Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stukken in elkaar ritsen

Ik ben een jaar of vijf geleden gestart met een jeugdboek dat zich afspeelt tijdens de Schotse middeleeuwen (neen... geen William Wallace). Vooral door gebrek aan tijd heb ik dat toen laten liggen. Dankzij een verhuis heb ik de uitgeprinte pagina's teruggevonden en heb me een tijd geleden terug aan het schrijven gezet. Probleem is nu dat, door het lezen van dat onafgewerkt verhaal, ik op vrije momenten verschillende gebeurtenissen van het personage heb neergepend, gebeurtenissen dus die zich niet achter elkaar opvolgen in het boek. Heeft iemand tips om die verschillende hoofdstukken aan elkaar te breien? Moet ik streng zijn en selecteren? Of toch kost wat kost de stukken die ik goed vind er toch in proberen te verwerken? Heeft iemand tips over hoe ik dit best aanpak? Alvast bedankt!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet selecteren en maar kiezen welke je erin stopt, maar toch proberen om er één geheel van te maken. Wat ik deed bij zoiets (maar dat was alleen losse scènes): ik had verschillende delen van het verhaal (de moeder is allang weg in deze scènes): a. een scène waarin de hp mishandeld werd door zijn vader, b. een stuk waarin de (aardige) vader van de hp doodging en daarna de broer van de hp de baas werd in huis, c. een verhaallijn waarin de hp met zijn vader en zus ergens woonde, maar na de dood van de zus verhuisden de vader en de hp, en d. een scène waarin de hp werd mishandeld door zijn broer. Ik heb dat opgelost met: in het begin is er de hp en zijn vader, de vader gaat dood, de hp gaat met zijn broer en zus ergens wonen waar de zus wordt vermoord. Ondertussen heeft de broer een hekel aan de hp en mishandelt hem, en wanneer ze verhuizen wordt dat nog erger en krijg je scène d. Nu hoop ik dat je wat aan dit voorbeeld hebt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Dank je voor de reactie. Ik heb er inderdaad iets aan. Allereerst zal ik het verhaal (de delen die ik reeds heb) eens in een duidelijke korte zinnen samenvatten, net zoals jij hebt gedaan in je voorbeeld. Het in elkaar weven moet lukken! Ook ga ik alles wat ik heb (zo'n 90 A4 pagina's ondertussen) eens uitprinten. Ik heb de indruk dat mijn pc mijn verbeelding soms tegenwerkt. Vooral wanneer de cursor op een lege pagina blijft pinken; kan ik vrij zenuwachtig van worden. btw; vanwaar het IKEA logo? Ik vraag het maar, omdat ik met plannen speel om naar Zweden te verhuizen. Alles wat Zweeds is, valt me dus op :smirk:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
90 A4? Wow, da's best veel. Fijn dat je er wat aan hebt :) succes ermee! O ja, vergeet ik 1 ding. Welkom op SchrijvenOnline! http://www.duedatebuddies.com/images/smilies/cheerleader2.gif Haha, dat IKEA-logo. Ik ben fan van de IKEA, ik kom er het liefst elke week - maar dat lukt niet altijd helaas. Maar ik vind het een heerlijke winkel (L)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Praat me er niet van... Zo'n klotewerk ;) Wat ik doe is het stuk in mijn hoofd houden en gewoon gaan schrijven, opnieuw. En dan ook het bestaande stuk opnieuw schrijven zodat het naadloos in de rest past. Bestaande stukken komen bij mij zelden in hun geheel in het uiteindelijke verhaal, maar de strekking ervan wel.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je ook zou kunnen doen, is een verteller opvoeren die verschillende periodes uit het leven van je personages aan elkaar praat.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over die verteller heb ik ook een tijd nagedacht. Dit vooral omdat de broer van het hoofdpersonage een monnik is - het hp zelf is de jongste van de graaf. Hij heeft dus een redelijk goed beeld van het 'gewone volk' in het graafschap, maar evengoed van het leven op de burcht via het hp. Toch heb ik uiteindelijk deze route niet gevolgd. Ik was een beetje bang dat het me te hard zou beperken als het verhaal zou vorderen (toen had ik nog maar de helft van het huidige aantal pagina's). Beperken in de zin dat je dan elk hoofdstuk - of toch met een bepaalde regelmaat - de verteller zou moeten opvoeren. Daarom heb ik besloten om de lezer meteen recht in het verhaal te gooien. In de eerste helft van het verhaal zal je ook heen-en-weer gesleurd worden tussen het leven van het hp in het Heilige Land en dat van zijn broer en de graaf in Schotland. Bewust, want de lezer moet de verschillende visies en leefwerelden van de personages goed kunnen aanvoelen (voor de dramatiek van bepaalde keuzes van het hp die later volgen). In het midden van het verhaal, vallen de verschillende gebeurtenissen samen (hp is dan ook terug in Schotland). Het is ook dàn dat het leven van het hp een enorm drastische wending zal nemen. Kilinkt misschien ingewikkeld zo, maar als je het leest volgt het wel logisch - tenminste, als het me lukt om die verschillende stukken netjes in elkaar te laten overlopen uiteraard... :smirk:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt inderdaad logisch, wat je nu schrijft :) Succes! Wordt nog wat :D

