Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is jouw beste verhaal?

Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt, waarvan je zou willen dat je het zelf geschreven hebt? Hoewel 'Jurassic Park' en 'Sphere' van Michael Crighton en 'Contact' van Carl Sagan hoog op mijn korte lijst van favoriete romans staan, zie ik 'The Ice Limit' van Preston and Child toch wel als beste in mijn favoriete genre, het genre van 'bijna science fiction'. Als ik toch eens zo'n roman kon schrijven... En: welk verhaal zou je zelf ooit willen schrijven als je er de capaciteiten voor hebt ontwikkeld? Ik wil ooit nog eens een verhaal schrijven waarin het bijbelverhaal vanuit een niet religieuze, misschien zelfs buitenaardse invalshoek wordt belicht, maar dan wel op zo'n manier dat het simpelweg zal worden afgedaan als flauwekul, maar serieus genoeg genomen om een opschudding te veroorzaken waar Dan Brown nog een puntje aan kan zuigen...

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt, waarvan je zou willen dat je het zelf geschreven hebt? de Medikemia cyclus van Raymond E. Feist, Dit is een hele reeks boeken dus om mijn antwoord iets specifiker te maken, de krondor serie, een deel van de Mekidemia cyclus Het is echt door en door fantasy maar zijn personage's zijn erg prachtig. Die maken het verhaal echt levend. In de Krondor serie komen mijn favoriete personages ook nog het meest voor, feest! En: welk verhaal zou je zelf ooit willen schrijven als je er de capaciteiten voor hebt ontwikkeld? Een verhaal waarmee je een hele nieuwe wereld mee schept. Zoals Tolkien met Midden-Aarde heeft gedaan en Feist met Medikemia. Die wereld een eigen geschiedenis geeft. Dat vindt ik echt heel moeilijk. Misschien lukt het me nog een keer (over een paar honderd jaar of zo ;) )

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de eerste vraag; Absoluut de hongerspelen trilogie! Ongeveer het enige boek waar ik ben beginnen wenen omdat het uit was. :o Ik zou gewoon willen dat ik het hele verhaal weer vergat en het met dezelfde spanning opnieuw kon lezen. Maar helaas, daarvoor moet ik eerst een zware hersenschudding krijgen :p Een boek dat ik nog zou willen schrijven? Euh... Geen flauw idee. Gewoon een heel dramatisch boek met een vleugje fantasie in ofzoiets.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerste vraag: Ja, dat verandert erg. Er zijn zoveel mooie boeken. Laatst weggeblazen door 'City of Glass' van Paul Auster en nu ga ik jubelend door de Hunger Games trilogie. Ik hou over het algemeen wel van postmodernisme (zoals de onbetrouwbare verteller in 'City of Glass'), surrealisme, tragedies, fantasy... Iets vernieuwends vind ik eigenlijk altijd wel leuk. Tweede vraag: Het is nog altijd een beetje een droom om fantasy te combineren met filosofie dan wel postmodernisme. Met het laatste ben ik al bezig, maar het lijkt me echt te gek om een fantasywereld te hebben waar er vragen bestaan als 'wat is werkelijkheid?' en 'hebben we wel een vrije wil?' De vraag is natuurlijk hoe je dat het beste in een roman kunt verwerken. Daar ben ik nog niet over uit.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerste vraag: Ja, dat verandert erg. Er zijn zoveel mooie boeken. Laatst weggeblazen door 'City of Glass' van Paul Auster en nu ga ik jubelend door de Hunger Games trilogie. Ik hou over het algemeen wel van postmodernisme (zoals de onbetrouwbare verteller in 'City of Glass'), surrealisme, tragedies, fantasy... Iets vernieuwends vind ik eigenlijk altijd wel leuk. Tweede vraag: Het is nog altijd een beetje een droom om fantasy te combineren met filosofie dan wel postmodernisme. Met het laatste ben ik al bezig, maar het lijkt me echt te gek om een fantasywereld te hebben waar er vragen bestaan als 'wat is werkelijkheid?' en 'hebben we wel een vrije wil?' De vraag is natuurlijk hoe je dat het beste in een roman kunt verwerken. Daar ben ik nog niet over uit.
Als antwoord op je tweede vraag: kijk naar 'The Matrix' en je hebt een antwoord...

