Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoofdstukken

Als je begint met schrijven en bent al een tijdje bezig. maak je dan al hoofdstukken met titels? Dat is meestal het lastige bij mij. Ik ben geen goede verdeler van tekst. Zijn daar tips voor? Ook voor de titel van ene hoofdstuk..? O, en hoelang moet een hoofdstuk zijn?

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn geen gouden regels voor hoofdstukken, maar wel een paar tips die je kan volgen. Ten eerste: je moet je hoofdstukken geen titels geven, je kan ze gewoon nummeren. Als je ze een naam wil geven, probeer dan niet teveel te verklappen, maak de lezers nieuwsgierig. Maar ikzelf noem ze gewoon: 1,2,3... Ik zou ook proberen de meeste hoofdstukken ongeveer even lang te maken. Sommige verhalen zullen hoofdstukken hebben van 50 bladzijden, terwijl kortverhalen hoofdstukken kunnen hebben van minder dan een bladzijde. Maar zelfs al maak je eens een hoofdstuk dat dubbel zo lang is als de andere, is dat zeker geen ramp. In één hoofdstuk komt één deel van je verhaal. bv: Hst1: Jantje ziet pruimen hangen in een boom, hij klimt erin en valt eruit. Hst2: Jantje ontwaakt in het ziekenhuis. Hij heeft een hersenschudding en een gebroken been, zegt de dokter. Hst3: Zijn vriend Piet komt op bezoek en geeft hem een cadeau. Ze praten over school. (dit kan ook in hst2. Is het een heel belangrijk, apart element? Dan zet je het misschien best in zijn eigen hoofdstuk. Is hoofdstuk 2 nog maar heel kort? Laat ze dan samen :)) Hst4: Jantje is terug thuis. Zijn mama bakt een pruimentaart en iedereen is gelukkig.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hoofdstuk is - grof gezegd - een afgerond onderdeel binnen het hele verhaal dat je wil vertellen. In een hoofdstuk beschrijf je een gebeurtenis, of een gedachtengang, of een deelonderwerp met een eigen begin en einde. Vergelijk het met scènes in een film: in elke scène moet de lezer begrijpen wie, wat, waar doet. Er moet genoeg gebeuren om de aandacht vast te houden, en de scène eindigt op zo'n manier dat de lezer nieuwsgierig wordt naar hoe het verhaal verder gaat. Google maar eens op 'cliffhanger'. Hoe lang een hoofdstuk is, hangt af van het soort boek dat je schrijft (genre), voor welke leeftijd, en natuurlijk van je verhaal zelf. Niet elk hoofdstuk hoeft precies even lang te zijn. Hoofdstukken hoeven in fictie niet per se een titel te hebben. Verder maken veel schrijvers eerst een korte versie van het hele verhaal dat ze willen gaan vertellen, en delen dat op in stukjes. Die stukjes worden dan de hoofdstukken. Tijdens het schrijven verschuiven er soms nog hele stukken tekst van het ene hoofdstuk naar het andere. Of er komt er een bij, of er verdwijnt er een. Dat geeft allemaal niets; de schets is er alleen om je te helpen het verhaal op te zetten. Nou Liana, ik hoop dat je er iets aan hebt. Je kunt ook even kijken bij de onderwerpen op het forum over scènes. [edit: toen ik begon met typen, waren er nog geen andere antwoorden...]

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef mijn hoofdstukken wel een naam, omdat ik vind dat dat de lezer prikkelt om verder te gaan lezen. Het is net alsof de titel schreeuwt om aandacht, waardoor hij wel gelezen moet worden en er ook verder gelezen wordt. Natuurlijk probeer ik wel zo min mogelijk prijs te geven over mijn tekst. Meestal begin ik met enkel een nummer, dan schrijf ik de tekst, en als ik dan precies weet wat er in dat hoofdstuk gebeurt, maak ik de titel erbij.