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Losse brokken heb ik ook vaak, en zeker als ze al een tijdje gelegen hebben zie je - althans bij mij- toch een verschil in stijl. Dan is het belangrijk om eerst de volgorde goed te hebben en niet bang te zijn om dingen weg te gooien of toch niet te gebruiken. Daarna maak ik een kopie, en over die kopie schrijf ik heen. Ik verander het zin voor zin, alinea voor alinea, en het liefst achterelkaardoor, binnen een week of twee. Zo probeer ik dan de stijl weer naar mijn zin te krijgen, en door het aan een stuk door te overschrijven ook te zorgen dat het een beetje gelijk van stijl en sfeer blijft . Britte zocht bij de stallen. Toen ze haar paard daar niet vond zocht ze in de weilanden. Tenslotte bleef er niets anders over dan toegeven aan de angst die al die uren al sluimerde. Ze ging naar de rivier. Blackie hield van water. Hij koelde graag zijn voeten in de koele kabbelende golfjes. En tijdens de rit nam hij steeds weer lange, kalme teugen van het water. Maar altijd waren ze samen geweest, als ze de rivier bezochten. Britte en Black, Black en Britte. De angst die sluimerde?! Koele kabbelende golfjes? Nee, zo zou ik dat op dit moment niet zeggen. Britte zocht eerst naar haar paard bij de stallen. Toen ze hem daar niet vond trok ze het weiland in. Tenslotte bleef er niets anders over dan toegeven aan het knagende gevoel in haar maag. Ze ging naar de rivier. Black hield van water, van de koele kringen om zijn hoeven en de lange, kalme teugen die hij nam terwijl ze door het water stapten. Maar altijd samen, Britte en Black, Black en Britte, samen in het water.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschil in stijl... Inderdaad nog een punt om rekening mee te houden. Thanks! Je heraangepaste alinea leest trouwens als een trein!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes Stefanie. Het plot (in grote lijnen) klinkt erg interessant. Ik gebruik een vergelijkbare techniek om mijn verhaal te vertellen. Elk hoofdstukje is geschreven vanuit een van de ca. 6 hoofdpersonen, zodat de lezer vanuit verschillende invalshoeken de spreker, maar ook de andere hoofdpersonen leert kennen. Of ik daarin slaag, is nog afwachten. Ik heb nu ca. 100 A4 maar ben pas op een kwart (inschatting). Dus er moeten nog heel wat letters op papier komen. Wat doe jij om goed in de sfeer van die tijd te komen?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer van die tijd... is niet altijd makkelijk hé. Wat ik meestal doe om er even in te komen is muziek. Gaat van filmmuziek tot klassiek. Wel op tijd afzetten, want anders beïnvloedt het je schrijfstijl/plot te hard. Als dat niet helpt, zoek ik zoveel mogelijk de middeleeuwen op: pen en papier ipv pc. Een kaars op je schrijftafel. Gordijnen dicht. Een wandeling in de bossen. Zelfs via google afbeeldingen bekijken van burchten, ridders, boeren, etc. Een keer heb ik mijn vriend (hij is nl de kok in huis) verplicht om een middeleeuws gerecht te maken, wat we dan ook op zijn middeleeuws gegeten hebben. Het was een stoofpotje en als bord gebruikten we uitgehold brood (de restanten van dat brood werden toen aan de armen en/of jachthonden gegeven), uiteraard zo min mogelijk bestek en lekker met de handen eten. Ik neem ook regelmatig een fototoestel mee als ik met de hond in de bossen ben. De manier waarop bijvoorbeeld het licht invalt, het geluid van een beekje, bomen gegeseld door wind; als ik het visueel vastleg helpt me dat soms om het op papier te kunnen omschrijven. En jij? wat is jouw truc? 100 A4 en nog maar een kwart ver? Ga je de Tolkien toer op :D Neen, amai, bravo. Dat is nog een hele hoop werk! Veel succes ermee!!