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als antwoord op je tweede vraag: kijk naar 'The Matrix' en je hebt een antwoord...
Bedankt voor de suggestie. 'The Matrix' ken ik niet, maar als ik even snel kijk, is het een sciencefiction film... Misschien hebben we hem thuis; dan zal ik eens even kijken. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen film en boek (of is 'The Matrix' nog gebaseerd op een boek? Ik kon het niet zo snel vinden).

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als antwoord op je tweede vraag: kijk naar 'The Matrix' en je hebt een antwoord...
Bedankt voor de suggestie. 'The Matrix' ken ik niet, maar als ik even snel kijk, is het een sciencefiction film... Misschien hebben we hem thuis; dan zal ik eens even kijken. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen film en boek (of is 'The Matrix' nog gebaseerd op een boek? Ik kon het niet zo snel vinden).
Oké, er is welsiwaar een verschil tussen een film en een boek, maar ze zijn uiteindelijk beiden gebaseerd op een verhaal. Als het verhaal van 'The Matrix' niet op een roman is gebaseerd, zal er inmiddels best een boek van bestaan, maar dan is het een 'teruggeschreven' scenario.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook bezig in die boeken van city of glass, maar wel in het Nederlands. En zijn die boeken niet van Cassandra Clare?
Ik heb even gekeken; er zijn meerdere boeken die zo heten. Er is een van Cassandra Clare, maar het boek dat ik heb gelezen is van Paul Auster en komt uit 1985.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal dat ik zelf zou willen geschreven hebben? Er zijn er heel veel. 'Dune' van Frank Herbert, 'Carrion Comfort' van Dan Simmons, 'The Shining' van Stephen King, ongeveer alles van Jack Vance,... Wat ik wil schrijven eenmaal ik het beter kan? Een goed science fiction boek.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal dat ik zelf zou willen geschreven hebben? Er zijn er heel veel. 'Dune' van Frank Herbert, 'Carrion Comfort' van Dan Simmons, 'The Shining' van Stephen King, ongeveer alles van Jack Vance,... Wat ik wil schrijven eenmaal ik het beter kan? Een goed science fiction boek.
Dat heb ik al gedaan, maar ik heb slechts één uitgever gevonden die bijna geïnteresseerd was. Ik moest daarvoor echter dingen aanpassen die ik - destijds - niet relevant vond voor het verhaal. Maar misschien zie ik dat over een paar jaar anders, als ik besluit het verhaal nog eens te beoordelen met wat ik inmiddels heb bijgeleerd...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen beste verhaal. Ik vind alle verhalen waar ik van kan genieten top, want dan heeft de auteur het goed gedaan :) Er zijn ook geen boeken die ik zelf geschreven zou willen hebben, want ik heb mijn eigen stijl en wil mijn eigen verhalen bedenken en schrijven :) Welk verhaal ik ooit zelf zou willen schrijven als ik er de capaciteiten voor heb ontwikkeld? Een goede, originele Epic of High Fantasy verhaal of een keiharde science-fiction verhaal. Lijkt me leuk om beide eens te mixen. Vooral het creëren van een geheel eigen wereld vind ik nog aardig lastig.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt, waarvan je zou willen dat je het zelf geschreven hebt? Niet het verhaal zelf, maar het oog voor detail en de poëtische schrijfstijl die Alison Croggon laat zien in haar Pellinor boeken. Om een voor mij onbegrijpelijke reden zijn deze boeken overigens (nog) niet in het Nederlands vertaald. (Daar kwam ik achter toen ik ze bij mijn moeder aanbeveelde.) Verder zou ik graag de vocabulaire van Nabokov hebben zoals tentoongesteld in Lolita, de page-turner capaciteiten van Maria V. Snyder zoals in Poison Study (Studie van Gif), een beetje van de schrijfstijl van H.P. Lovecraft en Philip Pullman, de schijnbare eenvoud waarmee Harper Lee To Kill a Mockingbird schreef, en de humor van Terry Pratchett... Ik kan nog wel even doorgaan met mijn lijstje. Mijn punt is dat ik niet één bepaald verhaal gelezen heb waarvan ik zou willen dat ik het zelf geschreven had, want het is niet mijn verhaal. Ik denk dat de enige manier om als schrijver echt origineel te zijn is om dichtbij jezelf te blijven en je eigen verhalen te vertellen. En: welk verhaal zou je zelf ooit willen schrijven als je er de capaciteiten voor hebt ontwikkeld? Literaire fantasy. Dat is een droom :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een schrijversforum vind ik de vraagstelling 'Wat is jouw beste verhaal?' nogal vaag. Ik vatte het althans op als 'Wat is het beste verhaal dat je tot op de dag van vandaag geschreven hebt?' Als ik de posts vervolgens ga lezen, blijkt het echter te gaan om de vraag 'Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt?' Misschien is het goed om voordat je iets post even wat langer bij je formulering stil te staan. Overigens is het antwoord op beide vragen ongeveer even lastig te geven. Om me toch maar bij de laatste te houden, het eerst komt een verhaal van Neil Gaiman bij me op, maar de titel ben ik al lang weer kwijt. Goede verhalen blijven me wel bij, maar ik heb me eerlijk gezegd nog nooit afgevraagd welk ik het beste vond. Dat zal ik ook niet gauw gaan doen. Zo kun je een verhaal dat je net gelezen hebt niet meer reëel vergelijken met een verhaal dat je twintig jaar geleden las. Je herinnering is altijd selectief en dat speelt je onherroepelijk parten bij je beoordeling.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt, waarvan je zou willen dat je het zelf geschreven hebt? Dat is een column uit het boek 'Turkse Troel' geschreven door Nilgün Yerli. Het gaat over hoe zij, als iemand die afkomstig is uit een andere cultuur dan de Nederlandse, Sinterklaas ervaart. Zij schrijft niet alleen met humor, maar ook met een diepgaande liefde voor de Nederlandse taal. Zo schrijft ze dat de Dikke Van Dale haar beste vriend is. En 'Turkse Troel' is nog informatief ook, je leert namelijk op een andere manier kijken naar zaken die heel gewoon lijken. En: welk verhaal zou je zelf ooit willen schrijven als je er de capaciteiten voor hebt ontwikkeld? Een sprookje die een helende werking heeft op de lezers ervan. Of een sprookje zoals 'De Kleine Johannes' door Frederik van Eeden geschreven. Een boek die de tand des tijds heeft overleefd, die je mag lezen voor je literatuurlijst. Ook was ik door het boek 'Momo' van Hafid Bouazza nogal onder de indruk van de stijl van deze schrijver, verfijnd taalgebruik en een diepgewortelde liefde voor taal is hierin terug te vinden. Het is een ontwikkelingsroman, evenals 'De Kleine Johannes.'

