhaal ook helemaal zelf uitgeven. Aan de auteur om na te denken welke risicos hij of zij nemen wil. Bourgois Benny.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook een goed idee is het gebruik van alinea's.
Goed idee Arthur! Als je daar dan toch mee bezig bent Benny, controleer dan ook even meteen je spelling en grammatica voordat je hier iets op SOL plaatst!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat we nu het forum kunnen sluiten, want hier hebben we in één bericht het antwoord op al onze schrijfgerelateerde vragen. :confused:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zou natuurlijk tegen alle reageerders hierboven kunnen zeggen dat ze niet zo cynisch moeten doen, maar eigenlijk verdien je dat wel een beetje als je in je eerste bericht zo'n hautain stuk plaatst. Je hebt de wijsheid in pacht, blijkbaar. Proeflezen door vrienden en familie? De meeste schrijvers merken al snel dat dit niet werkt. Ze zijn geen geoefend proeflezers en ze zijn vaak niet kritisch genoeg. En die tip over consequente leeftijden: briljant. Dat is echt een eye-opener! Je bent vast een erg enthousiast schrijver Benny, maar misschien moet je je medeschrijvers op dit forum niet zo onderschatten. Je praat nu niet meer tegen vrienden en familie, maar tegen medeschrijvers. En die kennen het klappen van de zweep al. p.s. en de link uit je startbericht verwijderd.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
eh...beste Benny, een hele tijd geleden heb ik eens een boekje van mijn uitgever gekregen met de vraag of ik het wilde lezen en recenseren, dit was jouw boek Redding uit het heelal, maar hij waarschuwde me al dat het was uitgegeven in eigen beheer, bij Boekscout. De reden dat hij mij vroeg, was dat ik een keer eerder een boekje heb gerecenseerd dat op dezelfde manier was uitgegeven en dat dit hij tevreden was met mijn recensie. Dus begon ik met lezen, maar ik kwam er niet doorheen, het spijt me werkelijk. Met als gevolg dat ik geen recensie heb geschreven. Ik post hier dus ook niet om kritiek te leveren, alleen om je goede raad te geven. Laat je adviseren, Benny, denk niet dat je het allemaal weet want het is wat Dries ook al zegt, dit is een schrijversforum en je nogal onhandige stukje om jezelf en je boek te promoten, wordt op zijn best als goedbedoeld beschouwd. Blijkbaar wil je bereiken dat iedere SFliefhebber je boekje gaat lezen. Twee eigenschappen die daarvoor essentieel zijn, die bezit je: doorzettingsvermogen en enthousiasme. Vervolgens moet je echter wel zorgen dat je een goed product neerzet, dus een lekker te lezen SFverhaal aflevert, en daar hoort nu eenmaal een goede redactie bij. Als je eenmaal zover bent, zou ik me zeker laten laten adviseren hoe je die promotie het best afwerkt en daarvoor de nodige research doen. Ik heb er een hekel aan iemand te verplichten tot iets, maar bij jou voel ik me zelfs verplicht om je aan te raden dat je over je boek en je promotie beter na moet denken, enkele goede zetten doen in plaats van miljoenen zetten in de hoop dat er een goed terechtkomt. Natuurlijk heb ook ik de wijsheid niet in pacht en misschien zou je dit ook kunnen zien als een onbeholpen goedmakertje omdat ik niet heb doorgezet om je boekje uit te lezen, en dat komt niet vaak voor. :o

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er komt wel heel wat meer kijken bij een science-fiction verhaal dan wat je hier vertelt hoor :o
Allereerst al het bepalen van de term 'science fiction', bijvoorbeeld. Er worden namelijk ontelbare verhalen ingedeeld in dit genre, terwijl ze feitelijk meer thuishoren in de categorie 'fantasy' of 'avontuur'. Voorbeeld: Star Trek is science fiction, Star Wars is een avontuur...