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, muziek helpt zeker. Gebruik ik ook wel eens. Ik heb wel recepten uit de late middeleeuwen/renaissance tijd (mijn verhaal speelt zich af in de 16e eeuw) gezocht en gelezen, maar nog nooit gegeten. Is ook een leuk idee. Mijn belangrijkste truc van dit moment is het feit dat ik nu 3 maanden lang op de plek vertoef waar het verhaal zich afspeelt (nl. centrum van Toulouse). Kan zeggen dat dat enorm helpt, beter dan foto's. Maar ja, de tijd schrijdt voort en als het dan straks november is, moet ik toch terug. Klaar is niet. En ja, die pagina's. Het is nog maar de eerste ruwe versie, misschien schrap ik nog wel hele stukken. Maar ik wil toch wel iets van 300 pagina's overhouden.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo lang op die plaats kunnen vertoeven waar je verhaal zich afspeelt, daar moet elke schrijver van dromen. Ik heb het met 1 weekje Schotland moeten stellen, maar dat was wel de moeite. Vooral omdat ze daar erg begaan zijn met hun geschiedenis. Mijn verhaal speelt zich af in de 13de eeuw, net voor de tijd dat Schotland verteerd werd door hun oorlog voor onafhankelijkheid en de (korte) glorieperiode van William Wallace. Best een ingewikkelde tijd, net omdat het een aanloop geeft naar die onafhankelijkheidsoorlog. Maar ik doe wel mijn best om het geschiedkundug zo goed mogelijk te laten kloppen. De graafschappen, burchten en koningsnamen zijn dus origineel, net als de sfeer, wetten en regels van toen. De personages fictief.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn hoofdpersonages zijn fictief, maar de personages eromheen hebben vrijwel allemaal echt bestaan. Soms ben ik genoodzaakt om wat vrijheid te nemen bij het weergeven van bepaalde gebeurtenissen qua plaats of tijd, maar verder probeer ik wel zo authentiek mogelijk te blijven. Hoe ben jij zo in dit thema terecht gekomen (vragen ze aan mij ook altijd)?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede vraag... ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan tot nu. En als ik alles op een rij zet, denk ik ook dat het puur toeval is dat alles met een vleugje authenticiteit getint kan worden. Lang voordat dit verhaal zo uitgebreid begon te worden, had ik er al een datum op gekleefd - zomaar, met de natte vinger. Jezus, ik was toen 14 denk ik :confused: . Toen ik voor het eerst echt ben beginnen zoeken op het net naar de dagdagelijkse gewoontes, wetten, kledij en de echte graafschappen van toen, besefte ik pas dat mijn verhaal zich situeerde net voor de onafhankelijkheidsstrijd van Schotland. Bovendien zit mijn hp eerst vast in het Heilige Land omdat ze overwonnen zijn geweest door de "barbaren". Ook dit klopte ongeveer met de werkelijkheid, gezien men vanaf einde 13de eeuw de laatste kruistochten had (in Noord Afrika dan toch), de tempeliers vervolgd werden door de Franse koning en de echte ideologie achter de kruistocht langzaam aan verdween. Die toevalligheden hebben mij doen verdiepen in het woelige Schotland van toen. En de keuzes die mijn hp maakt wanneer hij terug is in zijn thuisland, geven dus de eerste startschoten naar die onafhankelijkheidsstrijd. Ik probeer me te richten op 13/14 jarigen, dus tijd om van de sprookjes af te stappen en hen te confronteren met een beetje authenticiteit vind ik, maar dan zonder de overdreven portie Hollywood 8)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik een vergelijkbare techniek om mijn verhaal te vertellen. Elk hoofdstukje is geschreven vanuit een van de ca. 6 hoofdpersonen, zodat de lezer vanuit verschillende invalshoeken de spreker, maar ook de andere hoofdpersonen leert kennen. Of ik daarin slaag, is nog afwachten.
In mijn boek (ecothriller) gebruik ik ook 5 personen van waaruit ik schrijf. Lastig soms omdat ik ze allemaal ongeveer eenzelfde hoeveelheid tekst wil geven. Ik twijfel nog of ik ze per hst aan het woord laat, of per afgerond geheel (slechts gescheiden dmv een witregel). Soms wil een een personage maar even aan het word laten (zeg 2 blz) en dat is zo kort voor een hst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat in mijn boek een hoofdstuk 1 jaar beslaat, is elk hoofdstuk weer opgedeeld in paragrafen (ca. 10 per hst). Elk van die paragrafen is een scene door de ogen van een van de hoofdpersonen. Af en toe is een hp 2 paragrafen aaneen aan het woord, daar ontkom ik waarschijnlijk niet aan. Ik wil die paragrafen niet alleen door middel van een witregel scheiden, maar ook met een kopje/datum oid. Dan is de overstap naar een ander hp vrij goed herkenbaar lijkt mij.