Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heldenreis

Ik wil graag het volgende vragen: Wie maakt er wel eens gebruik van de etappes van Heldenreis? Ik las er laatst iets over en het ziet er wel interessant uit. Het gaat om de volgende opbouw: de etappes van de Heldenreis eerste bedrijf (¼) 1. de Gewone Wereld -> laat de Held zien in zijn gewone, dagelijkse bestaan, liefst zoveel mogelijk contrasterend met de wereld die hij hierna zal betreden. 2. de Oproep tot het Avontuur -> er gebeurt iets dat de Held tot verandering dwingt, van binnenuit of van buitenaf. Hij kan zo niet langer doorgaan. 3. de Oproep Weigeren -> angst voor verandering is diep geworteld. Laat zien hoe gevaarlijk het voor de Held is. 4. de Ontmoeting met de Mentor -> denk Obi Wan Kenobi, iemand die de Held zal bijstaan met wijze raad, of magische voorwerpen. 5. over de Eerste Drempel -> de Held verslaat de Drempelwachters: innerlijke en uiterlijke krachten die hem willen tegenhouden. Het begin van het avontuur! tweede bedrijf (½) 6. Beproevingen, Bondgenoten, Vijanden -> de Held leert de regels van de nieuwe wereld kennen. Vaak een scène in een kroeg. 7. op weg naar de Binnenste Grot -> voorbereiding op de grote actie in het middendeel. 8. de Vuurproef -> de grote strijd tegen de vijand. 9. de Beloning (het Grijpen van het Zwaard) -> de overwinning vieren bij het kampvuur. derde bedrijf (¼) 10. de Terugweg -> nu moet de Held de speciale wereld gaan verlaten. 11. Dood en Wederopstanding -> de laatste strijd, om te tonen dat hij ook werkelijk is veranderd door de avonturen. 12. de Terugkeer met het Elixer -> de Held brengt datgene wat hij geleerd heeft, mee terug naar de oude wereld.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze opzet is in eindeloos veel variaties terug te vinden in het Fantasy genre. Tolkien volgt het bijvoorbeeld bijna tot op de letter.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kom er achter dat ik onbewust veel dingen al zo in mijn fantasyverhaal heb gebruikt. Wie weet heb ik het onbewust van Tolkien overgenomen ;). Maar ik kan me er dus wel in vinden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kende deze 'heldenreis' opzet niet, maar herken er veel in. Waar komt het vandaan/uit?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was gisteren aan het Googlen naar software voor schrijvers en kwam dit toen tegen. Je hebt ook www.heldenreis.nl maar verder lees ik alleen dat dit veel gebruikt wordt in zijn geheel of wat zaken er uit als handvat.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er ook nog niet eerder van gehoord, maar er schieten mij genoeg bekedne passages te binnen die dit wel zo volgen :) bedankt voor het posten in ieder geval. Dit is voor mij best handig om een verhaaltje op te kunnen zetten :D

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees hier dat Tolkien het letterlijk heeft overgenomen. Komt dit niet omdat de beste kerel dit gewoon bedacht heeft? Uiteraard heeft 'ie hier als basis de Griekste heldenepossen genomen?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, klopt namelijk helemaal. Ook dat van die kroeg. Denk aan Lord of the Rings, waar Frodo en co in de Steigerende Pony komen en in Star Wars IV, waar Luke ook in een of andere kroeg op Tatooine komt. En ook in Harry Potter, waar Hagrid en Harry voordat ze naar de Wegisweg gaan in een kroeg komen.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heldenreis.nl is mijn website. Ik heb het concept meegenomen uit Amerika, ik heb een workshop gevolgd bij Christopher Vogler, schrijver van het boek The Writer's Journey. Ik geef er cursussen en workshops over, en alle deelnemers staan versteld ovr de mogelijkheden. Vogler baseert zich op de mythologiestudies van Joseph Campbell, die heeft uitgevonden dat mythes wereldwijd ook aan dit schema voldoen. Ik ben te boeken voor een workshop, en werk ook als schrijfcoach. Lees ook een interview met mij op schrijven online plus. http://www.schrijvenonline.org/schrijfschool/schr…

