Levende feiten, hoe doe je dat?
Tja, daar zit ik dan met mijn goede bedoelingen...
'n Korte uitleg:
Mijn vader is in 1925 geboren, heeft de 2de wereldoorlog dus heel bewust meegemaakt (heftig!) maar weet overal wel iets positiefs uit te halen. Als wij indianen waren dan was hij een waardig opperhoofd: hij heeft een bepaalde rust, wijsheid en integriteit zoals je die tegenwoordig niet zoveel meer ziet. En het mooiste: hij kan prachtig vertellen.
Samen met mijn zus (en misschien straks nog wat zijdelingse hulp van onze broers) ben ik nu begonnen met optekenen van zijn verhalen. De eerste stukken zijn opgenomen en moeten worden uitgetikt. Dat is mijn taak.
Ik heb best al veel geschreven. Voornamelijk fantasieverhalen met een bodempje werkelijkheid. Mijn schrijfkracht zit 'm in het scheppen van sfeer, de lezer meenemen alsof hij er werkelijk bij is. Dat blijkt nu een struikelblok te zijn, want ik was er zelf niet bij en mag er niet zelf iets bij verzinnen. Ik moet me houden aan de feiten zoals verteld door mijn vader, aangevuld met informatie die we vinden op internet, oude landkaarten en foto's.
Waar normaal gesproken het begin voor mij een makkie is, zit ik nu al dagen tegen de eerste letters aan te hikken.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort schrijven? Tips voor hoe ik over die drempel kom?
Ik zou er erg mee geholpen zijn.
Alvast mijn welgemeende dank!
Groetjes,
Leony
Hoi Leony. Allereerst:
Schrijf eerst alles op, dan
Heel goed dat je dit doet,
Gebruik het ik-perspektief.
Ik ben heel benieuwd vanuit
Leony schreef: want ik was
Het maakt niet uit of het
Wauw wat een fijne reacties!