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een schrijversforum vind ik de vraagstelling 'Wat is jouw beste verhaal?' nogal vaag. Ik vatte het althans op als 'Wat is het beste verhaal dat je tot op de dag van vandaag geschreven hebt?' Als ik de posts vervolgens ga lezen, blijkt het echter te gaan om de vraag 'Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt?' Misschien is het goed om voordat je iets post even wat langer bij je formulering stil te staan.
Beste Hay, De titel is bewust gekozen, omdat ik wilde peilen wat je a) het beste verhaal vind dat je (tot nu toe) gelezen hebt, en b) het beste verhaal dat je zelf ooit zou willen schrijven? Vandaar dat ik de vraag in tweeën heb gedeeld. Maar misschien had ik 'beste' tussen haakjes moeten zetten voor een betere formulering...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het beste verhaal dat je ooit gelezen hebt, waarvan je zou willen dat je het zelf geschreven hebt? Slaughterhouse 5: Kurt Vonnegut Under the Vulcano: Malcolm Lowry Sexing the cherries: Jeanette Winterson Accordian crimes: Annie Proulx En nog vele, vele anderen... En: welk verhaal zou je zelf ooit willen schrijven als je er de capaciteiten voor hebt ontwikkeld? Een serie korte verhalen, met een onderlinge samenhang.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste ongetwijfeld in de ban van de ring van J.R.R.Tolkien. Gewoon geweldig. Alles. Alles is perfect in mijn ogen. En ik zou zelf graag een mooie serie met aangepaste geschiedenis willen schrijven. Maar, eerst dit maar eens afmaken.