Waar/ Niet waar? (mening)
Tijdens het schrijven kreeg ik vaak veel tips en meningen te horen van mensen, over schrijven in het algemeen. Ik heb er hier een aantal op een rijtje gezet, en zou graag van jullie willen horen met welke uitspraken jullie het wel/niet eens zijn! Wanneer mogelijk, zou ik het ook leuk vinden om via een voorbeeld te horen hoe jullie wel of juist niet gebruik hebben gemaakt van deze uitspraken in jullie meest recente schrijfsels.
Sommige citaten zullen dicht bij elkaar liggen; ik heb ze zelf even toegelicht waar ik een onderscheid tussen maak.
1. Kill your darlings (Schrappen wat eigenlijk volgens de auteur niet uit het verhaal mag weggeschreven worden)
2. Schrijven is schrappen (Schrappen in de algemene zin)
3. Korte, bondige zinnen zijn mooier dan lange zinnen met meerdere komma's.
4. Don't state the obvious. (Benadruk niet het voor de hand liggende)
5. Uit een conversatie moet duidelijk zijn wat iemand voelt. Iemands lichamelijke reactie telkens beschrijven is overbodig.
6. Je mag bepaalde woorden vaker gebruiken wanneer ze niet bijzonder zijn (leuk, mooi, lachte, fluisterde). Probeer echter synoniemen te vinden voor woorden die opvallen (gniffelde, ludiek, weerzinwekkend), of beschrijf de situatie op een andere manier.
Pieke Roelofs
Pieke Roelofs schreef: 1.
Bedankt Earthlady ! Ikzelf
Het staat en valt met wat je
Het is allemaal waar, behalve
Pieke Roelofs
1. Kill your darlings
1. Kill your darlings
1. Kill your darlings
Niets is zo leuk als regels
Pieke Roelofs
Ik ga met Johan en Thérèse