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hella, we zijn op dit forum behoorlijk streng op spam. Natuurlijk mag je in een discussie over iets wat jij gebruikt reageren en noemen wat je daarmee doet, maar melden dat je te boeken bent voor een workshop is nou net niet de bedoeling. Iedereen heeft hier wel een dienst of boek te verkopen. Als we elkaar dat allemaal gaan aanraden wordt er weinig meer over schrijven gepraat.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry hoor, ik kreeg de indruk dat er belangstelling was voor het onderwerp, en ik ben een bevlogen docent. Bovendien is het schema waarmee dit onderwerp geopend is, rechtstreex overgenomen van mijn website.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Dries niet zo streng! Als ik eerlijk ben Heldenreis is wel iets heel bijzonders, waar niet veel schrijvers weet van hebben. Als ze zich er in verdiepen hebben ze er veel baat bij.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zeg toch niet dat je er niet over mag praten? Tuurlijk mag dat. Graag zelfs en ook logisch als het over jou gaat. Alles prima. Alleen het 'ik ben te boeken voor een workshop' is mij net te commercieel ingesprongen op de discussie, dat is alles.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Dries niet zo streng! Als ik eerlijk ben Heldenreis is wel iets heel bijzonders, waar niet veel schrijvers weet van hebben. Als ze zich er in verdiepen hebben ze er veel baat bij.
Dries heeft volkomen gelijk. Heeft met streng zijn niets te maken. Bovendien lijkt mij (líjkt mij) dat een methode bestuderen nog niet direct een meesterwerk oplevert. Nog eens bovendien bestaan alle activiteiten, dus ook schrijven, uit enkele voorwaarden, noem ze wetten, waarvan Heldenreis op zichzelf niets toevoegt. Daarom komen die voorwaarden, regels, wetten voor in het genre.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard kende ik het uit de literatuurgeschiedenis van mijn opleiding. Ook in de graalverhalen, het heldenepos en volksverhalen herken je het schema, ook al is er niet altijd duidelijk sprake van een 'andere' wereld. Werkt Disney er ook niet mee? Ik gebruik het schema op dit moment voor de opzet van een jeugdboek.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vogler baseert zich op de mythologiestudies van Joseph Campbell, die heeft uitgevonden dat mythes wereldwijd ook aan dit schema voldoen.
Daaruit blijkt dat er een grondpatroon bestaat, dat in essentie te herleiden is tot het eenvoudige: these ---> antithese ---> synthese. Middelbareschoolkennis die we niet groter of belangwekkender moeten maken dan hij is.
Ik ben te boeken voor een workshop, en werk ook als schrijfcoach. Lees ook een interview met mij op schrijven online plus.
Dit is dus pure reclame en heeft met bevlogenheid niets van doen, noch met het onderwerp. Er zijn hier op SOL veel meer schrijfcoaches die te boeken zijn voor welke workshop ook, maar als we dat allemaal gaan roepen, gaan we zonder twijfel betalen voor de diensten van SOL. Snap je?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MJ. Ik hoop dat je met je tweede reactie niet op mijn berichtje reageerde, het jouwe stond er nog niet toen ik regaeerde. Voor alle duidelijkheid ik reageer op de allereerste vraag, of ik het schema ken en wel eens gebruik. Uit mijn schooltijd ken ik het dus. Ik denk dat de kern van het schema het skelet is van elk goed verhaal. Voor een genre is de opzet heel handig als skelet te gebruiken. Uiteindelijk komt elk schema op het basisprincipe neer dat Mj ook aangeeft en we toch allemaal kennen, denk ik.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik reageerde via de quotes toch op willemjansen en Hella, marja. Het lijkt me dat wij over dit onderwerp (Heldenreis) wel ongeveer hetzelfde denken. Maar ik krijg altijd bedenkingen als mensen iets eenvoudigs tot ingewikkelde materie maken om deze vervolgens anderen, die dat niet doorzien, aan te smeren. Vandaar.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk al die reacties. Ik denk ook dat het een goede methodiek is voor een bepaald genre, zowel voor de heldenverhalen als de jongensboeken. Vorige week heb ik een film zitten kijken met mijn neefjes en ook daarin zat de heldenreis verwerkt. De film over helden en een magische staf die teruggebracht moest worden in China, terug in de tijd, heette 'the forbidden kingdom'. Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik bepaalde facetten van Heldenreis herkende, zoals de kroeg. Ook voor beginnende schrijvers lijkt het me een goede methodiek, daarom denk ik dat ik het misschien ook eens ga proberen.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste medeschrijvers, Wat ik uit jullie reacties proef is een behoorlijke dosis vooringenomenheid. Niemand op het forum had ooit van de Heldenreis gehoord. Vervolgens vertel ik – heel globaal – wat het inhoudt, en dat ik momenteel de enige in Nederland ben die hier zo goed in thuis is, wegens les van de meester zelf. En opeens weet iedereen al lang wat het inhoudt, gewoon wat ze al op school geleerd hadden, bla bla bla, en probeer ik mensen iets "aan te smeren". Merkwaardige reactie op een concept dat iedereen in staat stelt een boek te schrijven – boeiende personages ontwikkelen, plot op de rails houden èn afmaken. Hoeveel complete manuscripten hebben jullie al af? Het lijkt wel of ook hier weer de Grote Mythe van het schrijverschap in stand moet worden gehouden. Je kunt het niet leren. Het is ongelooflijk moeilijk. Ieder moet voor zich het wiel uitvinden om geniaal te mogen heten. Eeuwenoude, beproefde scenario's worden met licht dédain – het kenmerk van de Ware Schrijver – van de hand gewezen. Als Disney er mee werkt zal het wel nix wezen. Misschien kan ik er voor Schrijven Magazine eens een artikel over schrijven. Of is dat ook weer te commercieel, Dries ;)?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat mijn topic ook een andere wending krijgt en al voor het grote deel niet meer over heldenreis zelf gaat. Ik weet niet hoe dit normaal gaat, maar kan dit niet buiten de topic beproken worden?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Florentino, ik vond het ook jammer dat er zo gereageerd werd, terwijl het bij jou om echte belangstelling gaat. Als je Engels goed genoeg is, raad ik je aan eens te googelen op "Hero's Journey". Dan vind je diverse websites die het concept uitgebreid uitleggen. Voorbeelden: http://www.members.optusnet.com.au/~mgoodin68/her… http://www.apocprod.com/Pages/Hero/Hero_Main_Page… http://traubman.igc.org/hero.htm Hier vind je de site van Christopher Vogler: http://www.thewritersjourney.com/ Het gaat niet alleen om de etappes van de reis, het gaat ook om archetypische personages, en er zijn ook verschillen tussen de mannelijke en de vrouwelijke heldenreis. Over de vrouwelijke heldenreis kun je lezen bij Clarissa Pinkola Estes, voor meer info zie http://www.cgjung-info.org/estes.html , en in The Sound of a Silver Horn van Kathleen Noble. http://www.amazon.com/Sound-Silver-Horn-Reclaimin… Nogmaals: het is een uitermate vruchtbaar concept waarin je allerlei verschillende verhaalsoorten kwijt kunt, van literair tot genre, van kinderboek tot stripverhaal, tot aan computergamescenario's toe.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Engels is geen probleem voor me, aangezien ik in de ICT zit en het dagelijks moet spreken. De door jouw genoemde sites ga ik dan ook eens rustig doornemen. Mijn dank hiervoor!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hella: dat niet iedereen hier meteen spuit dat hij de heldereis wel kent wil niet zeggen dat neimand hier er ooit over gehoord heeft. Bovendien lees ik hier nergens dat iemand het afwijst. Juist als Disney het gebruikt bewijst het zijn bestaansrecht als een uitstekend skelet. En als het al eeuwen over de hele wereld sprookjes en vertellingen door heeft kunnen geven is het een goede structuur, die je als schrijver zeker kunt gebruiken. Als je uit mijn paar woorden vooringenomenheid en afwijzing meent op te maken, heb je tussen de regels wel veel gelezen wat niet eens in mijn hoofd op zou komen. Florentino: Informeer je breed, lees veel, juist over het gereedschap van de schrijver en gebruik vooral de technieken en schema's die hun waarde bewezen hebben. En zoals je schreef: as je er meer over weet herken je structuren in alles. Ga er lekker mee aan de slag.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Hoeveel complete manuscripten hebben jullie al af? [ ... ]
O, velen van de mensen hier hebben hun manuscripten in boekvorm bij de allerbeste uitgevers van ons land zien verschijnen, Hella. En jij? Het allermooiste van het schrijversambacht is, dat het méér is dan een stramien tonen en dit door je cursisten te laten inkleuren en ze dan blij maken met het compliment dat ze een bijzonder werk hebben verricht, dat op gelijke hoogte staat met de grote mythologieën. Een schrijver heeft 'the pattern in the mind', zoals iedereen overigens, maar hij schrijft ermee. Anderen bouwen huizen met hun 'patterns', of maken schilderijen. Maar misschien heb je gelijk en moeten sommigen geholpen worden, de bekende wegen te bewandelen en andere sommigen verdienen daar hun pindakaas mee. Het is niet verkeerd of slecht. Maar zo bijzonder is het nu ook weer niet om daarvoor een uitzonderingspositie te claimen bij Schrijven Online of Schrijven Magazine. En nu maar terug naar het begintopic. Florentino heeft gelijk. Het is zijn topic. Ik wieber. Ik heb een afspraak. Met Sinterklaas.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dit de verkeerde kant op gaat. Mijn inziens probeert Hella totaal niet een 'uitzonderingspositie te claimen bij Schrijven Online of Schrijven Magazine'. Maar heeft zij enkel gereageerd op deze topic en want hints en tips gegeven. Ik zie haar ook niet vertellen dat de heldenreis dé enige en beste methodiek is die er bestaat. Iedereen valt volgens mij ten onrechte hard over haar heen en dat al bij haar eerste 6 postings op deze website. Als ik zo vrij mag zijn ;-) En de topic wordt nu waardeloos want bijna de helft gaat niet meer over de heldenreis. Misschien is het handiger dat als een moderator van dit forum reageert dat een posting geen reclame mag bevatten, dat hier niet in de topic op wordt gereageerd. Want je ziet wat er gebeurd..... Ik vind de genoemde methodiek zeer interessant en misschien zeer bruikbaar, zoals ik al eerder had aangegeven. Elk beetje informatie en elk stukje ervaring van anderen, welke methodiek er ook gevolgd wordt, vind ik interessant en kan ik als beginnend schrijver mooi gebruiken of van leren. Ik heb ook een afspraak, ook met Sinterklaas. Waarschijnlijk met een hulp-Sint, MJ

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hella, ik had er zelf nooit van gehoord en vind het dus wel degelijk interessante kost. Er zijn erg veel mensen die op dit forum lezen en een deel zal er dus wel van gehoord hebben en een deel niet. Heeft denk ik niks met zelfingenomenheid te maken. Laten we teruggaan naar het hoofdonderwerp zoals Florentino al zegt. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd of er bekende fantasy/sf/historische romans zijn die van deze traditie afwijken? Kun je een goed boek schrijven zonder je aan deze handreikingen te houden?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het Oneindige Verhaal/ the Nevereding Story werkt geloof ik niet volgens de heldenreis. Of in elk geval niet geheel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk wou ik dit bij het "iets te vieren" topic melden, maar aangezien ik dat niet zo passend vind, plaats ik het hier: Ik heb het overzicht van de "heldenreis" eindelijk uit kunnen printen. Het lukte niet als ik naar de site ging en wou afdrukken, dus heb ik met copiëren en plakken naar een word-document het toch voor elkaar gekregen! Ik ben best wel trots nu, want zo handig ben ik niet (met de pc). Dus als jullie de omschrijving van de Heldenreis willen afdrukken, dan weten jullie wat je moet doen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Namens mij bedankt voor je speurtocht FS, aangenomen dat je even hebt moeten zoeken om deze discussie te vinden... ik vind dit een interessant topic, kende het bestaan van 'heldenreis' nog niet en zal me er eens in verdiepen.